Annons

Gretaeffekten kan bli Sveriges nästa språkliga exportsuccé

Senaste åren har flera svenska nyord gått på export. Flygskam, plogga och döstäda har fått motsvarigheter i flera länder. Nästa ord på tur att slå igenom internationellt är sannolikt Gretaeffekten, spår Språkrådet som på fredagen presenterade nyordslistan 2019. 

Klimataktivisten Greta Thunberg.
Klimataktivisten Greta Thunberg.Foto:Antonio Calanni

Gretaeffekten kan bli svenskans nästa exportord efter flygskam som spred sig till en rad länder under 2019. Det spår Ola Karlsson, nyordsredaktör på Språkrådet, och pekar på andra nyord som plockats upp internationellt senaste åren. Bland annat har plogga och döstäda fått engelska motsvarigheter.  

”Det finns en skandinavisk trend som verkar fortsätta. Både svenskans lagom och danska ordet 'hygge' har funnits på engelska nyordslistor.” 

På fredagen presenterade Språkrådet sin årliga nyordslista. Av de 35 orden är nio sprungna ur klimatdebatten. Till exempel har tågskryta, smygflyga och klimatdiktatur kvalat in sig på listan. I klimatkategorin finns även grönt körfält och växtbaserat kött.   

”Ett nyord kan vara flerordigt. Vi skulle gärna vilja ha med fler fraser, men det är svårt att hitta sådana”, säger Ola Karlsson. 

Kravet på ett nyord är att det ska vara relativt nytt och säga något om samtiden och året som passerat, fortsätter han.  

”Det får gärna ha en intressant ordbildning, men det ska säga något mer än den språkliga ytan – som att sammanfatta något större.” 

För att identifiera nyord bevakar Språkrådet nyhetsflödet och följer ordbildningstrender, låneord från andra länder och ny slang. Allmänhetens frågor om hur nya ord ska böjas och stavas bidrar också i jakten på nyord. 

Hur många av nyorden etableras i svenskan?
”En del ord som speglar tillfälliga fenomen kommer och går blixtsnabbt. Ungefär en tredjedel av orden tas in i Svenska Akademiens ordlista. Det är ett tecken på att de är mer livskraftiga.”

Ett oväntat nyord som stannat är curla som fanns med på nyordslistan 2006. 

”En del tyckte att curla var lite långsökt. Men det är ett slagkraftigt ord som verkligen har satt sig och som sammanfattar en typ av föräldraskap många känner igen.”

Flera ord på listorna brukar vara okända för gemene man.

”Vi får kritik för att ta med 'nollåttaord' som bara trendnissar använder. Kritiken kan också vara den omvända – att uttrycken redan är passé”, säger Ola Karlsson och konstaterar: 

”Det är i den fasen vi ska befinna oss. Vi ska plocka upp ord på väg in i det breda allmänspråket, men som ännu inte spritt sig.” 

Har du någon favorit på årets lista?
”De bildliga uttrycken hundvissla och popcornhjärna sammanfattar komplexa fenomen på ett kort sätt och gör dem begripliga.”

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?