Annons

Gör vd-klipp på Åhlens

Daniel Karlsson, varuhuschef på Åhléns City i Stockholm, blir ny vd för frisörsföretaget Björn Axén.

”Det är otroligt spännande att få in en person med den kunskap inom retail som han har”, säger Björn Axéns huvudägare Johan Hellström.

Daniel Karlsson (till vänster) och Johan Hellström (till höger).
Daniel Karlsson (till vänster) och Johan Hellström (till höger).Bild:Jesper Frisk

Johan Hellström ärvde verksamheten i Björn Axén 1993 och har sedan dess varit vd och talesperson för företaget. Daniel Karlsson tillträder som ny vd i april efter koncernchefen Peter Elmqvist som slutar. Huvudägare Johan Hellström är kvar i företaget som ansvarig för affärsutveckling.

”Daniel tickar alla boxar med det vi vill ha hos en vd, och han är en person som fungerar bra med mig. Åhléns är ju också vår största kund”, säger Johan Hellström.
Björn Axén-koncernen omsatte förra året cirka 110 miljoner kronor med ett hundratal anställda, och målsättningen för i år är en omsättning på 142 Mkr.

”Vi har vuxit organiskt och med egna pengar. Nu har vi möjlighet att ta nästa steg.”
Koncernen består av tre delar: frisersalongerna, försäljning av hårvårdsprodukter samt skolan Björn Axén Academy, med frisörs- och makeup-utbildningar.

”Skolan är strategiskt viktig för oss, 65 procent av dem som jobbar på salongerna kommer från vår egen skola”, säger Johan Hellström.

Frisersalongerna är fortfarande den största verksamheten, och de omsatte förra året 67 Mkr. I år öppnar Björn Axén sin femte salong.

Retailverksamheten, som 2016 omsatte 37 Mkr, är den del som växer snabbast.

”Det största som hände förra året var att vi själva tog över hela distributionen i Norden, vi har byggt upp en egen säljkår. Därmed har vi lagt grunden för fortsatt expansion. Och vårt fokus är att växa ordentligt. Målsättningen är att retail ska vara dubbelt så stor inom kort tid”, säger Johan Hellström.

Björn Axén Retail säljer hårvårdsprodukter i Sverige, men även i Norge, Finland, Danmark och Schweiz.

”Schweiz, där vi började sälja för tre år sedan, har gått otroligt bra, och är nu lika stort för oss som Norge där vi har varit i väldigt många år.”

Företagets internationella expansion fortsätter i år.

”Vi tittar på andra marknader i norra Europa, men det gäller att hitta rätt distributörer och rätt kanalstrategi”, säger Johan Hellström.

I år lanserar Björn Axén också en serie med ekologiska produkter.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?