1515

Gotländska strandorten tar nya tag – ska locka turister året runt

TOFTA. De senaste åren har strandorten Tofta fått nytt liv. Nu hoppas både nya och etablerade aktörer på att gäster ska resa hit i sommar. Samtidigt finns mycket större planer för orten när bland annat ett stort spahotell, backat av Petter Stordalen, ska ta form. 

Johan Gate och Thomas Nässén.
Johan Gate och Thomas Nässén.Foto:Joey Abrait
Foto:Skisser på Nya Tofta
Foto:Skisser på Nya Tofta
Foto:Verkstan i Ljugarn
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Verkstan Tofta
Foto:Verkstan Tofta
Foto:Verkstan Tofta

På andra sidan de höga sanddynerna slår doften av hav och tång emot en med full kraft. Här, bara 20 minuters bilfärd från Visby, breder den finkorniga sandstranden ut sig och bjuder på en magisk solnedgång. När vädret vill. 

”Det här utsågs till Nordens bästa strand av Allt om Resor förra året. Men när vi först kom hit var utsikten nästan helt igenväxt. Vi har fått rensa hur mycket tall och buskage som helst för att få fram den här vyn”, säger multientreprenören Johan Gate och pekar ut mot vattnet. 

För tre år sedan tog han och kompanjonerna Johnny Ruthström, Patrik Rees, Thomas Nässén och Carl-Johan Stålhammar över anläggningen Tofta camping med plats för omkring 250 husvagnar och husbilar samt 40-50 tält. Sedan dess har ett intensivt arbete pågått för att etablera det nya namnet Tofta Strand och ta området som byggdes på 1950-talet tillbaka till forna glansdagar.

”På 50-talet var det här stället på topp med restaurang i bästa strandläge och bowling i källaren. Sedan har det långsamt gått åt fel håll. Men vi känner att den här platsen förtjänar bättre än att bara växa igen och glömmas bort.”

Redan första året som nya ägare byggde man paddelbanor i anslutning till campingen, i fjol stod ett femtontal moderna semesterstudios, bara ett stenkast från stranden, klara och i år har man tagit över driften av den populära Tofta beach club, där gästerna bjuds in att bada i poolen, vila på solbäddar och delta i den dagliga after-beach som arrangeras här på somrarna. 

”Vi har försökt få till en internationell stämning, med pool, bar och bra musik. Den stora fördelen i coronatider är att det är ett uterum”, säger Thomas Nässén, som drivit Kallis i åtta år, Gotlands kanske mest kända nattklubb och beach club. 

Vid öppningen på midsommardagen förra året hade Tofta beach club uppåt 2.000 gäster som festade till långt in på småtimmarna. I år är läget helt annorlunda, inte minst eftersom gäster bara får serveras sittande, och bord för cirka 300 gäster har fått spridas ut. 

”Det är klart att det blir lite annorlunda och som entreprenör är det svintråkigt att behöva dra i handbromsen. Har du budgeterat för 7 miljoner kronor är det aldrig roligt om det bara blir 2 miljoner kronor. Särskilt i vår bransch där du aldrig kan ta igen en förlorad dag”, säger Thomas Nässén. 

Till Tofta brukar gästerna komma från och med april-maj och en solig dag i juli kan det vara uppåt 15.000 personer på stranden. Entreprenörernas bedömning är att man den här säsongen redan har tappat 4-5 veckors intäkter på grund av reserestriktionerna. Men trots det håller både Thomas Nässén och Johan Gate humöret uppe. Sedan det åter blev tillåtet att resa i landet i mitten av juni har bokningsläget kommit igång, särskilt för sena semestrar i augusti. 

Men framför allt har coronapandemin inte satt stopp för de storskaliga planer som Tofta Strand-gruppen har för området. Redan nästa år kommer en restaurang vid strandkanten att stå klar och inom tre år vill man riva strandklubben för att bygga ett spahotell med 150 rum, en satsning som backas av NHR, Petter Stordalens grupp av fristående hotell. Utöver det är tanken att bygga 150 lägenheter och ett 40-tal bungalows längs stranden.

”Vi har tittat mycket på Yasuragi och andra spahotell, och är helt säkra på att Tofta kan utvecklas till en året runt-destination, även om sommaren fortfarande kommer att vara då det är mest folk här”, säger Johan Gate. 

För att göra förflyttningen från klassiskt campingparadis till het strandort har ett flertal företag på orten gått ihop, bland dem restaurang Broman & Son i Gnisvärd som ligger högre upp i Toftabukten, hotell Toftagården och restaurang Trattoria Bella. Tillsammans jobbar man för att skapa en mångfald i utbudet av boenden, mat och aktiviteter för att bygga orten långsiktigt. 

