1515

Gotlandstryckeriet satsar på evenemangsindustrin: ”Väldigt logiskt”

VISBY. Gotlandsbolaget iVisby Tryckeri som hankade sig fram förra året, väljer nu att gasa sig ur pandemin med förvärv, satsningar på en cirkulär tjänst och en ny vd i familjebolaget.

”Troligen har inget annat tryckeri i världen kommit så här långt”, säger vd Therese Lindström och syftar på tryckeriets hållbarhetsplaner. 

Therese Lindström, vd för tryckeriet iVisby och för eventbolaget Go Gotland, och Robin Malmqvist, ägare i andra generationen.
Therese Lindström, vd för tryckeriet iVisby och för eventbolaget Go Gotland, och Robin Malmqvist, ägare i andra generationen.Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

När Almedalsveckan blåstes av förra året försvann affärsintäkter från Gotlands näringsliv till ett värde av minst en halv miljard kronor, uppskattar Almedalsgeneralen. Förutom besöksnäringen drabbades alla typer av tjänster som riggar evenemangen – scenbyggen, montrar, catering och trycksaker. 

Robin Malmqvist, ägare av iVisby Tryckeri lyssnade på radio när regionens beslut trummades ut på nyheterna. 

”Normalt jobbar vi dag och natt inför Almedalen, som tidigare stod för 10 procent av vår omsättning. Det var absolut en viktig del av produktionen och kryddan som gjorde att vi kunde utvecklas”, säger han. 

Nu var det inte enbart Almedalskunderna som drog tillbaka sina beställningar. Majoriteten av alla order ställdes in efter regeringens besked om att begränsa folksamlingar för att minska smittspridningen. 

Men även om läget såg svart ut är Robin Malmqvist inte den som tappar handlingskraft i kriser. Det är inte för inte som han har döpt moderbolaget i koncernen där tryckeriet ingår till Counting Sheep. 

”När man ligger vaken om nätterna och räknar får, då kommer man på bra idéer”, konstaterar han. 

På golvet: Ola Westerlund arbetar vid offsetpressen. På offsetavdelningen jobbar även Johny Muthas med skärmaskinen och Christer Lawergren med falsning (vikning av papper).
På golvet: Ola Westerlund arbetar vid offsetpressen. På offsetavdelningen jobbar även Johny Muthas med skärmaskinen och Christer Lawergren med falsning (vikning av papper).Foto:Joey Abrait

Redan i maj hade tryckeriet ställt om sin produktion till att tillverka skyddsutrustning åt vården. Över 50.000 exemplar av det uppmärksammade ”Gotlandsvisiret” har hittills levererats till regionen som mot slutet av förra året förlängde sitt avtal med iVisby. 

”Visiren kompenserade inte på långa vägar tappet, men de hjälpte oss att hålla hoppet uppe under pandemin”, säger Robin Malmqvist. 

Fem medarbetare fick lämna företaget – hans kanske tuffaste beslut under pandemin. Samtidigt stod det klart att företaget inte kunde spara sig ur krisen. De investeringar som redan fanns i planeringen skulle inte skjutas på framtiden, resonerade Robin Malmqvist. 

”Jag hade länge tänkt på att vi behöver digitaliseras. Själv kommer jag ju från tryckbranschen och är inte speciellt digital. Bolaget behöver också satsa på en mer hållbar väg, både miljömässigt och ekonomiskt.”

Det är här Therese Lindström kommer in i bilden, ny vd för iVisby Tryckeri sedan mars i år. När Robin Malmqvist läste om att det gotländska textilföretaget Imse Vimse, där Therese Lindström var vd sedan fem år och drev upp det till att bli ett Gasellbolag i fjol, hade köpts upp av riskkapitalbolaget Pivot såg han en möjlighet öppna sig. 

”Jag visste att Therese är en stjärna på alla de områden vi behöver utvecklas inom och tänkte 'nu har jag chansen'. Vi behövde få in en ny kraft i bolaget och fler ben att stå på.”

Tryckeribranschen kändes inte omedelbart rätt för Therese Lindström, som tidigare var säljchef på Svenska Spel.

”Först tänkte jag, tryckeri – nej. Sedan kände jag hur mycket roligt det fanns att göra, med hela slutkundsresan inkluderad”, säger hon och fortsätter: 

”Det stod också klart att det krävdes strategi och omdaningar.” 

Hon såg snabbt stor potential inom hållbarhet, där tryckeriet kan positionera sig starkt – inte bara i Sverige, utan även internationellt. 

”Vi har en idé om en cirkulär tjänst, där vi tar vara på spillmaterial för att göra nya produkter. Jag kan inte berätta så mycket mer, men troligen har inget annat tryckeri i världen kommit så här långt”, säger Therese Lindström. 

Trots att Gotland haft en tryckeriindustri i över 150 år dröjde det till 2001 – då iVisby Tryckeri förvärvade tryckeriet Segerdahls från 1861 – innan trycksaker kunde färdigställas på ön. Tidigare skickade tryckerierna pallar till fastlandet för efterbehandling. 

Sedan tio år tillbaka äger tryckeriet även de forna konkurrenterna Snabba Tryck och Gotlands Grafiska, där Robin Malmqvist pappa började som tryckare. 

Bredden och den stora maskinparken som klarar prepress, offset, digitaltryck, storformat, skyltar och bokbinderi, ger bolaget konkurrensfördelar som kan utnyttjas på en större marknad utanför Sveriges gränser, fortsätter Therese Lindström. 

”Export och internationalisering finns med i planerna. Vi ska fortsätta ta oss över andra sidan vattnet, jag ser möjligheter både på konsument- och företagssidan”. 

Sedan hon tillträdde som vd har företaget även skapat ett helt nytt affärsben genom förvärvet av eventbolaget Go Gotland, som även har Jämtlandsgrenen Go Åre. 

”En del undrar hur vi tänkte, men för oss är det väldigt logiskt. Go Gotland och tryckeriet hade delvis samma kundregister och har samarbetat en del under Almedalsveckan”, säger Therese Lindström och tillägger att man nu kan ge en större service till kunderna. 

Medan Almedalen stod för 10 procent av tryckeriets produktion, tappade eventbolaget halva omsättningen på att politikerveckan ställdes in. I sommar är det däremot full fart med mingel i ruinerna, som Go Gotland håller i trådarna för på uppdrag av Gotlands Museum. 

Hur blir det med Almedalen nästa år?
”Vi ser gladeligen fram emot sommaren 2022 – i eventbolaget har vi liggande avtal. Även om det är smidigt att sända digitalt kommer Almedalsveckan igen. Människor vill träffas på riktigt och mötas här på ön”, säger Robin Malmqvist. 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?