1515
Annons

Glöm hallonglassen i sommar

YNGSJÖ.
Efter två rekordsomrar hänger orosmoln över glassbranschen. Elof Albrektsson, vd för Otto & Glassfabriken, ser en chans att vässa verksamheten.

”När det sker saker man inte kan påverka får man blicka inåt i företaget”, säger han.

Elof Albrektsson, vd för Otto & Glassfabriken
Elof Albrektsson, vd för Otto & Glassfabriken
Bröderna Elof Albrektsson, vd, och Håkan Skoog, produktionsansvarig, har klivit in som andra generationens delägare i Otto & Glassfabriken, Yngsjö. I mitten deras far, grundaren Otto Albrektsson.
Bröderna Elof Albrektsson, vd, och Håkan Skoog, produktionsansvarig, har klivit in som andra generationens delägare i Otto & Glassfabriken, Yngsjö. I mitten deras far, grundaren Otto Albrektsson.Foto:Björn Solfors

Mäklare talar om läge, läge, läge. På Ottos Glass är mantrat ett annat: ”Väder, väder, väder”, säger vd:n Elof Albrektsson.

Som tredje generationens glassmakare, och med 75 procent av årsförsäljningen mellan april och augusti, vet han att både tillväxt och lönsamhet kan regna bort en dålig sommar. Men just nu är det inte väderprognoserna som oroar. Förutom skenande el- och drivmedelspriser har även priset på bland annat grädde, mjölk och ägg ökat kraftigt.

”Vi ser en kostnadsökning på i snitt 20 procent på våra råvaror. Hallonsylten har gått upp 150 procent, så i år får smaken persika-hallon helt enkelt ta tjänstledigt från sortimentet”, säger han. 

”När det sker saker som man inte kan påverka får man blicka inåt i företaget, och se vad man kan göra ännu bättre. Om allt hela tiden går bra och rullar på är det lätt att man bara fortsätter som vanligt”, säger han. 

Höjda priser är att vänta för alla glassälskare i sommar. Men Elof Albrektssons primära mål är att tackla kostnadsökningarna på andra sätt. 

”Vi levererar vår glass med egna bilar. Kör vi de mest effektiva rutterna? Kan våra återförsäljare lagerhålla lite mer, så att vi levererar lite mer varje gång? Vi ser över alla våra leverantörsavtal när det kommer till exempelvis emballage och material. Men vi rubbar aldrig på produkten och råvarorna. Hög kvalitet är vår grundpelare”, säger han. 

De här tankarna tog Elof Albrektsson visserligen med sig in i bolaget redan 2020, då han efterträdde sin far Otto Albrektsson i vd-rollen. Med en utbildning inom fastigheter och ekonomi är kostnadskontroll en självklarhet – samtidigt som 90-talisten Elof såg andra förbättringsmöjligheter.

”Digitalisering. Exempelvis kan våra chaufförer nu skicka en följesedel direkt via telefonen när de levererat, vilket gjort att vi blivit av med en hel del pappers- och fakturahantering på kontoret.”

Bröderna Elof Albrektsson, vd, och Håkan Skoog, produktionsansvarig, har klivit in som andra generationens delägare i Otto & Glassfabriken, Yngsjö.
Bröderna Elof Albrektsson, vd, och Håkan Skoog, produktionsansvarig, har klivit in som andra generationens delägare i Otto & Glassfabriken, Yngsjö.Foto:Björn Solfors

Som ny på vd-jobbet stod han inför en eskalerande coronakris. Men beslutet att dra en aning i handbromsen var obefogat. Tvärtom slutade 2020 med en rekordsommar, och en omsättningsökning från 25 Mkr till 33 Mkr som stod sig även 2021.

”Att många jobbat hemma, och semestrat hemma, har gynnat vår bransch. I kristider behöver man också lite extra tröst.”

Under hemestertrenden har turisterna vallfärdat till platser som Österlen, Blekinge, Kalmar, Öland, Halland – glassföretagets starkaste domäner. Sommartid är det full rulle i de privatägda glassbarerna, men tack vare etableringen i matbutiker jämnas försäljningspuckeln ut över året. Företaget bearbetar butikerna direkt, men finns också i Citygross samtliga butiker genom ett centralt avtal med Bergendahls.

”Försäljningen i matbutikerna är ganska konstant, året om och oberoende av väder. Butikerna står för cirka 50 procent av omsättningen.”

Hur hanterar ni detaljhandelns omtalade prispress?
”Eftersom vi är små, med begränsad produktion, är vi måna om att inte gå in i kampanjer och sälja glassen billigt. Vårt motto är att sälja till de som vill köpa. Vi ser också att prisacceptansen på glass har gått upp sedan aktörer som Ben & Jerrys och Häagen-Dazs klev in på marknaden. Även hälsotrenden gör att man väljer sina tillfällen när man äter glass. Kvalitet går före kvantitet, och där finns en marknad för oss.”

Effektiviseringar i all ära, men glassen görs fortfarande för hand. När företaget för ett antal år sedan investerade i en automatiserad produktionslina dalade försäljningen.

