Annons

Google stoppar kritiserad biljettsajt

Google stoppar biljettsajten Viagogo efter massiv kritik mot företaget, som anklagas för att lura konsumenter.

Viagogo kan inte längre köpa sig till en placering högst upp i Googles sökresultat. 

Foto:viktorcap@gmail.com

Viagogo säljer andrahandsbiljetter till konserter och andra evenemang, till priser som ofta vida överstiger de ursprungliga. Konsumenter har också vittnat om att de köpt biljetter som visat sig vara falska och att samma biljetter sålts till flera personer, vilket resulterat i att den av köparna som anländer sist inte kommer in på konserten hen betalat för eftersom biljetten redan registrerats.

Biljetter kan kosta tusentals kronor, även till evenemang som inte är slutsålda och där det i själva verket går att få biljetter för några hundra.

Nu har Google tagit beslutet att omedelbart stoppa Viagogo från möjligheten att betala för sökresultat, skriver brittiska The Guardian. Det innebär att sajten nu hamnat en bra bit ner i listan när någon söker efter biljetter.

Googles beslut välkomnas av konsumentgrupper och även av politiker i Storbritannien, där Viagogo riskerar en rättslig process för att ha brutit mot marknadsreglerna.

Även svenska Konsumentverket har tagit emot ett många klagomål och satte för en tid sedan upp företaget på sin varningslista. 

Eftersom Viagogo har betalat för att hamna högst i sökresultatet på Googles sajt har konsumenter uppfattat sajten som en officiell plats för biljetter, även till konserter med artister som i själva verket fördömt sajten. En av dem är Ed Sheeran, som ilsknade till efter att Viagogo sålt ogiltiga biljetter till hans turné.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från NesteAnnons

Semestra hållbart – det här bör du tänka på

Sirpa Tuomi, marknadschef hos Neste.
Sirpa Tuomi, marknadschef hos Neste.

En unik semester vid havet – med minimala klimatavtryck.

Nu finns Zero Vacation på Lidö i Stockholms skärgård.

– Vi har visat att det går att turista hållbart utan att behöva göra avkall på upplevelsen, säger Sirpa Tuomi, marknadschef hos Neste.

Så förvandlades Lidö till Zero Island – läs mer

Turismen står för ungefär tio procent av våra utsläpp av växthusgaser. Men det finns resmål som redan 2019 har nollutsläpp, exempelvis Lidö strax utanför Norrtälje.

– Det är en semesterutflykt som kan göras helt fossilfri, alltså raka motsatsen till vad vi är vana vid. Vi ville visa att det är möjligt att inte bara prata om förändringar utan genomföra dessa på riktigt, berättar Sirpa Tuomi.

”Detta är helt unikt”

Ön ingår i projektet Zero Island som skapats av Neste, världens största tillverkare av förnybara drivmedel. Genom en rad olika insatser har man på bara ett år lyckats sänka Lidös utsläpp av koldioxid med 78 procent (se faktaruta nedan). En av pusselbitarna i sänkningen är Zero Vacation – där besökarna bor i den unikt designade Zero Cabin med utsikt över havet. Stugan, som är nio kvadratmeter och innehåller två sängar, är byggd av hållbara material och får sin el från solpaneler. Ett utedass finns intill, men man kan också använda värdshusets toaletter.

Till middag bjuds gästerna på Zero Menu, en lokalproducerad nollmeny framtagen av kockstjärnan Jonas Svensson.

– Detta är helt unikt och vi har inte hört talas om något liknande. Vi var ju långt ifrån säkra på att projektet skulle lyckas, men vi visste att det var en otrolig möjlighet och vi hade stora ambitioner, säger hon.

”Arkitekturen är spektakulär”

Hugo Olofsson, som driver Lidö Värdhus tillsammans med affärspartnern Olle Tejle, är Zero Islands ambassadörer på ön. Enligt honom har Zero Cabin, som ritats av finske industridesignern Robin Falck, varit en fullträff och har lockat mängder med övernattande besökare:

– Den är väldigt populär och uppskattad, vi har haft en bra beläggning på den. Det är ingen stor byggnad, men arkitekturen är spektakulär. Vi tyckte faktiskt att den var så häftig att vi nu har har sökt byggnadslov för tre stycken till. Tanken är att kunna erbjuda en helt fossilfri konferens framöver, säger han.

Bästa tipset: Fossilfria resor

Den som inte kan att besöka Zero Island, men ändå vill minska sitt klimatavtryck på resande fot, har flera valmöjligheter. Här är Sirpas bästa tips:

– Prioritera färdsätt som drivs av fossilfria alternativ. Har du en vanlig dieselbil så se till att du tankar med exempelvis Neste MY Förnybar Diesel. Till Lidö lyckades vi med att få färjan att byta till förnybart drivmedel och vi hoppas att flyget blir näst på tur, där har Neste redan tagit fram alternativ. Du kan också resa mer i Norden, vi har fantastisk natur som fler borde upptäcka.

I slutändan handlar det inte bara om resandet – vi måste gemensamt ställa om vår livsstil med tanke på klimatet, anser Sirpa:

– Vi står inför en stor utmaning och nästa generation kommer fråga dig: ”Vad gjorde du?”. Man kan återanvända plastflaskor, köpa lokalt producerade grönsaker och sluta slänga mat i onödan. Det kommer inte bli tråkigare bara för att du är mer medveten om dina val.

Så förvandlades Lidö till Zero Island – läs mer 

FAKTA: ZERO ISLAND

– Är en del av Journey to Zero, Nestes initiativ för en fossilfri framtid.

– Platsen är Lidö i Stockholms norra skärgård. På ön finns Lidö Värdshus, vars ägare Hugo Olofsson och Olle Tejle är lokala ambassadörer för projektet. 

– Projektet pågick i 365 dagar under 2018 och 2019. Under perioden sänktes koldioxidutsläppen med 78 procent, från 180 ton koldioxid till 40 ton. De återstående 22 procenten klimatkompenserades.

– Totalt 18 redan existerande lösningar användes för att sänka koldioxidutsläppen. Dessa innefattade energiproduktion i form av solpaneler, värmepumpar för uppvärmning, byte till förnybart drivmedel på öns transportfordon och på färjorna som trafikerar ön, klimatsmart meny, samt förbättrad hantering och kompostering av matavfall.

– Lidö är helt öppen för allmänheten, som har möjlighet att semestra på ön genom Zero Vacation. Boende i Zero Cabin, byggd av material med minimal påverkan och hållbara menyn Zero Meny, ingår i den fossilfria semestern. Genom en ”skattjakt” på ön kan besökarna lära sig mer om projektet och hur de själva kan leva mer klimatsmart.

FAKTA: NESTE

– Grundat 1948 i Finland. Neste har raffinaderier för produktion av förnybar diesel i Singapore, Nederländerna och Finland.

– Är världens största tillverkare av förnybar diesel, Neste MY.

– Internationellt hjälpte Nestes förnybara drivmedel att minska koldioxidutsläppen med 7,9 miljoner ton, vilket motsvarar utsläppen från tre miljoner personbilar. 

– Rankades 2019 som nummer tre bland världens mest hållbara företag av Corporate Knights Global 100 listning

Mer från Neste

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Neste och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?