1515

Gotlands djurjätte vägrar sälja sig till kedjorna

VISBY.
Akvarier med ciklider, kvittrande fåglar och hjulspringande hamstrar. Men också digital röntgen, friskvårdsbesiktningar, husdjurstrimning och ett kafé där fyrbenta är välkomna. 

Zoomarket har blivit stället för gotlänningar som vill ta hand om sina djur.

Petra och Peter Henriksson vid bassängen som används för rehabilitering av hundar och katter.
Petra och Peter Henriksson vid bassängen som används för rehabilitering av hundar och katter.Foto:Henrik Lenngren

Konkurrensen är kanske inte mördande på ”deckarön”, men Gotlands största djurvaruhus och veterinärklinik sticker ut med sin bredd.

”Vi har 25 personer på lönelistan, allt från veterinärer, djursjukskötare och hundfysioterapeuter till kunniga säljare och hund- och kattfrisörer. Allt är samlat under samma tak för att skapa en helhet för kunden”, säger Petra Henriksson.

Alldeles intill Gotlands mest trafikerade väg, Skarphällsgatan, har hon tillsammans med maken Peter Henriksson skapat ett koncept som väckt de stora kedjornas intresse. Men att sälja Zoomarket och bli en del av en kedja har aldrig varit aktuellt.

”I slutänden handlar väl allt om rätt prislapp, men även om vi har blivit erbjudna hyfsade summor är det inget vi lockas av. Vi trivs bäst som frifräsare”, säger Peter Henriksson.

Det var för 16 år sedan som paret lämnade tryggheten där Petra Henriksson var resande säljare och maken byggentreprenör, för att köpa det lilla zoobutiken som då omsatte knappt 4 Mkr.

”Redan på åttiotalet fick jag faktiskt frågan om jag ville gå in som huvudägare, men då var det helt fel tajming. 2005 kände både jag och Petra att vi behövde en ny utmaning. Med ett handslag kom vi överens med den dåvarande ägaren. Sedan dess har vi bara gasat”, säger Peter Henriksson.

Isabella Gardelin, legitimerad djursjukskötare och en av 25 medarbetare i bolaget.
Isabella Gardelin, legitimerad djursjukskötare och en av 25 medarbetare i bolaget.Foto:Henrik Lenngren

De är båda uppvuxna med djur på olika sätt, Peter Henriksson med nio akvarier och ett gäng reptiler i sitt barndomshem, Petra Henriksson med en salig blandning av hundar och katter.

”Men det var inte på grund av djurintresset vi ville driva eget, det var framför allt det affärsmässiga som kittlade. Vi såg att det fanns potential att göra någonting stort med denna butik”, säger Petra Henriksson.

Genom åren har satsningarna avlöst varandra. Det som började med en liten zoobutik har vuxit till ett koncept med allt från bassänger, kattfrisörer och så kallad stationärvård, för djur som ska opereras eller behöver bevakning nattetid. 

”Tanken är att man ska kunna komma hit med sitt sjuka djur och i väntan på provsvar äta lunch, ta en kaffe eller passa på att flanera omkring i butiken. Vi säljer mycket foder. Det är ungefär lika viktigt som mjölken i livsmedelsbutiken”, säger Petra Henriksson.

I familjeföretaget, där även parets båda döttrar jobbar, är blickarna hela tiden fästa mot framtiden.

Vad drömmer ni om just nu?
”En lokal i området står tom. Där skulle vi kunna bygga en inomhusträningshall för hundar, och starta upp hundyogaverksamhet. Vi får se lite.”

För Peter och Petra Henriksson är företagandet en livsstil. Köksbordet i bostaden är lika mycket en plats för styrelsemöten som för frukost.

”En del spelar tennis, golf och padel, men företaget är det vi brinner för även på fritiden. Varför ska man sluta prata om jobbet bara för att det är kväll och butiken är stängd?” frågar sig Peter Henriksson.

Zoomarket är med i en fristående grupp för zoobutiker i Sverige som gemensamt försöker skapa bra förutsättningar för kedjefria butiker. Målet som entreprenörer, förklarar Peter Henriksson, är att trygga pensionen.

”Även om vi har satsat hårt så har vi hela tiden tänkt långsiktigt och skapat oss en buffert som tar oss igenom eventuella kriser. Vi vill hela tiden framåt. Om man stagnerar och slutar utvecklas så dör företaget. Det räcker med lite småfix för att hålla saker och ting vid liv.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?