Annons

Grängesberg Exploration intäkter sjönk

Grängesberg Exploration handlades i nedåtgående riktning under torsdagsmorgonen efter att bolaget bekänt färg för det tredje kvartalet.

Intäkterna sjönk till 2,5 miljoner kronor (5,4) medan ebitda-resultatet vände till negativa 2,7 miljoner kronor (+2,2).

Behovet av högvärdig järnmalm ökar allt eftersom och Grängesberg märker att intresset för den nya Dannemoraprodukten är stort. 

”Det är inte konstigt eftersom det råder brist på höghaltigt järnmalmkoncentrat och det är få gruvor som kan producera det. Lägg därtill att vi avser att producera Dannemoras koncentrat med det minsta möjliga koldioxidavtrycket, vilket kommer att göra den världsunik”, skriver vd Christer Lindqvist i rapporten.

Bolaget räknar med att publicera den preliminära genomförbarhetsstudien för Dannemoragruvan innan årsskiftet.

”Parallellt med det arbetet har vi inlett det formella samrådsförfarandet som föregår en ansökan om miljötillstånd som vi planerar att lämna in till Mark- och Miljödomstolen under första kvartalet nästa år”, noterar vd vidare. 

Efter en dryg halvtimmes handel på torsdagen var aktien ned 3,9 procent.

Innehåll från Oslo-Stockholm 2.55 ABAnnons

Bättre spår Oslo-Stockholm skapar stora nyttor

Genom att förbättra och förkorta befintlig infrastruktur skulle man i framtiden kunna åka tåg från Stockholm till Oslo på under 3 timmar mot nuvarande 5 timmar. – Nu har Sveriges och Norges regeringar möjligheten att gå vidare med ett projekt som skulle göra avgörande skillnad för både klimat och samhälle, säger Jonas Karlsson, VD på Oslo-Sthlm 2.55.

Varje år väljer 1,4 miljoner svenska affärs- och privatresenärer flyget när de ska från Stockholm till Oslo. Efter att flygandet i princip helt låg nere under pandemin har resandet på sträckan återgått i stor skala, mycket snabbare än väntat. Potentialen av resenärer som kan lockas till ett hållbart resande är därför väldigt stor. Men då gäller det att göra det attraktivare att ta tåget. Många resenärer upplever att en restid på över 5 timmar för bara 40 mil är för mycket.

– 2017 var Stockholm-Oslo den 17:e mest trafikerade flygsträckan i världen sett till antalet avgångar. Innan pandemin lyfte 22 plan per dag i vardera riktningen. Vi räknar med att en snabbare järnvägsförbindelse kommer locka över 1 miljon av dagens flygresenärer till tåget.  Dessutom kommer resandet i övrigt att öka kraftigt. Det ger stora vinster för både klimat och samhälle, säger Jonas. 

Samhällsekonomiskt lönsamt och snabba klimatvinster

Bolaget Oslo-Sthlm 2.55 har låtit Sweco göra en samhällsekonomisk beräkning av projektet utifrån Trafikverkets modell. Den visar att den samhällsekonomiska nyttan av att förbättra hela stråket så att man når en restid på tre timmar är 67 miljarder och värdet av minskade CO2-utsläpp på ytterligare 10 miljarder. Det är alltså mer än den totala investeringskostnaden. 

– Vi kan konstatera att det här järnvägsprojektet är samhällsekonomiskt lönsamt. Och genom att man inkluderar fler platser i Mälardalen på sträckan når man fler människor som vill resa hållbart mellan våra två huvudstäder, fortsätter Jonas.

För att uppnå en restid på tre timmar krävs investeringar på ungefär 60 miljarder. Det innebär att den samhällsekonomiska nettonyttan blir ungefär 17 miljarder, vilket är unikt för en så stor järnvägsinvestering. 

Svensk-norskt samarbetsprojekt 

Om det framtida järnvägsprojektet ska kunna bli verklighet krävs att det samarbete mellan Sverige och Norge som redan finns fördjupas. Under 2021 gav båda ländernas regeringar i uppdrag till Trafikverket respektive Jernbanedirektoratet att utreda förutsättningarna för att förbättra järnvägen mellan Stockholm och Oslo. Resultatet lades fram i september. Mot bakgrund av de stora samlade nyttorna, klimatnyttorna och en betydande resandepotential föreslår både norska och svenska myndigheter att man ska gå vidare i utredningsarbetet för projektet. Nu väntar myndigheterna på ytterligare mandat från ländernas beslutsfattare gå vidare med projektet.

– Vi har ett brett stöd i för projektet i både Norge och Sverige och det är glädjande. Men ett projekt av den här storleken kräver också långsiktiga förutsättningar och en tydlig politisk riktning framåt. Om regeringarna ger grönt ljus att fortsätta räknar vi med avgörande steg i utvecklingen redan den här mandatperioden. Nu finns här är en fantastisk möjlighet att bidra till framtidens hållbara resande, avslutar Jonas.

Om Oslo-Stockholm 2.55 AB

Oslo-Stockholm 2.55 AB är ett bolag som ägs av Karlstad kommun, Region Värmland, Region Västmanland, Region Örebro län, Västerås stad och Örebro kommun. Bolaget har till syfte att påskynda utbyggnaden av bättre tågtrafik mellan Oslo och Stockholm och på delsträckorna där emellan.

Läs mer om Oslo-Stockholm 2.55 AB 

Besök oss på Facebook!

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oslo-Stockholm 2.55 AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera