1515

Google varnar för annonsbluffar

Från skadlig kod till trendkänsliga försök att få tillgång till privat information – Google varnar för att internets fula fiskar har bytt taktik.

Foto:Michael Liedtke

På tio år har antalet blockade eller borttagna annonser på Googles GOOGL +0,43% Dagens utveckling plattformar ökat från 130 miljoner till 3,1 miljarder. Det är ett resultat av att teknikjätten investerat rejält i verktyg för att få stopp på bluffmakare. Men också ett tecken på att de oseriösa aktörerna har skiftat strategi.

”De senaste tio åren har vi sett ett par anmärkningsvärda förändringar i fråga om hur angreppen ser ut”, säger Scott Spencer, Googles chef för annonssäkerhet och integritet till TT.

Enligt Spencer låg tyngdpunkten för ett par år sedan på skadlig kod när det kom till att tjäna pengar på icke ont anande användare.

”Det var vanligt med det vi kallar för botnets och malware, skadliga saker som installerades på din dator helt enkelt. Datorn togs över, även om det inte alltid syntes.”

Även om fenomenet att av misstag ladda ner något som visar sig vara skadligt finns kvar utgör det inte längre lejonparten av de ”dåliga” annonserna.

”Numera är det vi kallar för offlineskada dominerande, det kan exempelvis vara ett bitcoin-bedrägeri som säger ”hej kom å köp den här bitcoinen” varpå du skriver in din bankinfo och därigenom kan skurkarna få ut något.”

Spencer påpekar också att det numera rör sig om mer aktiva försök från aktörer att via fejkade annonser komma åt användares känsliga uppgifter.

”Där det tidigare var mer generella områden man försökte få napp via är man mycket mer nischad nu. Om inte bitcoin fungerar går man över till att låtsas vara en kändis, funkar inte det går de över till att erbjuda vaccinering mot covid-19.”

Det till synes enkla tilltaget försvårar för Google:

”Det är svårare för oss att upptäcka eftersom annonsen i sig kan se ut som om den är fullkomligt rimlig. Innehållet är inte problemet så att säga. Det kan vara en helt normal tjänst eller produkt. Men sen visar det sig att den är skadlig ändå. Så vi jobbar väldigt hårt med att försöka förstå vilka nischade områden som används för tillfället.”

Spencer förutspår att kriget mellan dem som skapar skadligt innehåll och dem som utgör vakter online kommer att fortsätta:

”Vi tror inte att det en dag kommer att försvinna, men vi kan förhoppningsvis jobba för att det blir bättre för varje år. Det finns ett stort antal aktörer som försöker utnyttja användarna, så det gäller för alla att vara vaksamma.”


Innehåll från Ikano BostadAnnons

Kunddriven innovation leder bostadsutvecklingen

Flexibla eluttag, flyttbara väggar och hem som räcker bortom den egna lägenheten. Nya sätt att leva gör att vi söker nya sätt att bo – frågan är bara om fastighetsbolagen hänger med?

Läs mer om Ikano Bostads innovationsprogram BoLabb 

Innovation kan skapas på många sätt. Den kan vara teknikdriven, det vill säga ny teknik uppfinns först och därefter undersöks hur den kan implementeras i människors vardag. Eller så kan den vara behovsdriven, det vill säga att människors behov är det som styr vilka lösningar som tas fram. På Ikano Bostads BoLabb jobbar man efter det senare alternativet. 

– Vårt innovations- och utvecklingsarbete är väldigt kunddrivet. Vi lyssnar in vilka problem kunderna brottas med och försöker lösa dem, säger Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad. 

BoLabb är egentligen inte ett fysiskt labb utan namnet på den metodik som används. 

– VI arbetar i tre faser. Den första är utforskande, den andra är skapande och i den tredje implementerar vi. 

Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad.
Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad.

I den första fasen är det viktigt att vara öppen och framförallt försöka detektera kundernas behov, inte deras önskemål om lösningar, säger Lotta.  

– Henry Ford sa en gång att om han hade lyssnat på sina kunder så hade de önskat sig en snabbare häst. Och det är ju det som är skillnaden mellan att lyssna på behov och på önskemål om lösningar. Behovet var att förflytta sig snabbare, inget annat. Men börjar man prata om lösningar för tidigt så målar man lätt i sig i ett hörn. 

FlexEl och FlexRum

För Ikano Bostad har det kunddrivna arbetssättet lett till flera innovationer som kommit till användning i kundernas vardag. Ett strategiskt samarbete med IKEA mynnade till exempel ut i flyttbara eluttag och dito väggar. 

– Många människor bor i dag lite mindre än vad de egentligen skulle vilja. Det gör att behovet av flexibilitet ökar. Ibland behöver man kanske ett extra rum att sova i, ibland ett extra rum att jobba i. 

Smart FlexEl
Smart FlexEl

De flyttbara eluttagen bottnade i att många av kunderna berättade om den dagliga kampen mot sladdhärvor och uttag som aldrig satt där de borde. 

– Båda de här lösningarna används i dag i praktiken. Vi jobbade tidigt med prototyper i skala 1:1 som kunderna fick prova, blanda annat genom att flytta in i testlägenheter. Och efter att vi implementerat lösningarna i riktiga hem så gör vi också uppföljningsbesök, för att se hur de fungerar i verkligheten, säger Lotta. 

Delad boyta

Just nu jobbar BoLabb med ett projekt som undersöker hur våra bostäder kan anpassas för att delas med flera. Tanken är att alla har sitt eget space, som kanske är lite mindre än vanligt, men att det i gengäld finns gemensamhetsytor, som vardagsrum och kök. 

– Många människor upplever i dag att de känner sig isolerade och saknar en större gemenskap. Samtidigt står städerna för en stor del av vår resursförbrukning och kan vi använda dem mer effektivt kan det ha en stor klimatpåverkan. 

Kontor på dagen och sovrum på natten.
Kontor på dagen och sovrum på natten.

Projektet riktar sig i ett första steg till ensamhushåll eller familjer med upp till två personer. Och tanken är inte att skapa nya 70-talskollektiv – utan att anpassa boendet efter vad dagens kunder behöver. 

– Det vi har sett hittills är att människor har ett behov av gemenskap, men man vill inte att den ska kännas påtvingad. Vi ska snart börja bygga bostäder i Malmö där vi kommer att utforska exakt hur det här ska göras. Just att vara inlyssnande genom hela processen är jätteviktigt för att det ska bli bra, säger Lotta. 

Här finns allt du vill veta om Ikano Bostad 

Mer från Ikano Bostad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ikano Bostad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?