1515
Annons

Glöm hemmajobb – nu är det workation som gäller

Att kombinera arbete med semester, så kallad workation, är en trend på frammarsch som gett utsatta hotellägare och researrangörer en strimma hopp.   

My Ernevi, Wille Lindberg och deras två barn Billie och Juno driver Åre Fjällsätra.
My Ernevi, Wille Lindberg och deras två barn Billie och Juno driver Åre Fjällsätra.Foto:Privat

Att arbeta hemma istället för på kontor eller en hybridlösning av dessa två är så 2020, står det att läsa i trendspaningarna för 2021. Istället är det ”workation” som är det nya heta så här i pandemitider. För vem kan inte efter nio månaders stirrande på hemmets fyra väggar längta efter lite miljöombyte. 

De av pandemin hårt utsatta researrangörerna och hotellägarna har inte varit sena att hänga på. 

Strax innan jul lanserade Ving sitt ”workation”-paket på vuxenhotellet Sunprime Atlantic View på Gran Canaria. 

”Vi vet att många jobbar hemma och att många är permitterade. Varför inte kombinera det med att jobba från ett av våra populäraste hotell på Gran Canaria. Där kan vi sedan 23 januari erbjuda rum med exempelvis ett riktigt bra wifi, höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska stolar, Nespresso-maskin, fruktkorg och ett solskydd till laptopen mot ett extra tillägg på 495 kronor per vecka”, säger Fredrik Henriksson, kommunikations- och hållbarhetschef på Vinggruppen i Norden. 

”Tidsskillnaden är bara en timme och uppkopplingen är lika bra som på vårt huvudkontor här hemma. När arbetsdagen är slut finns mycket att utforska på ön.”

Erbjudandet lanserades i samarbete med Gran Canarias turistråd, Patronato de turismo de Gran Canaria. 

”Vi har märkt av att många uppskattar det och det har även synts i bokningarna. Lite kuriosa är att vi kontaktats av svenskar som bor utomlands men som fått höra om erbjudandet. Nu ser vi hur den här piloten fungerar och hur tiden efter pandemin kommer att se ut. Det inte otroligt att en stor del av hemarbetet kommer att permanentas.”

Fredrik Henriksson på Vinggruppen och Sara Rönne, marknadschef på Holiday Club.
Fredrik Henriksson på Vinggruppen och Sara Rönne, marknadschef på Holiday Club.

Men en ”workation” behöver inte innebära att man lämnar landet. För Wille Lindberg, hans blivande fru My Ernevi och deras två barn Billie och Juno, som för snart tre år sedan tog över Åre Fjällsätra, blev den nya trenden ett välkommet tillskott. 

”De tidigare ägarna hade mycket fokus på grupper som kom året om och där har vi sett ett jättebortfall”, säger Wille Lindberg. 

På Åre Fjällsätras sajt finns sedan i julas tre olika ”workation”-paket. För 7.500 kronor kan man exempelvis flytta sitt hemmakontor till fjällen under två veckor med boende, frukostpaket, skrivbordsplats och obehindrat mycket kaffe. Eller ett dubbelrum i en månad för 14.490 kronor, vilket är mindre än halva priset mot en normal hotellbokning för samma tidsperiod.

”Det började med att våra vänner ville komma upp och jobba härifrån men sedan har intresset tagit fart. Vi räknar med att det tar lite tid innan konceptet sätter sig och vi behöver göra erbjudandet mer flexibelt. Vi vill locka hit folk som är lite mer självgående än vanliga hotellgäster under låg- och mellansäsong, då lagar vi bra och vällagad mat som vi fryser ned så får våra gäster ta mat och värma när de själva vill. Även frukosten är då lite mer av ett do-it-yourself-koncept, vilket har fungerat riktigt bra.”

Inne i Åre by ligger det betydligt större hotellkomplexet Holiday Club. Med premiär i år har Holiday Club lanserat konceptet ”winter longstay”. 

”Det är ett erbjudande som gäller för längre vistelse än 20 dagar. Vi körde igång det efter nyår men nu har vi lite uppehåll under sportlovsveckorna. Men sedan kör vi igen”, säger Sara Rönne, marknadschef på Holiday Club. 

Priset är 340 kronor per natt vilket kan jämföras med priser på mellan 1.400 och 1.900 kronor per natt för en normal hotellbokning. 

”Vi har försökt att skala av det, det är ett rum med frukost men däremot inte entré till bad och gym. Vi har skapat en office club i en del av restaurangen med wifi, en bar med en massa olika kaffedrinkar, extra eluttag och annat som behövs.”

Den första kampanjen av ”winter longstay” bokade 250 gästnätter, berättar Sara Rönne. 

”Det har varit mysigt att se folk här med sina skärmar, men det som också har varit roligt har varit att se att erbjudandet attraherat andra målgrupper också, exempelvis studenter eller byggjobbare som valt att bo här istället för i en stuga eller i en lägenhet.”

”Jag tror att konceptet med en kombination av arbete och semester är här för att stanna.”

Detaljhandelsveteran: Lågkonjunkturen är här

Lågkonjunkturen i detaljhandelsbranschen är redan här. Det menar Anders Dahlvig, som sitter i styrelserna för bland annat Inter Ikea och H&M, som kom med en svag rapport på torsdagen.

Han ser en klar vinnarstrategi för handeln i nedgången, och tror att H&M sitter på relativa fördelar.

Anders Dahlvig.
Anders Dahlvig.Foto:Lars Jansson / TT

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera