1515
Annons

GM utmanar Tesla – vill ”placera alla i en elbil”

Den amerikanska fordonstillverkaren General Motors påskyndar ett arbete mot att bli globalt ledande inom elbilar. Det skriver Reuters, som hänvisar till en konferens där General Motors vd Mary Barra talade.

General Motors vd Mary Barra vill att hennes bolag ska bli världsledande inom elbilar.
General Motors vd Mary Barra vill att hennes bolag ska bli världsledande inom elbilar.

 General Motors utmanar därav den nuvarande ledaren, Tesla, genom att investera 27 miljarder dollar fram till 2023 samt påskynda elbilarnas produktionsmål. Volkswagen nämns också som en betydande producent.

I framtiden vill bolaget erbjuda elbilar från 30.000 dollar till över 100.000 dollar, med målet att ”placera alla i en elbil”. Vidare ska fordonstillverkaren erbjuda 30 modeller samt sälja minst en miljon elbilar per år i USA och Kina kombinerat, båda år 2025.

Fortsättningsvis menar bolaget att deras batteri nu har en räckvidd på 450 miles, cirka 724 kilometer, från tidigare 400 miles, 644 kilometer. Jämförelsevis har Teslas modell S en räckvidd på 402 miles, enligt Teslas hemsida. Andra Teslamodeller som modell X, Y och 3 har dock en kortare räckvidd. 

General Motors andragenerations batterier, som ska vara tillgängliga år 2025, borde ”stänga den största delen av kostnadsklyftan mellan batterier och förbränningsmotorer”.

General Motors kommer öka sin batteriproduktionskapacitet genom en fabrik som nu är under konstruktion i delstaten Ohio och öka antalet fabriker som ska bygga elbilar.

Aktien vände upp från negativt territorium och steg 0,7 procent vid 20.45-tiden.


Ctek levererar laddplatser till Europas största elbilsgarage i Stockholm

Cecilia Routledge
Cecilia Routledge

Batteriladdarbolaget Ctek ska leverera över 1.000 laddplatser till vad som är tänkt att bli Europas hittills största elbilsgarage, beläget i Stockholm.

Kostnad för laddinfrastrukturen är 24 miljoner kronor enligt kunden Stockholm Parkering.

Garaget, som färdigställs just nu, ligger under den 18.000 kvadratmeter stora Norra Stationsparken i norra delen av Stockholms innerstad och är också självt 18.000 kvadratmeter ”i markplan”, enligt vad en talesperson för Ctek uppger till Di.

Ctek är enda leverantör av laddplatserna till garaget, enligt ett pressmeddelande från laddningsteknikbolaget där inga finansiella detaljer framgår – däremot garagets längd, 550 meter, och antalet våningar: ”som mest tre”. Enligt Stockholm Parkerings pressmeddelande kostar laddinfrastrukturen omkring 24 miljoner kronor, av en total projektkostnad på 789 Mkr. 

”En satsning av denna storlek visar verkligen att Stockholm vill ligga i täten när Europas huvudstäder nu går över till fossilfria transporter. För oss är det också ett kvitto på att vårt fleråriga samarbete med Stockholm Parkering fortsätter att utvecklas. Näringsliv och myndigheter behöver arbeta nära varandra med mobilitetsfrågor om vi ska kunna uppnå våra uppställda klimatmål”, säger Cecilia Routledge, globalt ansvarig för så kallad E-mobility på Ctek i pressmeddelandet.

Projektet uppges vara en del av Stockholms stads arbete med att elektrifiera trafiken och bygga över 100.000 nya laddplatser för elbilar fram till 2030. Parkeringshuset i Hagastaden är Stockholm stads sjunde garage med hundra procent laddstationer.

År 2026 är tanken att Stockholm Parkering ska kunna erbjuda laddmöjlighet i alla sina garage. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?