1515
Annons

Glöm hallonglassen i sommar

YNGSJÖ.
Efter två rekordsomrar hänger orosmoln över glassbranschen. Elof Albrektsson, vd för Otto & Glassfabriken, ser en chans att vässa verksamheten.

”När det sker saker man inte kan påverka får man blicka inåt i företaget”, säger han.

Elof Albrektsson, vd för Otto & Glassfabriken
Elof Albrektsson, vd för Otto & Glassfabriken
Bröderna Elof Albrektsson, vd, och Håkan Skoog, produktionsansvarig, har klivit in som andra generationens delägare i Otto & Glassfabriken, Yngsjö. I mitten deras far, grundaren Otto Albrektsson.
Bröderna Elof Albrektsson, vd, och Håkan Skoog, produktionsansvarig, har klivit in som andra generationens delägare i Otto & Glassfabriken, Yngsjö. I mitten deras far, grundaren Otto Albrektsson.Foto:Björn Solfors

Mäklare talar om läge, läge, läge. På Ottos Glass är mantrat ett annat: ”Väder, väder, väder”, säger vd:n Elof Albrektsson.

Som tredje generationens glassmakare, och med 75 procent av årsförsäljningen mellan april och augusti, vet han att både tillväxt och lönsamhet kan regna bort en dålig sommar. Men just nu är det inte väderprognoserna som oroar. Förutom skenande el- och drivmedelspriser har även priset på bland annat grädde, mjölk och ägg ökat kraftigt.

”Vi ser en kostnadsökning på i snitt 20 procent på våra råvaror. Hallonsylten har gått upp 150 procent, så i år får smaken persika-hallon helt enkelt ta tjänstledigt från sortimentet”, säger han. 

”När det sker saker som man inte kan påverka får man blicka inåt i företaget, och se vad man kan göra ännu bättre. Om allt hela tiden går bra och rullar på är det lätt att man bara fortsätter som vanligt”, säger han. 

Höjda priser är att vänta för alla glassälskare i sommar. Men Elof Albrektssons primära mål är att tackla kostnadsökningarna på andra sätt. 

”Vi levererar vår glass med egna bilar. Kör vi de mest effektiva rutterna? Kan våra återförsäljare lagerhålla lite mer, så att vi levererar lite mer varje gång? Vi ser över alla våra leverantörsavtal när det kommer till exempelvis emballage och material. Men vi rubbar aldrig på produkten och råvarorna. Hög kvalitet är vår grundpelare”, säger han. 

De här tankarna tog Elof Albrektsson visserligen med sig in i bolaget redan 2020, då han efterträdde sin far Otto Albrektsson i vd-rollen. Med en utbildning inom fastigheter och ekonomi är kostnadskontroll en självklarhet – samtidigt som 90-talisten Elof såg andra förbättringsmöjligheter.

”Digitalisering. Exempelvis kan våra chaufförer nu skicka en följesedel direkt via telefonen när de levererat, vilket gjort att vi blivit av med en hel del pappers- och fakturahantering på kontoret.”

Bröderna Elof Albrektsson, vd, och Håkan Skoog, produktionsansvarig, har klivit in som andra generationens delägare i Otto & Glassfabriken, Yngsjö.
Bröderna Elof Albrektsson, vd, och Håkan Skoog, produktionsansvarig, har klivit in som andra generationens delägare i Otto & Glassfabriken, Yngsjö.Foto:Björn Solfors

Som ny på vd-jobbet stod han inför en eskalerande coronakris. Men beslutet att dra en aning i handbromsen var obefogat. Tvärtom slutade 2020 med en rekordsommar, och en omsättningsökning från 25 Mkr till 33 Mkr som stod sig även 2021.

”Att många jobbat hemma, och semestrat hemma, har gynnat vår bransch. I kristider behöver man också lite extra tröst.”

Under hemestertrenden har turisterna vallfärdat till platser som Österlen, Blekinge, Kalmar, Öland, Halland – glassföretagets starkaste domäner. Sommartid är det full rulle i de privatägda glassbarerna, men tack vare etableringen i matbutiker jämnas försäljningspuckeln ut över året. Företaget bearbetar butikerna direkt, men finns också i Citygross samtliga butiker genom ett centralt avtal med Bergendahls.

”Försäljningen i matbutikerna är ganska konstant, året om och oberoende av väder. Butikerna står för cirka 50 procent av omsättningen.”

Hur hanterar ni detaljhandelns omtalade prispress?
”Eftersom vi är små, med begränsad produktion, är vi måna om att inte gå in i kampanjer och sälja glassen billigt. Vårt motto är att sälja till de som vill köpa. Vi ser också att prisacceptansen på glass har gått upp sedan aktörer som Ben & Jerrys och Häagen-Dazs klev in på marknaden. Även hälsotrenden gör att man väljer sina tillfällen när man äter glass. Kvalitet går före kvantitet, och där finns en marknad för oss.”

Effektiviseringar i all ära, men glassen görs fortfarande för hand. När företaget för ett antal år sedan investerade i en automatiserad produktionslina dalade försäljningen.

”Produkten blev för steril. Så vi började snurra glassen för hand igen för att få sylten och rippeln på rätt sätt. Det kanske inte är 2022, men vi tycker att det är rätt härligt att köra det för hand”, säger han.

”Nu står linan här ute och väntar på att bli använd igen. Vi kollar om vi kanske kan lösa det med en robotarm.”

Andra lärdomar sitter i ryggmärgen. Hans farfar grundade det som då hette Åhus Glass redan i slutet på 1950-talet, innan Otto Albrektsson tog över. Han drev upp varumärket till ett rikstäckande och börsnoterat bolag. För snabbt, skulle det visa sig. Otto fick lämna bolaget, som först såldes och sedan lades ner, innan han började om på nytt med Otto & Glassfabriken 2002. 

”För att titta framåt måste man lära sig bakåt. Vi har lärt oss att skynda långsamt, att inte växa för snabbt”, säger Elof Albrektsson.

Men tillväxttankarna finns. Det tidigare snickeriet i Yngsjö utnyttjas till max och kanske byggs en ny och optimerad glassfabrik framöver. Kanske expanderar bolaget även med glassbarer i egen regi i Stockholm och på andra platser i landet.

”Jag vill stärka vårt varumärke. Jag tar inte över bara för att förvalta, jag vill utveckla.” 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?