GM vänder Trump ryggen – lämnar domstolstvist om utsläpp

General Motors kommer inte längre stötta USA:s sittande president Donald Trumps försök att hindra Kalifornien från att fastställa sina egna och tuffare utsläppsregler. Det meddelar biljättens vd Mary Barra i ett brev till flera miljöorganisationer.

General Motors med vd Mary Barra kommer inte längre att stötta president Donalds Trumps kamp mot Kaliforniens självbestämmande när det gäller utsläpp från bilindustrin.
General Motors med vd Mary Barra kommer inte längre att stötta president Donalds Trumps kamp mot Kaliforniens självbestämmande när det gäller utsläpp från bilindustrin.Foto:TT (obs montage)

Under fyra års tid har General Motors, GM, legat på Donald Trump för att lätta på regleringar kring bilindustrins utsläpp. Redan under Trumps första veckor på presidentposten uppmanade Mary Barra honom att sänka de standarder för utsläpp som satts under Barack Obama.

Förra året gick Trump-administrationen ett steg längre - aktivt uppbackade av Kia, GM, Toyota med flera – och utmanade Kaliforniens och andra delstaters rätt att sätta sina egna regler kring utsläpp i rätten. 

Kalifornien, som är den största amerikanska bilmarknaden, har en tydlig nollvision vad gäller utsläpp. Guvernör Gavin Newsom skrev tidigare i år under en exekutiv order om att förbjuda all försäljning av diesel- och bensinbilar i delstaten från och med 2035. Och det man gör i Kalifornien ger eko. 25 stater i USA och Kanada har historiskt valt att frivilligt följa de regleringar som sätts där – istället för de federala.

Kaliforniens guvernör Gavin Newsom undertecknar ordern som förbjuder all försäljning av bensin- och dieselfordon i delstaten från 2035.
Kaliforniens guvernör Gavin Newsom undertecknar ordern som förbjuder all försäljning av bensin- och dieselfordon i delstaten från 2035.Foto:Daniel Kim

Men alla biltillverkare har inte stått på Trumps sida i den kampen. Honda, Volkswagen, Ford och BMW valde istället att skriva avtal med Kalifornien i vilket de lovar att bygga mer bränslesnåla fordon – ett avtal som började gälla 1 januari i år.

Och nu när det blåser nya vindar i USA ökar stödet för den sidan i kampen. I sitt brev till miljöorganisationer skriver GM:s vd Mary Barra att biljätten omedelbart drar sig tillbaka från rättstvisten, vilket bland andra New York Times skriver. Inte nog med det, hon uppmanar också andra biltillverkare att göra samma sak.  

”Den valda presidentens, Kaliforniens och General Motors ambitiösa elektrifieringsmål är anpassade för att ta itu med klimatförändringarna genom att drastiskt minska bilutsläppen”, skriver hon i brevet.

Det dramatiska avvisandet av Trump är ett led i GM:s strategi att anpassa sin verksamhet efter den nya administrationen. Den valda presidenten Joe Biden har presenterat en stor satsning på el-bilar och tillhörande infrastruktur.  På en konferens förra veckan meddelade Barra att de kommer öka investeringarna i utveckling av elbilar och autonoma fordon med 35 procent, jämfört med vad bolaget tidigare sagt.

Biden-administrationen välkomnar så klart GM:s kappvändning.

”GM: s beslut förstärker hur kortsiktigt Trumpadministrationens ansträngningar för att urholka amerikansk uppfinningsrikedom och USA:s försvar mot klimathotet verkligen är,” sade Joe Biden i ett uttalande, enligt sajten Automotive News. 

Toyota, en av GM:s tidigare allierade i frågan om Kaliforniens rätt att sätta sina egna utsläppsregler, meddelade på måndagen att de med tanke på de förändrade omständigheterna fortfarande bedömer situationen. Den japanska biltillverkaren meddelar dock att den fortfarande tror på en standard som gäller USA:s samtliga stater.

President Trump och Vita Huset har ännu inte kommenterat General Motors beslut.

 

 

 

 


Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?