1515

Gränshandeln omsätter mer än lyxförsäljning

Strömstads köpcentrum omsätter mer än både NK och Stockholms Centralstation per kvadratmeter, visar statistik från databasen SSCD. Hemligheten är att sälja godis, tobak och alkohol. 

Enligt siffror från databasen SSCD (Swedish Shopping Center Directory), som tillhandahålls av Datscha omsätter Strömstads köpcentrum drygt 122.000 kronor per kvadratmeter, skriver nyhetssajten Market. Det innebär att köpcentret omsätter 10.000 kronor mer per kvadratmeter än Nordiska kompaniet i Stockholm. 

Hemligheten till Strömstads köpcentrums framgångar är att endast fokusera på den dagliga gränsvaruhandeln, säger vd:n Jonathan Staxäng till Market. Köpcentrumet har riktat in sig på att sälja de klassiska gränshandelsvarorna mat, godis, tobak och alkohol.

Andraplatsen går till Nordiska Kompaniet i Stockholm, som trots stora ombyggnadsprojekt lyckats optimera försäljningen till drygt 112 000 kronor per kvadratmeter. Anledningen anses vara varuhusets exklusiva och dyra sortiment, enligt Market.

Trea på listan över Sveriges mest yteffektiva handelsplatser är Centralstationen i Stockholm, som omsätter 93.000 kronor per kvadratmeter. Stationen har ett kundflöde på 222.000 personer per dag och byggnaden har en hög yteffektivitet samt ett större utbud av restauranger för hungriga resenärer.

På fjärde och femte plats placerar sig Ekerö Centrum och Hornstullsgallerian i Stockholm. Gemensamt för dessa är att de båda har Systembolaget och en större dagligvarubutik bland hyresgästerna, som båda omsätter större mängder pengar. Ica-butiken i Ekerö Centrum hade en omsättning på 226 miljoner det senaste räkenskapsåret och Hemköp i Hornstull, som har en yta på 2.000 kvadratmeter, hade förra året en omsättning på 219 miljoner kronor. 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?