Annons

Gotlandsvinnaren tar sikte på megamarknaden

Gotländsk lokalpatriotism gav BRS Networks en start. Nu ska fiberbolaget hjälpa Europas största ekonomi att koppla upp sig.

”Sverige har ett förbaskat bra rykte utomlands för vi är de enda som har lyckats med det här”, säger medgrundaren Joachim Pettersson.

BRS Networks, Gasellvinnare på Gotland för andra året i rad, har vuxit ur den svenska marknaden och tagit steget till kontinenten. Under året har grundarna Joachim Pettersson, Mikael Johansson, Henrik Ringbom och Daniel Havdelin tagit sig an utmaningen att ansluta tyska hushåll till fibernätverket.
BRS Networks, Gasellvinnare på Gotland för andra året i rad, har vuxit ur den svenska marknaden och tagit steget till kontinenten. Under året har grundarna Joachim Pettersson, Mikael Johansson, Henrik Ringbom och Daniel Havdelin tagit sig an utmaningen att ansluta tyska hushåll till fibernätverket.Foto:Banfa Jawla

2011 gick socknarna Hejnum och Bäl på Gotland samman och investerade i sitt eget fibernät. LRF:s initiativ ”Fiber till farmen” uppmanade landsbygden att säkerställa sin tillgång till snabbt internet. Gotland var bland de första att nappa. Medan de stora telejättarna fortfarande slumrade inför den stora omställningen, gick sockenborna genom egna föreningar i bräschen för den nya tekniken.

”Markägarna ställde upp med marken gratis, föreningsmedlemmarna tog ned stenmurar och röjde buskage och sly, skrev markavtal med varandra och stakade fram ledningsdator. Sockenborna gjorde ett otroligt jobb”, säger vd:n Henrik Ringbom om BRS Networks första fiberprojekt.

Genom god tajming och lokalpatriotism landade BRS Networks uppdraget som blev bolagets startskott. Grundarna Henrik Ringbom, Joachim Pettersson, Daniel Havdelin och Mikael Johansson var då anställda it-tekniker, men att utföra fiberutbyggnad fanns inte på arbetsgivarens agenda. I stället fick bolaget japanska ägare och it-verksamheten nedprioriterades.

”Då kände vi att vi kunde göra det här själva. Ingen visste nog riktigt då att fiberutbyggnad på landsbygden skulle bli så stort, men vi hade på känn att det höll på att hända något. När så folk började ta saken i egna händer kom marknaden”, säger Henrik Ringbom.

Grundarna beskriver det själva som att de åkte runt till bygdegårdarna och ”lekte präst”, gick från dörr till dörr och predikade om fiberns fördelar. Bolaget sköttes från bil och hem, men det dröjde inte länge innan ett ordentligt kontor var på plats och BRS Networks kunde börja växa på allvar.

”Det blev lite som ett självspelande piano till slut. Hade en socken fiber så ville även grannsocknen ha det och nästa efter det. De äldre såg att det var bra för orten, värdet på kåken och för att få dit barnbarnen – och de yngre ville ha snabbast möjliga uppkoppling. Vår generation, den däremellan, var nog svårast att övertyga”, säger Henrik Ringbom.

BRS Networks är Gasellvinnare på Gotland för andra året i rad. I dag omsätter företaget 208 miljoner kronor och har 83 anställda som utför totalentreprenad. BRS Networks utbildar även fibertekniker genom Komvux för att tillgodose det skriande behovet av rätt kompetens. 80 procent av eleverna får anställning i bolaget.

Samtidigt arbetar alla fyra grundarna fortfarande operativt, ett löfte från början som har hållits.

”Våra kompetenser kompletterar varandra. Det hade inte fungerat om inte alla hade varit med. Även i dag, fastän det var länge sedan nu som jag själv var ute och grävde fiberkablar, kan en av våra anställda komma med tekniska frågor. Det känns bra att fortfarande ha det förtroendet”, säger medgrundaren Joachim Pettersson.

Telejättarna vaknade till den nya tekniken. Regeringen beslutade att 90 procent av Sverige ska ha möjligheten att ansluta sig till 100 Mbit/s senast 2020. En kapprustning om det nya nätet tog fart. BRS Networks växte ur Gotland och tog båten över till fastlandet, men växte snart även ur Sverige. Grundarna har under det senaste året tagit steget över till kontinenten.

Genom ett dotterbolag har ett kontor i tyska Düsseldorf startats, med fiberprojekt i nordvästra Tyskland. En anslutningsgrad på 1,4 procent till dags datum med ett mål satt lika högt som Sverige innebär att 46 miljoner anslutningar fortfarande ska dras – en jättemarknad att tillgodose.

”Sverige har ett förbaskat bra rykte utomlands för vi är de enda som har lyckats med det här. Att få in en fot i dörren är därför lätt, men sedan gäller det att förtjäna tilliten. Det gäller att hänga längst ned i näringskedjan och dingla innan man kommer upp och kan leverera till de större drakarna”, säger Joachim Pettersson som även är vd för det tyska bolaget.

Trots att merparten av jobben nu finns på andra platser, är det inget alternativ att lämna Gotland som bas. Så är bestämt sedan starten. På ön utvecklas även bolagets andra verksamhet – högsäkerhetshallar för dataservrar. I allt oroligare tider har BRS Networks lagt fokus på den fysiska säkerheten kring digitala tjänster. Virus och hackerattacker är ett hot mot bolag och myndigheter, men även fysiska attacker är en riskfaktor.

En ny datahall som uppnår den internationella säkerhetsklassen 6 står färdigbyggd på Gotland. En bomb ska kunna släppas på taket utan att servrarna påverkas. I dagsläget inhyser lokalerna Svenska Spels servrar, men BRS Networks förhandlar för att fylla lokalerna ytterligare. Bolaget hyr ut plats och säkerställer driften, men tanken är även att bygga hallar på andras uppdrag.

”Vi bygger infrastrukturen för det digitala samhället. Jag ser enorm potential för svenska bolag att utveckla framtidens it-tjänster, men för det krävs en säker och stabil infrastruktur. Det är där vi kommer in – både genom fiberutbyggnad och säker drift av bolagens servrar”, säger Henrik Ringbom.


Innehåll från Visiba CareAnnons

Digitala vårdmöten är här för att stanna

Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 
Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 

Behovet och användandet av digitala lösningar inom vården har ökat drastiskt under coronapandemin. Dessa lösningar kommer fortsätta att nyttjas även efter krisen, menar Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care, och pekar på mer patienttid för vårdgivaren som en av många fördelar. 

Efter coronavirusets utbrott har vården tagit stor plats i debatter och på nyhetssidor. Vårdpersonal är hårt belastad och vård som inte är kopplad till pandemin har skjutits upp. 

- Det kommer inte bli en tydlig avslutning på covid-19 i Sverige inom förutsebar tid, utan vi kommer förmodligen behöva leva med pandemin länge. Samtidigt finns det ett stort behov att börja beta av den vård som blivit uppskjuten. Då är digitala lösningar ett viktigt stöd för att kunna hantera en längre period av en pandemi och samtidigt få den övriga verksamheten att fungera, säger Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care.

Dramatisk ökning av digitala vårdmöten under coronakrisen

Visiba Care grundades 2014 och har sedan dess gett vården möjlighet att möta patienter digitalt, antingen via videosamtal eller chatt beroende på ärende. Behovet av digitala vårdmöten har skjutit i höjden under rådande kris – sedan 11 mars har volymen av digitala möten per dag ökat med 660 procent. 

- Vi har haft en del att göra, milt uttryck. Många av våra befintliga kunder har varit oerhört flexibla i sina arbetssätt och flera av dem ställde om på dagen, säger Peter Tyreholt. 

EXTERN LÄNK: Så funkar Visiba Cares lösning  

Lätt för vårdorganisationer att anpassa sitt vårdutbud med plattformen

Bolaget riktar sig främst till stora vårdorganisationer – som regioner, kommuner eller större privata vårdgivare – till vilka de levererar en skalbar digital plattform under organisationens eget varumärke där de kan öppna en eller flera digitala mottagningar och anpassa sina erbjudanden. Detta har många också gjort under våren. Peter Tyreholt berättar:

- Ett exempel är vårdcentralerna Bra Liv, som är Jönköpings primärvård. De har flera gånger konfigurerat sina vårderbjudanden för att anpassa sig efter händelseutvecklingen av viruset, till exempel att patienter med luftvägssymtom först tas emot digitalt och nu senast för att hantera det utökade uppdraget runt provtagning.

EXTERN LÄNK: Läs hur Visiba Care med hjälp av AI-teknik guidar patienter till rätt plats i vårdkedjan

Peter Tyreholt tror inte att svensk sjukvård kommer att återgå till det normala när väl pandemin har lagt sig. Undersökningar visar exempelvis att både patienter och vårdutövare ställer sig positiva till digitala möten efter att ha provat dem.

- Det har också pratats länge om att flytta point of care, alltså var du behandlas, så nära hemmet som möjligt. Detta kommer nu att öka kraftigt eftersom det blivit tydligare än kanske någonsin att centrala samlingsplatser är sårbara när något är smittosamt, säger han och avslutar:

- Digitalisering erbjuder helt nya sätt att organisera vården och den möjliggör att man kan automatisera många processer, vilket frigör livsviktig tid som vårdgivarna kan lägga på sina patienter istället. 

Fakta Visiba Care
Visiba Care lanserades 2014 och är idag Nordens ledande plattform för digitala vårdbesök. Plattformen används av över hälften av Sveriges regioner, på över 1 500 mottagningar och inom en stor bredd av vårdverksamheter, både inom hemsjukvård, primärvård och specialistvård. Visiba Care har stor erfarenhet av att hjälpa vårdgivare att komma igång och framgångsrikt införa digitala vårdmöten.
Läs mer på www.visibacare.com 

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?