1515
Annons

GM vänder Trump ryggen – lämnar domstolstvist om utsläpp

General Motors kommer inte längre stötta USA:s sittande president Donald Trumps försök att hindra Kalifornien från att fastställa sina egna och tuffare utsläppsregler. Det meddelar biljättens vd Mary Barra i ett brev till flera miljöorganisationer.

General Motors med vd Mary Barra kommer inte längre att stötta president Donalds Trumps kamp mot Kaliforniens självbestämmande när det gäller utsläpp från bilindustrin.
General Motors med vd Mary Barra kommer inte längre att stötta president Donalds Trumps kamp mot Kaliforniens självbestämmande när det gäller utsläpp från bilindustrin.Foto:TT (obs montage)

Under fyra års tid har General Motors, GM, legat på Donald Trump för att lätta på regleringar kring bilindustrins utsläpp. Redan under Trumps första veckor på presidentposten uppmanade Mary Barra honom att sänka de standarder för utsläpp som satts under Barack Obama.

Förra året gick Trump-administrationen ett steg längre - aktivt uppbackade av Kia, GM, Toyota med flera – och utmanade Kaliforniens och andra delstaters rätt att sätta sina egna regler kring utsläpp i rätten. 

Kalifornien, som är den största amerikanska bilmarknaden, har en tydlig nollvision vad gäller utsläpp. Guvernör Gavin Newsom skrev tidigare i år under en exekutiv order om att förbjuda all försäljning av diesel- och bensinbilar i delstaten från och med 2035. Och det man gör i Kalifornien ger eko. 25 stater i USA och Kanada har historiskt valt att frivilligt följa de regleringar som sätts där – istället för de federala.

Kaliforniens guvernör Gavin Newsom undertecknar ordern som förbjuder all försäljning av bensin- och dieselfordon i delstaten från 2035.
Kaliforniens guvernör Gavin Newsom undertecknar ordern som förbjuder all försäljning av bensin- och dieselfordon i delstaten från 2035.Foto:Daniel Kim

Men alla biltillverkare har inte stått på Trumps sida i den kampen. Honda, Volkswagen, Ford och BMW valde istället att skriva avtal med Kalifornien i vilket de lovar att bygga mer bränslesnåla fordon – ett avtal som började gälla 1 januari i år.

Och nu när det blåser nya vindar i USA ökar stödet för den sidan i kampen. I sitt brev till miljöorganisationer skriver GM:s vd Mary Barra att biljätten omedelbart drar sig tillbaka från rättstvisten, vilket bland andra New York Times skriver. Inte nog med det, hon uppmanar också andra biltillverkare att göra samma sak.  

”Den valda presidentens, Kaliforniens och General Motors ambitiösa elektrifieringsmål är anpassade för att ta itu med klimatförändringarna genom att drastiskt minska bilutsläppen”, skriver hon i brevet.

Det dramatiska avvisandet av Trump är ett led i GM:s strategi att anpassa sin verksamhet efter den nya administrationen. Den valda presidenten Joe Biden har presenterat en stor satsning på el-bilar och tillhörande infrastruktur.  På en konferens förra veckan meddelade Barra att de kommer öka investeringarna i utveckling av elbilar och autonoma fordon med 35 procent, jämfört med vad bolaget tidigare sagt.

Biden-administrationen välkomnar så klart GM:s kappvändning.

”GM: s beslut förstärker hur kortsiktigt Trumpadministrationens ansträngningar för att urholka amerikansk uppfinningsrikedom och USA:s försvar mot klimathotet verkligen är,” sade Joe Biden i ett uttalande, enligt sajten Automotive News. 

Toyota, en av GM:s tidigare allierade i frågan om Kaliforniens rätt att sätta sina egna utsläppsregler, meddelade på måndagen att de med tanke på de förändrade omständigheterna fortfarande bedömer situationen. Den japanska biltillverkaren meddelar dock att den fortfarande tror på en standard som gäller USA:s samtliga stater.

President Trump och Vita Huset har ännu inte kommenterat General Motors beslut.

 

 

 

 


Ctek levererar laddplatser till Europas största elbilsgarage i Stockholm

Cecilia Routledge
Cecilia Routledge

Batteriladdarbolaget Ctek ska leverera över 1.000 laddplatser till vad som är tänkt att bli Europas hittills största elbilsgarage, beläget i Stockholm.

Kostnad för laddinfrastrukturen är 24 miljoner kronor enligt kunden Stockholm Parkering.

Garaget, som färdigställs just nu, ligger under den 18.000 kvadratmeter stora Norra Stationsparken i norra delen av Stockholms innerstad och är också självt 18.000 kvadratmeter ”i markplan”, enligt vad en talesperson för Ctek uppger till Di.

Ctek är enda leverantör av laddplatserna till garaget, enligt ett pressmeddelande från laddningsteknikbolaget där inga finansiella detaljer framgår – däremot garagets längd, 550 meter, och antalet våningar: ”som mest tre”. Enligt Stockholm Parkerings pressmeddelande kostar laddinfrastrukturen omkring 24 miljoner kronor, av en total projektkostnad på 789 Mkr. 

”En satsning av denna storlek visar verkligen att Stockholm vill ligga i täten när Europas huvudstäder nu går över till fossilfria transporter. För oss är det också ett kvitto på att vårt fleråriga samarbete med Stockholm Parkering fortsätter att utvecklas. Näringsliv och myndigheter behöver arbeta nära varandra med mobilitetsfrågor om vi ska kunna uppnå våra uppställda klimatmål”, säger Cecilia Routledge, globalt ansvarig för så kallad E-mobility på Ctek i pressmeddelandet.

Projektet uppges vara en del av Stockholms stads arbete med att elektrifiera trafiken och bygga över 100.000 nya laddplatser för elbilar fram till 2030. Parkeringshuset i Hagastaden är Stockholm stads sjunde garage med hundra procent laddstationer.

År 2026 är tanken att Stockholm Parkering ska kunna erbjuda laddmöjlighet i alla sina garage. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?