Annons

Gnabb inför Bezos och Bransons rymdresor: ”Vi flyger över astronautlinjen”

Var går egentligen gränsen för rymden och vilken miljardär kan flyga högst? Det har blivit ett föremål för diskussion inför Jeff Bezos och Richard Bransons respektive resor.

Foto:John Locher; Apollo 8/NASA; Michael Nagle

På söndag kommer Richard Branson att ta fart mot stjärnorna i sitt bolag Virgin Galactics fjärde testflygning. Den första med full besättning. Den är inbokad nio dagar innan Jeff Bezos avfärd med sitt bolag Blue Origin, ett tilltag som irriterade Blue Origins vd Bob Smith. 

”De kommer att ha en väldigt annorlunda erfarenhet”, sa han enligt CNBC, och förtydligade anledningen: 

”De flyger inte över Karmanlinjen.”

Karmanlinjen ligger på en altitud på 100 kilometer över havsytan och är en gräns som ibland används för att skilja på rymd- och luftfart. Det är höjden som Jeff Bezos kommer att komma upp i medan Richard Branson är tänkt att flyga över 80 kilometer, som är gränsen för att man ska räknas som en astronaut enligt amerikanska mått.

”Vi flyger över astronautlinjen”, svarade Virgin Galactics vd Michael Colglazier.

Richard Bransons avsikt med sitt projekt är att börja med turistresor in i rymden redan nästa år, vilket gör det rätt viktigt att kunna marknadsföra sig med att passagerarna faktiskt kommer upp i rymden. 

Under fredagen kom ett nytt angrepp från Blue Origin som på sitt Twitterkonto skrev att ”För 96 procent av världens befolkning börjar rymden 100 kilometer upp vid den internationellt erkända Karmanlinjen”. 

Men det finns egentligen ingen riktig enhetlig gränsdragning enligt astrofysikern Jonathan McDowell. 

”Det är inte riktigt rätt att säga att resten av världen (förutom USA, reds. anm.) satt 100 kilometer som gränsen. Det är inte en internationell lag”, säger han till CNBC.

Innehåll från KIAAnnons

Biltillverkaren: Alla bilar ska vara laddbara år 2024

Alla nya bilar ska vara laddbara – redan om två år.

Det är i alla fall planen för biltillverkaren Kia Sverige.

Här är modellerna som ska göra det möjligt.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Enligt statistik från Vroom (Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden) hade det sålts 118 595 laddbara bilar januari till oktober 2022. Detta motsvarade 52,9 procent av alla nyregistreringar. Av dessa var 35,6% elbilar och 24,1% bilar med laddhybridteknik.

När det kommer till elbilsförsäljningen under oktober i år så ökade försäljningen med 73 procent jämfört med oktober 2021. Totalt såldes närmare 8 000 nya elbilar under månaden.

När det kommer till Kia så är 83 procent av deras nyförsäljning i dag laddbar (i jämförelse med totalmarknadens 53 procent) – en bra bit på väg mot målsättningen på 100 procent laddbara 2024.

I dag har Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet – i snitt på 35 g/km CO2 – av de största bilmärkena i Sverige. Detta kan jämföras med genomsnittet i branschen på 74 g/km januari till oktober, enligt Vroom,

Bakgrunden till Kias framgång när det kommer till laddbara är flera, men en tydlig den specialutvecklade elbilsplattformen e-GMP, som ligger till grund för den andra generationens elbilar, som bland annat årets bil 2022 – EV6 och nya EV6 GT är byggd på.

Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

Elbilsplattformen e-GMP ligger dessutom till grund för den kommande 7-sitsiga familje-suven EV9, som just nu genomgår sluttester inför världslanseringen under nästa år.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera