Annons

Glasögonbolaget satsar globalt – med skidlegendaren som delägare

Trots corona lyckas skidglasögonmärket Spektrum ta in nästan nio miljoner i en nyemission. Nu satsar det svenska företaget på global expandering, men den kan dröja en stund. 

Spektrum med vd Andreas Nilemo satsar på global expandering. En av delägarna som varit med ett tag och gick in med ytterligare pengar i en nyemission är slalomlegendaren Ingemar Stenmark.
Spektrum med vd Andreas Nilemo satsar på global expandering. En av delägarna som varit med ett tag och gick in med ytterligare pengar i en nyemission är slalomlegendaren Ingemar Stenmark.Foto:TT/Jack Mikrut
Andreas Nilemo, vd för Spektrum
Andreas Nilemo, vd för SpektrumFoto:Jack Mikrut
Foto:Pontus Lundahl/TT

År 2012 bestämde sig fyra vänner som allesammans åkt skidor och snowboard på proffsnivå för att skapa ”Performance Eyewear”. Glasögon för fysisk aktivitet. Fokuset låg på skidglasögon eftersom de själva flitigt använt det och visste vad som saknades på marknaden. Men nu lanseras även solglasögon som fungerar för löpning, cykling eller bara för komfort och stil. 

Andreas Nilemo, vd och grundare för Spektrum, står sportigt klädd på grusparkeringen vid Hellasgården i Nacka. I handen håller han de nylanserade solglasögonen. Han sträcker fram dem och visar hur elastiska och hållbara bågarna är. Dessutom är de helt gjorda i biomaterial, precis som alla deras andra produkter är från och med i år. 

”Vi hade en ambition att hitta miljövänliga material att jobba med. Tillsammans med Sports Tech i Östersund började vi producera i växtbaserade biomaterial och från med den dagen för cirka tre år sedan har vi hittat vår nisch i branschen”, säger Andreas Nilemo. 

Spektrum är därmed det första företaget som gör skidglasögon i miljövänligt material och januari 2020 vann man pris för sina skidglasögon ”Östra Premium” på världens största vintersportsmässa ISPO i München. 

”Det blev ett bevis på att vi hade lyckats, att all den tiden och resurserna var värt det.”

Spektrums omsättning fortsätter att öka men än går bolaget inte i vinst, stor del på grund av satsningen på biomaterial. Men nu är bolaget redo för en ny fas. De senaste 8,8 miljonerna från nyemissionen kommer läggas på områdena sälj och marknad. 

”Vi räknar med att inom två år gå plus och det ser väldigt lovande ut. Planen är att satsa ytterligare på nyckelmarknader i Europa där vi redan börjat få genomslag, men även lansera i USA och Asien.” 

Den stora investeringen som man lyckats få mitt i coronakrisen visar på att det finns ett förtroende för produkten och teamet inom Spektrum, tror Andreas Nilemo. Och i och med nya investeringsrundan fick Spektrum 471 nya delägare. 

En av delägare som varit med ett tag och gick in med ytterligare pengar i denna nyemission är slalomlegendaren Ingemar Stenmark. 

”Han är än i dag engagerad, sitter i styrelsen och är med under produktutvecklingen. Tanken från början var att han skulle vara ambassadör för produkterna, men han ville kliva in och vara med på resan. Det är jättekul.” 

Andreas Nilemo fortsätter. 

”På vårt första designmöte sa han: Det är viktigt att skidglasögonen är riktigt djupa så att man inte behöver lyfta blicken när man ska kolla på nästa port.” 

Men för de flesta har de inte blivit mycket skidåkning denna säsong och marknaden står just nu still. För att spara pengar inom företaget har man sagt upp kontor, skurit ner på marknadsföring och korttidspermitterat alla anställda.   

”Eftersom vi precis har avslutat en nyemission sitter vi lugnt i båten och fokuserar på att alla ska må bra. Men corona har helt klart påverkat försäljningen negativt. I och med att alla skidorter stängde ner försvann egentligen all försäljning i butikerna. Dessutom kom corona precis då vi stänger våra orderböcker inför nästa säsong.”

Nu har Spektrum istället förlängt försäljningsperioden till sista maj och männen bakom tycker sig se att marknaden smått börjar komma igång. När saker börjar återgå till det normala är planen att lansera stor skala och med nya solglasögonkollektionen hoppas de även på en stark försäljning helåret och inte bara under vintersäsong. 

”Vi är väldigt glada över hur bra vår sommarkollektion mottagits nu under våren. Visionen är att bli ett globalt varumärke med världens mest hållbara ”performance eyewear” helt enkelt.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?