”Det finns en stark vilja att utveckla Tofta till någonting bra, där tanken är att du ska kunna vara en hel vecka här och äta, bo och uppleva olika saker varje dag”, säger Johan Gate.

Ett bevis på att ansträngningarna redan burit frukt är att Glassmagasinet i Visby, som stoltserar med över 350 olika hemgjorda sorbet- och glassmaker, öppnat en filial i Tofta i sommar. 

”Vi har länge velat expandera och i år blev det här och i Stockholm, där Stockholm redan blivit succé” säger ägaren Andreas Younan, som en bra sommardag kan sälja uppåt 6.000 glassar. 

Ett annat exempel är livsstilsbutiken Verkstan som i början av juli slog upp portarna till sin tredje och 850 kvadratmeter stora butik i det som tidigare var Tofta outlet. 

”Butiken är egentligen för stor för oss, men vi har fyllt den med en kafédel och vi hyr också ut bord för loppisverksamhet, vilket vi inte har i de andra butikerna. Det efter att vi såg i sociala medier att folk har rensat hemma och i garderoberna den här coronavåren”, säger Susanne Liljenberg, serieentreprenör som bland annat grundade inredningsbolaget Granit tillsammans med Anett Jormeus.

Med grundarna Anna Fohlin, Magdalena Björnsdotter och Maria Bengtsson har de utvecklat ett livsstilskoncept, som redan finns i Ljugarn och Visby. Här strömmar svensk 30- och 40-talsmusik ur högtalarna som ger en retro- och nostalgikänsla. I sortimentet finns kläder, skor, inredning, gammaldags godis och annat som kan intressera semesterfiraren. På dagarna arrangeras både träningsaktiviteter och målarverkstad för barn.

”Vi har valt att fokusera på semesterorter för då är plånböckerna mer öppna. Trots att vi bara har öppet åtta veckor om året i Ljugarn och Tofta och att retail generellt har det tufft har det gått bra”, säger Magdalena Björnsdotter och Anna Fohlin fyller i: 

”Men på semestern vill du inte heller sitta framför datorn, du vill uppleva saker som är härliga och lustfyllda. Därför jobbar vi mycket med upplevelser i våra butiker, och det är nog en av anledningarna till att vårt koncept har fungerat.”

Er plan är att växa med fler butiker i Sverige, men varför just Tofta i år?
”Det här är en expansiv del av ön som känns strategiskt rätt”, säger Anett Jormeus, som har haft hus längre ner på ön och har åkt vägen förbi Tofta i många år.

”Sedan kanske sommaren blir lite annorlunda i år, men vi hoppas och tror att folk hellre semestrar här än inne i städer” säger Maria Bengtsson.

Tillbaka nere på stranden har en lätt bris blåst upp, men i skydd av martallarna är det nästan vindstilla. Här har Surflogiet slagit ner sina tiotal, rymliga canvastält på sanden, för säsongen som sträcker sig mellan april och oktober. På krypavstånd till både vågor och strandbar, och inredda med värme, vinkyl, bäddset i gotländskt linne och Hästensäng erbjuder tälthotellet avskalad bekvämlighet. Tack vare läget och sin särpräglade stil har Surflogiet blivit omtalat i sociala medier, och därmed indirekt bidragit till den förändrade bilden av Tofta de senaste åren. 

”Vi har haft gäster som har kommit hit och sagt ‘wow, det känns som Bali!’. Medan vi tycker att nej, det känns som Gotland, bara att man inte har sett ett strandställe som ser ut såhär här förut”, säger Mattias Andersson, driftchef på Surflogiet. 

På den här delen av stranden har det sedan 1980-talet drivits olika verksamheter som vind- och kitesurfcenter, kafé och det har också varit ställplats för husbilar. Men för fyra år sedan bestämde sig ägaren Calle Ewald, som själv växte upp i Tofta, för att göra en större satsning på tälthotellet, med surfkultur som röd tråd. Därför har varje tältrum uppkallats efter de platser där man bäst fångar vågen på Gotland, som Lausvik eller Västergarn. Som aktiviteter på plats erbjuds bland annat paddleboarding, skateboard och yoga. 

”Vår kommunikation är mycket ‘kom till oss och häng’. Vi jobbar mycket med platsen för att den ska kännas inbjudande, men att det ändå ska andas kvalitet. Som till exempel med vår mat, där man som gäst ska kunna bli lite överraskad över att den är så bra när man förväntar sig strandmat.” 

