Annons

Glöm charter – nu är det Sverige som gäller

Glöm charter till Grekland eller flygstol till Rivieran – i år får många av oss troligen semestra hemmavid i stället.

Och landets egna besöksmål har inte gett upp hoppet om sommaren än.

Högakustenbron, hängbro över Ångermanälven mellan Kramfors och Härnösand, vid Höga kusten.
Högakustenbron, hängbro över Ångermanälven mellan Kramfors och Härnösand, vid Höga kusten.Foto:Helena Landstedt/TT

”Det finns ett uppdämt behov av att få göra och uppleva saker, och man kanske inte behöver vara på Kanarieöarna för att göra det”, säger Jonas Rosén, vd för Visit Dalarna, till TT och fortsätter:

”Vi har en oklar bild, men vi ser en möjlighet att semestern blir lokal, regional och kanske också nationell – med svenska gäster.”

Om man tidigare förknippat begrepp som ”hemester” och ”svemester” med trender så kanske det nu är de enda semesteralternativ svenskarna kommer att ha i sommar. Än är virusets utveckling och eventuella reserestriktioner för sommaren okända – besöksnäringen inväntar besked från Folkhälsomyndigheten och håller andan.

Hur säsongen blir är för tidigt att säga, men en sak är säker – bokningar på stugor, hotell och vandrarhem kommer in, enligt Höga Kusten Destinationsutveckling.

”Vi ser att folk bokar på inför sommaren. Vi har en ökning med 30 procent besökare på vår hemsida, mer än i fjol samma tid och vi får frågor om vandring, utomhusupplevelser och boenden som ligger avskilt från andra”, säger vd:n Mia Karlsson till TT och fortsätter:

”Det är tydligt vad man söker.”

Många turister från närområdet börjar också höra av sig.

”Vi har märkt otrolig ökning i frågor och intresse från den lokala målgruppen - vad kan man göra i nationalparken och i våra naturreservat och övriga strövområden. En målgrupp som nu upptäcker det som finns på hemmaplan.”

Även i Dalarna planerar besöksindustrin inför säsongen. Hur det kommer gå med stora årliga evenemang som Dansbandsveckan är oklart.

Just nu förs dialog med näringen för att hitta alternativ och matcha rekommendationer från myndigheter – så att besökare ska kunna känna sig trygga, berättar Jonas Rosén på Visit Dalarna.

”Ha lite glesare på restauranger, lite mindre guidade grupper. Erbjuda en annan form av boende och camping. Det märker vi redan nu en efterfrågan på - och det ser man kanske själv – att en campingvagn kan vara ett attraktivt boende.”

Branschorganisationen Svensk camping, med drygt 360 av landets campingplatser som medlemmar, noterar också ett visst intresse.

”Innan påsk var det mycket avbokningar i sommar, men efter påsken så verkar det som att det har blivit lite bättre bokningsläge. Men det är långt ifrån ett normalt år”, säger organisationens tillförordnade vd Peter Jansson.

Flera kommuner väljer att satsa på lokala kampanjer för att få egna invånare att upptäcka vad som finns hemma, då det ändå kan bli svårt att resa några längre sträckor ens i Sverige.

”Det var otroligt tydligt att hotell och besöksnäringen snabbt blev påverkad av covid-krisen, och då började vi diskutera vad vi kan göra med de förutsättningar som finns”, säger Kungsbackas näringslivschef Elinor Filipsson och fortsätter:

”Och det är troligt att människor kommer vara mycket hemma i sommar, så vi lyfter och visar på vad man kan göra hemma i Kungsbacka.”

I Lekebergs kommun i Örebro län tänker man likadant.

”Vi tar fram enkelt material med en karta som vi kallar hemester och som vi distribuerar här och i närliggande kommuner”, säger Maria Comstedt, näringslivskoordinator i Lekebergs kommun.

Kanske kan krisen – när den går över så småningom – väcka nya tankar och idéer, tror Maria Comstedt.

”Jag är obotlig optimist, jag hoppas att vi tar oss en funderare överhuvudtaget på resor. Det är klart man måste få komma ut i världen, men jag hoppas det kommer nya behov och nya affärsmöjligheter när det här har lagt sig.”


Innehåll från VerizonAnnons

Kompetenserna för en digital arbetsstyrka

Sedan i början av året har sättet vi lever och arbetar på förändrats dramatiskt och de flesta skulle nog säga att vi nått paradigmskifte, speciellt när det kommer till företagens digitala arbetsmiljö. Från att ha varit ett bekvämt alternativ för några få, har distansarbete blivit en nödvändighet för många, nästan över en natt.

