Annons

Gör-det-själv-snuset hotas av skatteprocess

Just nu rasar en strid mellan delar av den svenska snushandeln och Tullverket. Ett utslag från förvaltningsrätten i Stockholm kan i praktiken betyda stopp för import av vissa typer av tobak. Det finns möjlighet att målet kan nå ända till Europadomstolen.

Prillan Concepts ägare Peter Soergel och Peder Ölander.
Prillan Concepts ägare Peter Soergel och Peder Ölander.

Förvaltningsrätten har i veckan haft förhandling i två mål huruvida en viss typ av importerad tobak ska beskattas eller inte. Utslaget, som beräknas komma inom fyra veckor, kan få stora konsekvenser för den del av branschen som importerar tobak för "gör-det-själv-snus" och säljer den vidare under benämningen råtobak.

Prillan Concept från Borås är ett av de företag som importerar tobak, ofta sådant som kallas tobaksavfall. Frågan är hur den tobaken ska beskattas.

Handlarna menar att tobaksavfall, rester från annan tobakstillverkning, inte går att röka och därför ska klassas som råtobak. Därmed är den inte skattepliktig.

"Så har det varit i alla tider", säger Peder Ölander, vd för Prillan Concept.

Tullverket däremot har nyligen ändrat uppfattning. Efter tester i Tjeckien menar de att tobaken går att röka och därför ska åläggas röktobaksskatt.

Skillnaden är stor. Röktobaksskatten ligger på 1.852 kronor kilot. För Prillan Concept innebär det ett skattekrav på över 100.000.000 kronor för redan importerad tobak. Det är det kravet processen i Förvaltningsrätten handlar om. Skatten gör importen ekonomsikt meningslös och hotar hela företaget.

"Om vi inte vinner målet kommer vi att gå i konkurs", säger Peder Ölander.

Tullverket motiverar förändringen i sin bedömning med att regelverket kring det som kallas Kombinerad nomenklatur (KN), regler för klassificering av tobak, justerades i april 2016. Det gjordes genom ett klargörande från EU (2016/C121/05) där EU specificerar hur testerna av tobaken ska gå till. I Europeiska unionens tidning skriver EU att det är "typiskt för tobaksavfall" att det går att röka.

Ett senare utslag i EU-domstolen (C638/15) från april 2017 spelar också in, där EU-domstolen gör flera klargöranden av bestämmelserna hur man definierar vad som är skattepliktig röktobak. Bland annat att det räcker att tobaken "enkelt kan göras" rökbar utan tillverkarens bearbetning.

Vår bedömning är att det gjort det lättare för oss att avgöra vad som ska anses vara röktobak, säger Titti Campalto, sektionschef på Skatteverket i Ludvika som ansvarar för frågor om tobaksskatt.Hamna i EU-domstolen

EU:s regeländringar gör att frågan inte bara kan komma att handla om ett enskilt företag i Sverige, utan om hur tobaksavfall ska klassificeras inom hela EU.

Det här målet skulle kunna hamna i EU-domstolen. Om målet hamnar i kammarrätten, kan man yrka på att rätten ska skicka målet till EU-domstolen och inhämta ett så kallat förhandsavgörande, säger snusföretagets advokat Ulf Käll.

Hela processen rör en mindre del av den svenska snusmarknaden. Den största svenska aktören är Swedish Match som står för omkring 65 procent av försäljningen berörs inte av målet i förvaltningsrätten.

Vi köper inte den typen av råvara eller kvalitet. Den möter inte våra krav och möjligen inte heller livsmedelslagens krav, säger Patrik Hildingsson, kommunikationsdirektör på Swedish Match.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från TamtronAnnons

Smart fordonsvåg revolutionerar viktig del av logistikflödet

Ett överlastat lastbilsekipage kan bli en dyr historia. Här gäller det att väga fordonet på ett tillförlitligt sätt för att garantera att lasten ligger inom lagens ramar, men också för att lasta så kostnadseffektivt och hållbart som möjligt. Nyckeln till framgång skulle kunna vara smartare vågsystem. 

Alla företag som på ett eller annat sätt arbetar med transport kan nog enas om att vägning av last är en central del av verksamheten. Här handlar det om att lasta så effektivt som möjligt och därmed minska antalet transporter – och samtidigt undvika överlastning. 

Tamtron är ett av få företag i Sverige som riktat in sig på vägning, och besitter första plats när det gäller vägning och vågsystem för hjulburna fordon. Sedan 1989 har företaget hjälpt sina kunder att effektivisera sitt arbete och levererat träffsäkra lösningar. Nu väljer Tamtron att utöka sitt erbjudande inom affärssegmentet Transport & Logistik, där man räknar med att göra enorm skillnad med sina vågsystem. Här handlar det framför allt om uppkopplade markförlagda fordonsvågar.

– Vi levererar en våg från Motus Weighings som kan väga en långtradares vikt och samla in träffsäkra mätdata på bara några sekunder, utan att ekipaget behöver stanna. Detta innebär att vi kan effektivisera vägningsprocessen, undvika tomgångskörning och spara in på 1000-tals liter bränsle. Tillsammans med detta vågsystem kan vi även leverera axelvikter, säger Thomas Larsson, vd på Tamtron i Sverige.

Den dynamiska vågen kan förbättra logistikflödet på ett väldigt konkret sätt. Traditionella markförlagda vågar ockuperar en stor yta på ett logistikområde då de behöver vara runt 24 meter, medan vågen som Tamtron levererar enbart är sex meter lång. Här frigörs en stor yta som kan användas för kärnverksamheten.

Tamtron tillhandahåller också ett molnsystem som automatiskt samlar in vägningsdata. Systemet identifierar vilket fordon som kör över vågen och slår fast aktuell vikt, tid och plats. Här ges möjligheten för alla berörda att få realtidsuppdaterad information direkt i mobiltelefonen, och underlaget kan användas för att göra rapporter och fakturaunderlag. 

– Behovet av att mäta och samla in data ökar hela tiden inom den här branschen, och utvecklingen går otroligt snabbt. På bara sju år har företagen gått från att skriva ner vägningsresultat på papper, till att vilja få in detta i digitala system direkt, säger Thomas Larsson och tillägger:

–  Möjligheterna med dynamiska och uppkopplade fordonsvågar är väldigt många, och vi vet att det här kommer bli en game changer för företag inom transport- och logistikbranschen. 

Fakta om Tamtron 

Tamtron är en internationell tillverkare av intelligenta vågar och informationshanteringsystem för vägningstransaktioner. Företaget utvecklar och säljer vågsystem för mobila maskiner som hjullastare, gaffeltruckar och timmerhanterare samt vågsystem för tung vägning av exempelvis lastbilar och tåg. Tamtron är dessutom ackrediterat kontrollorgan och utför verifiering av olika vågsystem.

Är du nyfiken på hur du kan effektivisera dina transporter med ett smartare vågsystem? Läs mer här. 

 

Mer från Tamtron

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tamtron och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?