Godisgrossisten gasade sig genom coronan – ”vi skapade ett jäkla ös”

VÄXJÖ.
Anfall är bästa försvar. Med den inställningen förvandlades coronakrisen till ökad lönsamhet, tillväxt och stärkt e-handel. ERT Godis – en av Sveriges största privatägda godisgrossist – som lyckats växa varje år under 28 år, tuggar sig nu mot en halv miljard i omsättning.

Nichlas Ernstsson, vd för ERT Godis som ökat omsättningen 28 år i sträck.
Nichlas Ernstsson, vd för ERT Godis som ökat omsättningen 28 år i sträck.Foto:Björn Solfors
Nichlas Ernstsson, vd för ERT Godis som ökat omsättningen 28 år i sträck.
Nichlas Ernstsson, vd för ERT Godis som ökat omsättningen 28 år i sträck.Foto:Björn Solfors

Den ene delägaren, Ludwig Ernstsson, har en bakgrund som fotbollsproffs i Norge och Österrike. Det har inte hans bror, tillika vd:n och huvudägaren Nichlas Ernstsson. Men när 2020 bjöd på två tuffa smällar på kort tid var det just offensiv fotbollstaktik som ringade in företagets strategi.

”Det är större chans att göra mål om man ligger i anfall. Håller man sig i försvar är det ändå lätt att nån jäkel petar in bollen i mål”, säger Nichlas Ernstsson.

”När coronakrisen kom var det många konkurrenter som drog i handbromsen och permitterade. Vi sa: nu gasar vi med allt vi har. Vi ska inte permittera, vi ska tvärtom trycka på och skapa ett jäkla ös. Jag tjatade nästan lite för mycket om det där på våra måndagsmöten, men vi fick personalen med oss och då kommer resultaten.”

Påsken är vanligtvis en garanterad storsäljarhögtid för ERT Godis, en av landets största privatägda grossister inom godis, snacks och läsk. Men förra påsken sjönk försäljningen till butiker och kiosker med 20 procent.

”Vi hade laddat och laddat och laddat... och sen hände inget. Men om man inte handlar i butik, var handlar man då? Tre år tidigare hade vi startat vår e-handel som säljer godis direkt till slutkonsument. Så vi tryckte på med mycket mer marknadsföring dit, flyttade över folk från huvudlagret till e-handelslagret och fick till och med ta in extrapersonal.”

Foto:Björn Solfors

För dotterbolaget Klippkungen var det nya inflödet av kunder välkommet. Fram till årsskiftet 2019/2020 hade det varit tullfritt och skattefritt att sälja godis till Norge – vilket hade gjort den norska marknaden till den klart största för bolaget.

”Men vid årsskiftet tog man bort 'dopningen', som jag kallar den. Norska marknaden hade stått för 80 procent av vår försäljning. Nu dog den marknaden nästan helt.”

Men med fotbollstaktiken kunde några turbulenta månader förvandlas till tillväxt. E-handeln tog ny fart på hemmamarknaden Sverige, och redan till sommaren hade även försäljningen till landets butiker ökat starkt. Trots dippen och utmaningarna kunde 2020 till slut sammanfattas med en sexprocentig tillväxt och ökad lönsamhet. Företagets ”krigskassa”, på småländskt manér uppbyggd med ”hängslen och livrem”, gjorde att det fanns ekonomisk bäring bakom satsningen i motvind.

”Det viktiga är att man som företag har råd att göra fel, annars blir man dubbelt stressad. Och vågar man inte göra fel, då gör man inga rätt heller.”

Faktum är att ERT Godis har lyckats öka omsättningen varje år, 28 år i sträck, sedan den blygsamma starten hemma i ett tvåbilsgarage. Nichlas Ernstsson drev då sju olika butiker när godisidén föddes.

”Lillbrorsan Ludwig behövde ett jobb, som också gick att kombinera med fotbollskarriären. Då bestämde vi att han skulle börja sälja godis. På det viset fick jag samtidigt en godisleverantör till mina butiker.”

Bakom den robusta tillväxten sedan dess finns en tydlig satsning på flera olika ben. Förutom leveranser till dagligvaruhandel och servicebutiker (kiosker och mindre butiker), säljer företaget specialförpackat godis till företag, reklamverksamheter, föreningar och sportklubbar. ERT Godis har också satsat stort på export, och levererar i dag till 40 olika länder.

”USA är en riktigt bra marknad för oss. Vi i Norden är bland de största i världen när det kommer till lösviktsgodis, med bra produktion och hög kvalitet.”

Och för dotterbolaget Klippkungen går det återigen som tåget på den norska marknaden.

”Dels har de vant sig vid de nya avgifterna, dels finns det ingen gränshandel just nu. Vi är en gränshandel på nätet.”

Tillväxtvågen fortsätter mot nya rekordnivåer. I fjol ökade koncernens omsättning till 370 Mkr – en siffra som redan i år kan klättra över den efterlängtade gränsen på en halv miljard kronor.

”I våra prognoser har vi sagt att det sedan ska ta ytterligare fem år för oss att nå en miljard i omsättning.”

I år tycks det sedvanliga godissuget över påsk vara intakt hemma i Sverige. Jämfört med i fjol ser Nichlas Ernstsson en försäljningsökning med 30-40 procent, vilket innebär en stark ökning även jämfört med åren innan covid-19. Flera hundratusen påskägg har levererats ut och under de senaste veckorna har påskvaror för närmare 50 Mkr lämnat lastkajen i Växjö.

”2021 har börjat fantastiskt bra. Om det fortsätter som det gör nu växer vi med ytterligare 40-45 procent i år.”

Vad beror det på?
”Får man alla ben att växa samtidigt får man en extrem utväxling, och det är det som händer nu. Jag härleder det mesta av det till att vi tog så smarta beslut under coronakrisen. Vi tryckte på gasen, letade upp fler säljare, anställde i stället för att permittera. Det är vår framgångsfaktor. Anfall är bästa försvar.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?