Att skapa en hybrid arbetsmiljö där fysiska och digitala platser kombineras är själva kärnan i rekommendationerna i en färsk rapport från Harvard Business Review Recreating Work as a Blend of Virtual and Physical Experiences.

Samverkan mellan människa och maskin

Att använda ny teknologi för att öka effektiviteten är vettigt, men det är bara ena sidan av myntet –i framtiden handlar det om att se till att människor och maskiner samverkar. Det är en av anledningarna till att allt fler företag prioriterar de anställdas kompetensutveckling.

Hur bygger du då denna ”nya arbetsstyrka” på distans? Hur hanterar du utmaningarna med distansarbete? Hur infriar du de anställdas förväntningar på en flexibel arbetsplats samtidigt som du tillgodoser behovet av fysisk interaktion och kreativa dialoger mellan kollegor? En annan viktig fråga är vilka kompetenser arbetsstyrkan behöver för att vara framgångsrik i den nya digitala miljön? Detta är några av de frågor som framtidens ledare funderar på just nu.

Emotionell intelligens viktigare än tekniska intelligens

I den senaste rapporten från Verizon Business på ämnet framtidens arbete säger 66 % av seniora chefer att det är avgörande att införa ny teknologi. Samtidigt är det ännu fler som ser emotionell intelligens och social kompetens som nyckelfaktorer för framgång.

”När företagsledare skapar framtidens arbetsplats är den kanske mest kritiska uppgiften att se till att de anställda känner sig motiverade och involverade. Det är avgörande för att nå framtida affärsframgångar,” säger Fredrik Hallenborg, Nordenchef på Verizon Business. ”Här är det viktigt att stödja de anställda i sin personliga och professionella utveckling. Våra resultat visar att kompetensutveckling är ett nyckelområde bland 75 % av cheferna som tillfrågades. De anser också att digitala kompetenser har blivit ännu viktigare efter att pandemin slog till. Pandemin har även tvingat oss att inse att vi behöver hantera problem med smidighet och anpassningsförmåga samtidigt som vi lär oss att hantera affärsrisker utifrån vad som är rimligt och på ett sätt som gör att företaget utvecklas även under de nya omständigheterna.

Rapporten visar också att precis över tre fjärdedelar (76 %) nämner anpassningsförmåga som en nyckelkompetens tillsammans med problemlösning (72 %) och riskhantering (72 %).

En framtidsblick

Det viktigaste vi tar med oss från rapporten är att företag inte har råd att endast fokusera på det som händer idag. Det tydliga budskapet från de tillfrågade i undersökningen är att bättre tekniska kunskaper, att investera i människor och att samtidigt förändra arbetskulturen inte bara kommer göra företag mer robusta, det kommer att göra dem mer lönsamma i framtiden.

”Ledare behöver fundera på vad företaget har gjort bra och var det finns utrymme för förbättring, vilka nya rutiner de kanske vill behålla, och vilka initiativ de vill ska fortsätta, stanna av eller införas”, säger Fredrik Hallenborg. ”Slutligen, och än viktigare, behöver de gå från ord till handling kring hur dessa punkter kan kommuniceras, artikuleras, aktiveras eller vävas in i organisationen så att de är redo när krisen klingat av, för att påskynda återhämtningen. De som gör denna transformation på ett genomtänkt sätt och sätter sina anställda i första rummet, kommer att vara bäst rustade för framgång.

Framtidens arbete kommer inte bara drivas av ny teknik. Kulturen ute hos organisationerna och de kompetenser de anställda har kommer att vara precis lika avgörande för en framgångsrik digital transformation.

Om the Future of Work-rapporten

Rapporten, som producerades i två omgångar, identifierar fyra viktiga, sammankopplade dimensioner som chefer ombads att rangordna: teknologi, kompetens och beteende, ledarskap och nya sätt att arbeta på. I januari i år tillfrågades 1 102 seniora chefer i olika sektorer och geografiska områden om deras åsikter. När pandemin kom, utförde forskarna en andra undersökning bland 664 seniora chefer för att bedöma om det fanns förändringar bland åsikterna. 

För mer information om rapporten och för att läsa mer om vilka kompetenser som behövs för den digitala arbetsstyrkan, besök vår hemsida här. 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?