”Produkten blev för steril. Så vi började snurra glassen för hand igen för att få sylten och rippeln på rätt sätt. Det kanske inte är 2022, men vi tycker att det är rätt härligt att köra det för hand”, säger han.

”Nu står linan här ute och väntar på att bli använd igen. Vi kollar om vi kanske kan lösa det med en robotarm.”

Andra lärdomar sitter i ryggmärgen. Hans farfar grundade det som då hette Åhus Glass redan i slutet på 1950-talet, innan Otto Albrektsson tog över. Han drev upp varumärket till ett rikstäckande och börsnoterat bolag. För snabbt, skulle det visa sig. Otto fick lämna bolaget, som först såldes och sedan lades ner, innan han började om på nytt med Otto & Glassfabriken 2002. 

”För att titta framåt måste man lära sig bakåt. Vi har lärt oss att skynda långsamt, att inte växa för snabbt”, säger Elof Albrektsson.

Men tillväxttankarna finns. Det tidigare snickeriet i Yngsjö utnyttjas till max och kanske byggs en ny och optimerad glassfabrik framöver. Kanske expanderar bolaget även med glassbarer i egen regi i Stockholm och på andra platser i landet.

”Jag vill stärka vårt varumärke. Jag tar inte över bara för att förvalta, jag vill utveckla.” 

 

 

Torsten Jansson: ”Många bolag är lågt värderade”

Detaljhandelsbolaget New Wave är dagens vinnare på Stockholmsbörsen efter en urstark rapport. Vd:n Torsten Jansson ser heller ingen anledning till oro för efterfrågan framöver och berättar också för Di att han ser flera köplägen på börsen i dag.

”Jag tycker att det finns många bolag som är lågt värderade”, säger han och pekar ut sina favoriter. 

Foto:SUVAD MRKONJIC

Inflationsoro, ränteuppgång och rekorddeppiga hushåll verkar inte påverka New Waves försäljning av sport- och profilkläder. Omsättningen för hela bolaget ökade med hela 36 procent det andra kvartalet och resultatet med 45 procent. Det betyder att New Wave för sjätte kvartalet i rad når all time high för både intäkter och resultat. 

Enligt Torsten Jansson är en viktig förklaring till siffrorna att bolaget vinner marknadsandelar i snabb takt.  Det i sin tur är, enligt New Waves vd, ett resultat av en rad viktiga lanseringar under åren 2017–2019. Inte minst från bolagets sportvarumärke Craft. 

”En satsning på klubbkläder bär nu frukt ordentligt. Även lanseringen av Crafts löparskor slår nu igenom på marknad efter marknad. De här sortimenten byggdes upp före pandemin, sedan blev det ett hack i kurvan men nu kan vi skörda.”

New Waves viktigaste marknader är Nordamerika och Europa. Att de ekonomiska indikatorerna där pekar på extremt svag framtidstro bland hushållen är inget som bekymrar New Waves vd särskilt mycket. 

”Jag känner ingen större nervositet utan tycker att det ofta blir överreaktioner och överdrifter, i alla riktningar. Det är klart att vi kan drabbas om det blir en allvarlig lågkonjunktur men jag är samtidigt ganska säker på att vi samtidigt kan fortsätta att vinna marknadsandelar.”

Läs mer: Lagerkungen levererar – igen

Torsten Janssons framtidstro understryks av att bolaget fortsatt att bygga lager under året. Enligt rapporten ökade kapitalbindningen i varulager från 2,9 miljarder vid årsskiftet till 3,6 miljarder kronor vid halvårsskiftet. 

”Det är svårt med dagens kvartalsrapport att inte vara positiv och vi måste driva bolaget baserat på det vi vet. Ligger man för lågt i lager riskerar man dessutom att skapa sin egen lågkonjunktur.”

Hur menar du då?
”Vi har sex månaders leveranstid från Asien. Om vi tror på en försäljningsnedgång men det inte slår in så kommer vi till slut inte att ha något att sälja. Då blir en dyster framtidssyn självuppfyllande, jag tror många bolag gör det misstaget. Så jag för min del har hellre för högt lager och justerar det undan för undan än har för lågt lager.”

Enligt Torsten Jansson har New Wave tittat på upp emot 200 bolag för eventuella förvärv de senaste åren. Men på grund av höga värderingar har bolaget backat ur alla affärer. Nu, när värderingarna kommit ned, ser han större möjligheter till att växa genom förvärv. 

Den börsintresserade Torsten Jansson följer också med intresse hur värderingarna på börsen rasat, något som han tycker är motiverat. 

”Jag tycker att det var svårt att förstå den höga värderingen i många börsbolag före nedgången. Så korrigeringen är generellt sund. Sedan finns det bolag som inte förtjänat kursrasen. Det blir som alltid panik och överdrifter där alla dras med.”

Det låter som du tycker att det är köpläge på börsen?
”Jag tycker att det finns många bolag som är lågt värderade. Till exempel bankerna. Även Volvo känns rimligt värderat.”

Köper du själv?
”Det gör jag faktiskt. Jag sålde något enstaka innehav när värderingarna var i topp. Men generellt försöker jag vara långsiktig i mina investeringar och nu ökar jag andelen på börsen igen.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera