1515

Golfen fick ett uppsving under pandemin – trenden kan hålla i sig

Nästan 100.000 personer hittade golfen på nytt under 2020, enligt Svenska Golfförbundet. Förra året var Sommarbilen i Örebro och hälsade på hos Dormy Golf & Fashion, och även i år fortsätter bolagets omsättning att öka.

Foto:Jesper Frisk

”Vi har utvecklats, det syns ju på omsättningen. Vi har etablerat vår e-handel i Norge, Finland och Danmark, och lanserat i Tyskland”, berättar Anders Wall, vd på Dormy. 

Omsättningen har vuxit från 550 till 800 miljoner. Förra året var det främst nybörjarutrustning som ökade, allteftersom nya spelare hittade till sporten. Den trenden fortsätter.

”Nytillströmningen är fortsatt stor, och det konsumeras mycket golf. Förbrukningsvaror, som handskar och bollar, det går åt. Vi märker att det här är någonting som folk vill lägga tid på, och man vill ha bra grejer att spela med”, säger Anders Wall.

”Eftersom man inte kan lägga så mycket pengar på exempelvis resor, verkar man lägga pengar på att uppdatera sin utrustning. Man tar sig tiden att göra utprovningar, får klubbor anpassade efter just sin egen sving, och köper nya grejer”, fortsätter han.

Störningar i världshandeln har påverkat bolaget, och det ökade beställningstrycket märks av i alla led, berättar Anders Wall. 

”Produktionskapaciteten i Asien är lägre och tar längre tid, och golf har blivit populärt så fabrikerna har högre beläggning”, säger han. 

”Det blir ju ett högre tryck, det är ju inte bara ett svenskt fenomen att fler spelar golf. Vi har som tur är ett bra lager eftersom vi har jobbat med god framförhållning i våra inköp.”

Varuhusförsäljningen fortsätter stå för majoriteten av omsättningen, men e-handeln har ökat och står för drygt 35 procent av Dormys omsättning, enligt Anders Wall. Detta inkluderar dock den internationella försäljningen, där det bara förekommer e-handel. På så sätt är siffrorna något ‘dopade’, säger han.

Efter pandemin tror Anders Wall att golf kommer att fortsätta vara populärt, även om sporten då får slåss mot andra tidsfördriv.

”Det kan inte vara evig tillväxt, och det kommer nog tillkomma andra intressen. Men golfen har nog etablerat sig hos många”, avslutar han.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?