Annons

Gradvall: Spotify är de enda som förstått

Om man låter musikbranschen styra över musikkonsumtion kommer den att satsa allt på att 10 procent blir imponerande i stället för att resterande 90 procent blir intresserade.

Nyckeln till musikbranschens framtid finns inte i musikbranschen – utan i restaurangbranschen.

Den enda aktör som insett detta är ett konstant miss­förstått svenskt techbolag: Spotify.

Foto:TORU YAMANAKA
Foto:Anna Rönnqvist
Foto:TORU YAMANAKA/AFP

Jag var nyligen på ett kvällsmöte om ett musikrelaterat ämne. I stället för att förlägga mötet till krogen hade arrangören valt catering till kontoret. Det var perfekt.

Det fanns ett tema, malaysiskt och vegetariskt, men i och med att någon annan gjort urvalet, serverades rätter ingen hade provat eller ens hört ­talas om tidigare. 

Någon annan hjälpte oss att få det vi inte visste att vi ville ha. 

I sitt sommarprogram berättade stjärnkocken Björn Frantzén om en premiärkväll på en av sina restauranger. Fullsatt. Kaos. Arbetet i köket blev inte enklare av att inte en enda gäst ville välja mat själv. Samtliga ­gäster valde den längsta färdiga menyn, den med 20 ­rätter.

Vad är catering och avsmakningsmenyer översatt till musik? Spellistor. 

När en 18-åring amerikan, Shawn Fanning, 1999 skapade ett fildelningsprogram för ­musik, krossades upplägget med försäljning av musik via cd-­skivor. Skivbolagen själva stod lamslagna inför Napster. Allt krut lades på att förbjuda. Ingen såg saken ur konsumenternas perspektiv. 

Till slut var det en utomstående aktör, med klena kunskaper om ­musik, som räddade branschen genom att 2008 lansera den första streamingstjänsten som var laglig och, framför allt, mycket mer ­användarvänlig än piratsajterna. 

Trots sin roll som räddaren i nöden har Spotify under hela resan ­bemötts med konstanta klagomål från artisthåll och skivbolag.

Det finns en föreställning att om Spotify och Apple Music ­försvinner så kommer branschen att gå tillbaka till försäljning av cd och ­vinyl igen. Det kommer aldrig att ske. I bakvattnen väntar piraterna. 

Samma sak om de tre stora skivbolagen startar sina egna streamingtjänster. En pirat som erbjuder allt ­under samma tak får då fritt spelrum – med noll ­ersättning till musikerna.

Snacket om ”den gamla goda tiden” kommer från artister, skivsamlare, skivaffärer. Den stora majoriteten musiklyssnare föredrar streaming.

Vad Spotify hånas för i dag är sin storsatsning på spellistor. Listor som Piano in the background och Lugnt & skönt anses stå för kulturell förflackning.

Men vi som klagar tillhör de 10 procent som förr köpte skivor för tusentals kronor i månaden. Inte de 90 procent som förr nöjde sig med att ­lyssna på radio och kassettband och köpte några skivor om året, varav en ofta var Absolute Music.

Det stora ramaskriet kom när Spotify i mars i år introducerade ­”personalized editorial playlists”. Spellistor som utformas med hjälp av ­artificiell intelligens. 

Spellistorna skapas genom human curation (urval gjort av personal på Spotify), men förändras sedan genom algoritmer.

Att hävda att datorer kan göra ett jobb bättre än människor leder till en massiv kulturkrock. Precis som när tanken vädrades om att en schackdator kunde besegra människor.

När man jämför användarstatistik (siffror från Billboard) från spellistor som enbart konstruerats av människor med spellistor som är algoritm­justerade, så ser man motsatsen till likriktning. Antalet olika artister som lyssnas på ökar med 30 procent, antalet låtar som upptäcks ökar med 35 procent, snittet för när en låt sparas ökar med 66 procent.

Helt enkelt en triumf för musikalisk catering.

Mannen bakom dessa hybridspellistor är samma person som står ­bakom Spotifys hela satsning på spellistor: svenske Nick Holmstén, 52.

Det har skrivits mycket om Spotify de senaste åren, böcker och repor­tage, men för lite om Nick Holmsténs betydelse.

Han byggde en app, Tunigo, som lät människor välja musik baserat på aktivitet och känslostämning. Daniel Ek köpte bolaget 2013 och Holmsténs idéer för Tunigo integrerades i Spotify.

Det känns osannolikt i dag, men spellistor på Spotify fanns inte före 2013.

Nick Holmstén flyttade förra hösten från Stockholm till New York och blev Spotifys global head of music. Jag har intervjuat honom, men missade att gräva fram en detalj som jag upptäcker i Billboard.

Innan Nick Holmstén gav sig in i musikbranschen jobbade han med – catering. Genom sina erfarenheter därifrån insåg han att kunder gärna testar saker de inte provat förut. 

