Annons

Glasögonkriget: Jätten stämmer optikerkedjan – mitt under uppköpet

Mitt i uppköpsprocessen går glasögonjätten Essilor Luxottica, som bland annat äger det ikoniska solglasögonmärket Ray-Ban, till domstol för att få tillgång till information om hur Europas största optikerkedja Grandvision klarar coronakrisen.

Förvärvet är även föremål för en konkurrensutredning av EU.

Foto:Peter Boer
Glasögonkedjan Pearle i Nederländerna ägs av Grandvision.
Glasögonkedjan Pearle i Nederländerna ägs av Grandvision.Foto:Peter Boer
Foto:Peter Boer
Foto:Peter Boer

Förutom att få finansiell information om hur Grandvision, en nederländsk optikerkedja med över 7.000 butiker, har hanterat coronapandemin ekonomiskt vill Essilor Luxottica att domstolen i Rotterdam ska bedöma om optikerkedjan har ”brutit mot några av dess skyldigheter” i uppköpsavtalet, skriver Reuters. 

Detta efter att den fransk-italienska glasögontillverkaren – ”trots upprepade försök” – inte fått tillgång till förvärvsmålet Grandvisions resultat under coronakrisen, skriver bolaget i ett pressmeddelande, enligt Bloomberg.

Grandivision svarade i ett uttalande på lördagen att bolaget tillbakavisar anklagelserna och att de är övertygade om att de kommer att vinna i rätten. Den holländska butikskedjan menar också, enligt uttalandet, att de fortsätter att arbeta för att affären ska godkännas av myndigheterna.

Essilor Luxotticas förvärv av den holländska butikskedjan utreds ur konkurrenssynpunkt av EU. Affären uppgår till 7,3 miljarder euro, motsvarande 75,5 miljarder kronor.

EU:s godkännande av affären väntas komma med ett antal motkrav, bland annat kräver EU att Essilor Luxottica säljer butiker i Italien och i antingen Frankrike eller Nederländerna, skriver Financial Times. Något som glasögonjätten har sagt vore ekonomiskt oförsvarbart i det rådande läge under coronapandemin.

Bryssels deadline för när granskningen ska vara klar har skjutits fram i flera omgångar men det senaste budet är att den ska vara klar den 27 augusti 2020.

Grandvisions aktie har fallit med 6,3 procent i år och handlas för 25,7 euro på Amsterdambörsen. Ännu sämre har det gått för Essilor Luxotticas aktie, som har rasat 13 procent sedan årsskiftet och handlas för 118,1 euro på Parisbörsen.

Bland varumärkena som Essilor Luxottica äger finns bland annat Lensway, Ray-Ban, Oakley och Persol.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?