Gröna kommunpolitiker jublar efter dieselförbud

Fyra storstäder på kontinenten enades på fredagen om att förbjuda dieselbilar från och med 2025. Nu vill Sveriges två största städer inspireras av beslutet. I alla fall om de ansvariga kommunpolitikerna får välja.

Bild:TT

På fredagen kom styrande politiker i de fyra storstäderna Paris, Mexico City, Madrid och Aten gemensamt överens om att förbjuda dieselbilar efter 2025. Beslutet fattades i samband med ett klimatmöte i Mexico City där ledare från 40 storstäder medverkar.

Miljöborgarrådet Katarina Luhr (MP) är på plats som Stockholms stads företrädare på klimatmötet. Hon välkomnar de berörda städernas besked om ett totalstopp för dieseldrivna fordon.

”Det visar riktningen dit världens städer är på väg. Ska vi nå våra klimatmål så måste man minska den fossila trafiken”, säger hon.

Samtidigt har även Stockholm problem med för höga halter av kvävedioxid, som är den giftiga gas som bildas vid förbränningen i dieselbilar. För tillfället är nivåerna av kväveoxid för höga för att kommunen ska nå de nationella klimatmålen för år 2020. Därför har det funnits diskussioner om att förbjuda dieselbilar på vissa gator i staden.

”Vi har under ganska många år försökt införa miljözoner i Stockholm. Men än så länge har vi inte en sådan rådighet. Vi vill hemskt gärna få ett beslut från nationellt håll om att vi själva ska kunna bestämma om miljözoner i staden.”

Så sent som i måndags klubbades dock en ny miljöstrategi fram i Stockholm stad på förslag från den rödgröna koaliationen. Från och med 2040 ska kommunen enligt målen vara helt fri från fossila bränslen, vilket betyder att både bensin- och dieseldrivna fordon fasas ut.

Men Katarina Luhr (MP) skulle gärna se ett stopp av just dieselbilar tidigare än så. Hon är därför öppen för att Stockholm skulle kunna ta efter de fyra storstädernas nya grepp i frågan.

”Ja, absolut. Jag ser verkligen fram emot att se hur det här beslutet kommer påverka städerna, eftersom vi behöver mycket starkare styrmedel även i Stockholm för att kunna pressa ner dieselbilsanvändningen och få bättre luftkvalité”, säger hon.

Enligt färsk statistik från branschorganisationen Bil Sweden är dieselfordonen fortfarande de mest populära nybilarna i Sverige, även om försäljningen har minskat. Sett till årets första elva månader uppgick dieselbilsandelen på den totala nybilsmarknaden till 52,7 procent, vilket kan jämföras med 58,0 procent under samma period 2015. 

Stockholmare: Dags att sälja bilen? Få hjälp med försäljningen (extern tjänst)

I Göteborgs stad är Ulf Kamne (MP) kommunalråd med ansvar för miljöfrågor. Inte heller hans stad lever upp till de nationella klimatmålen när det kommer till luftkvalitén. Därför har man valt att införa så kallade miljözoner – för framförallt tung trafik.

”I Sverige anses man nästan kriminell när man i frågasätter diesel- och bensinbilar, medan det är en mer vanlig uppfattning i många andra länder. Men jag tror att vi också är på väg dit”, säger han.

Han förordar dock inte att Göteborg i dagsläget borde ta samma kliv som Paris, Mexico City, Madrid och Aten nu gjort. Ett totalförbud mot dieselbilar skulle kunna bli till ett snedsteg, menar han:

”Jag tycker inte att vi ska ställa krav på just det eller det bränslet. Utan vi ska ställa krav på det som kommer ut ur avgasröret och hur mycket buller bilarna ger ifrån sig.”

Men samtidigt tycker han att storstädernas initiativ om ett dieselbilsförbud både är berömvärt och välkommet. 

”Jag tycker att det är lysande att de som har utrymme att testa faktiskt gör det. Det är jättebra och det är lätt att bli inspirerad”, säger Ulf Kamne (MP).


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?