I Jane Magnussons fina dokumentär om Hasse & Tage, biopremiär i dag, säger Tage Danielsson att han är så trött på snacket om att ge folk vad folk vill ha.

Tage Danielsson: ”Det är inte alls fråga om det. Det är fråga om att få folk att vilja ha det man själv helst vill ge.”

 


Innehåll från HowdenAnnons

Howden M&A vinner marknadsandelar inom transaktionsförsäkringar i Norden

Howden M&A är inte bara en av Storbritanniens och Kontinentaleuropas ledande förmedlare av transaktionsförsäkringar – för ett drygt år sedan så etablerade bolaget även sitt första Nordenkontor i Stockholm, en satsning som resulterat i att de nu tagit betydande marknadsandelar i alla nordiska länder.

Efter att Howden M&A under 2019 öppnade sitt första nordiska kontor i Stockholm under ledning av Carl Levin och Alexander Rasmussen, båda tidigare advokater på ledande advokatbyråer i Stockholm respektive Köpenhamn, har firman haft fullt upp.  

- Den lokala etableringen har tagits emot med stort intresse från Private Equity-sektorn, fastighetsbolag samt mer traditionella bolag med ett högt transaktionsflöde. Många av de stora aktörerna inom dessa sektorer och deras internationella advokatbyråer har redan jobbat med oss i andra europeiska länder, där de uppskattat vår service och kompetens. Nu börjar även de främsta advokatbyråerna i Sverige, Norge, Finland och Danmark få upp ögonen för den kvalitativa rådgivning vi erbjuder och hur vi särskiljer oss från konkurrenterna, säger Carl Levin, Head of Sweden. 

Transaktionsspecialister 

Howden M&As snabba tillväxt och starka varumärke i Europa är byggt på försäkringsrådgivning med boutiquekänsla som kombinerar firmans entreprenöriella drivkraft och engagemang med tillgänglighet och ledande försäkringsexpertis. Fundamentet är byggt på att kunna bistå klienter genom hela försäkringsprocessen med team av erfarna specialister som har mångårig erfarenhet av transaktioner från advokatbyråer, investmentbanker, revisionsbyråer och konsultfirmor, fortsätter Carl.

- Vi får ofta höra av våra klienter och deras rådgivare att vi har ett värdeskapande och ändamålsenligt förhållningssätt i vår rådgivning. Vi arbetar mycket med att vara proaktiva och går alltid på djupet för att förstå våra klienters transaktioner, deras avtal och de relaterade riskerna. Utöver den förväntade förhandlingen och förmedlingen av själva försäkringsavtalet så arbetar vi alltid nära klienten och dess rådgivare, där vi bland annat bidrar med detaljarade råd kring alltifrån formuleringen av garantierna i transaktionsavtalen till omfattningen av rådgivarnas så kallade due diligence, allt för att säkerställa en effektiv process och bästa försäkringsskydd, förklarar han.

Inte bara private equity kunder

Ett av skälen till branschens och Howden M&As snabba tillväxt har varit transaktioner relaterade till när private equity och större fastighetsfonder vill göra ”clean exits”. En pågående trend är dock att även andra aktörer börjat inse fördelarna med transaktionsförsäkringar och att det inte bara är de stora affärerna som går att försäkra.

- Konceptet går i huvudsak ut på att en köpare tecknar en transaktionsförsäkring som är avsedd att täcka säljarens monetära ansvar till följd av garantibrott under ett överlåtelseavtal, därmed överförs risken från säljaren till en försäkringsgivare. Köpeskillingen kan då disponeras fritt och eventuella skadeanspråk för garantibrott riktas mot en försäkringsgivare istället för säljaren. Detta är givetvis inte endast av intresse för private equity, då alltifrån koncerner som avyttrar dotterbolag till individer som avyttrar en familjeägd fastighet kan dra fördel av att inte behöva tvista om eller avsätta medel för eventuella garantibrott. Denna del av försäkringsmarknaden har dessutom blivit allt mer konkurrensutsatt och vi kan idag hitta försäkringsgivare som erbjuder prisvärda lösningar för affärer eller investeringar med transaktionsvärden redan från 100 miljoner kronor, avslutar Carl. 

Fakta om Howden M&A

Howden M&A är ett försäkringsförmedlingsbolag som tillhandahåller expertis och råd kring transaktionsförsäkringar. Howden M&As Nordenkontor etablerades i Stockholm 2019 och bolaget har närvaro i hela Europa med huvudkontor i London samt lokalkontor i Stockholm, Frankfurt, München, Amsterdam, Madrid, Warszawa och Paris. Howden M&A är en del av Hyperionkoncernen som är en av världens största personalägda försäkringsförmedlingsgrupper med över 5 000 medarbetare i 40 länder.

Läs mer om Howden M&A

 

Mer från Howden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Howden och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?