Men hur årets sommar blir är ännu för tidigt att säga. Sedan reserestriktionerna släppte har bokningarna börjat komma in efter en vår där semester- och konferensgäster bokat av. Samtidigt har man fått uppmuntra gäster att boka bord på strandbaren, som en bra sommarkväll kan ha omkring 300 gäster, när alla måste serveras sittande. 

”Vi hade öppningshelg strax före midsommar. Om det är en indikator på hur mycket folk som kommer hit i år blir det inte en bedrövlig sommar. Men det var inte heller bra med folk. Troligen kommer vi att behöva skjuta på några av våra planerade investeringar, men vi avvaktar och ser och hoppas på det bästa”, säger Mattias Andersson.


Innehåll från FonditaAnnons

Succéfonden som hittar hållbara vinnare

Genom att investera i bolag vars produkter och tjänster minskar globala koldioxidutsläpp och bidrar till den gröna omställningen har fonden Fondita Sustainable Europe skördat stora framgångar. Under de senaste tre åren har den stigit med över 65 procent. Men enligt förvaltaren Marcus Björkstén har man bara skrapat på ytan på en trend som kommer hålla i sig under många år.

– Regeringar, myndigheter och bolag håller på att strama åt sina mål för att bli koldioxidneutrala och 'miljösmarta'. Den trenden kommer accelerera ytterligare under de kommande fem åren och innebära stora investeringar, säger Marcus och fortsätter:

– Bolag som är väl förberedda inför denna kraftiga våg av investeringar kommer sannolikt att åtnjuta en marknad med strukturell tillväxt.

Det är just denna tillväxt som Fondita Sustainable Europe försöker ta tillvara på. Genom att investera i bolag som har produkter eller tjänster som är en del av lösningen på klimat- och miljörelaterade hot, ska fonden långsiktigt avkasta bättre än marknaden. 

Koncentrerad portfölj av ”klimatkämpar”

Fonden förvaltas aktivt enligt Fonditas förvaltningsfilosofi som bland annat går ut på att identifiera bolag med unik marknadsposition, stark ledning och lönsamma och hållbara affärsmodeller. Varje innehav ska ha ett meningsfullt bidrag till avkastningen, varför portföljen är koncentrerad till ett trettiotal europeiska bolag, med tonvikt på Norden. 

Bland fondens toppositioner märks de danska vindkraftsbolagen Vestas Wind och Orstedt samt den norska solenergiproducenten Scatec. Men även mindre kända bolag som ligger tidigt i sin produktutveckling finns i portföljen. 

Till dessa hör det norska miljöteknikbolaget Aker Carbon Capture, det holländska vattenreningsbolaget Ekopak och den brittiska batteritillverkaren Ilika. 

– Vi har en mindre andel av portföljen i bolag som utvecklar innovativa lösningar för att bekämpa klimathotet, men som har en bit kvar att vandra vad gäller produktutveckling. Ilika är ett typexempel. Bolaget utvecklar så kallade 'fast-fast' batterier som är mindre än traditionella bilbatterier, laddas snabbare och är mindre brandfarliga. En sådan produkt skulle naturligtvis vara revolutionerande för elbilsmarknaden, säger Marcus. 

Hållbarhet i fokus

Med tanke på fondens inriktning är det naturligt att hållbarhet blir en central del när förvaltarna utvärderar bolag. Och enligt Björkstén är Fondita Sustainable Europe en av få fonder som placeras i den mest hållbara kategorin enligt EU:s nya taxonomi.  

– Vi tar hållbarhet på största allvar, inte minst då vi är övertygade om att bolag med stark hållbarhetsprofil också tenderar att överprestera på andra områden och därmed bli bra investeringar på längre sikt. 

– I fallet Fondita Sustainable Europe är miljö och samhällsansvar integrerat i affärsmodellerna hos de bolag vi investerar i. Därför placeras fonden också i den mest ambitiösa kategorin enligt EU:s taxonomi. Det är faktiskt väldigt få fonder som klarat av det trots att hållbarhet har varit på tapeten länge, avslutar förvaltaren.  

Läs mer här

Om Fondita Sustainable Europe

Fondita Sustainable Europe är en aktivt förvaltad fond som investerar i bolag vars produkter och tjänster möjliggör en minskning av globala koldioxidutsläpp och som bidrar till att naturresurser använd på ett mer effektivt sätt. Fonden har belönats med såväl det nordiska miljöcertifikatet Svanen som det österrikiska miljöcertifikatet Ecolable. Dessutom har den fått högsta betyg – fem stjärnor – av Morningstar. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fondita och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?