Annons

Glädjebesked för SAS – regeringen skjuter till pengar till statliga bolag

Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna har kommit överens om att skjuta till pengar till statliga bolag under coronakrisen. 

SAS kan nu få ett tillskott på 5 miljarder kronor från staten, om andra ägare också går in med pengar.

Näringsminister Ibrahim Baylan.
Näringsminister Ibrahim Baylan.Foto:Jessica Gow/TT

Regeringen skjuter till kapital till statliga bolag.

”Om bolagen ska finnas i framtiden ska vi som ägare vara med och ta ansvar”, säger näringsminister Ibrahim Baylan (S).

Swedavia och Lernia garanteras pengar genom en extra ändringsbudget; drygt 3,1 miljarder respektive 150 miljoner kronor.

Regeringen tillsammans med Januaripartierna, Centerpartiet och Liberalerna, lägger också fram ett förslag till riksdagen om att staten ska skjuta till pengar till SAS. Sammanlagt handlar det om 5 miljarder kronor i en ny kapitalrunda för att ge det krisande flygbolaget luft under vingarna.

”Så länge vi äger statliga bolag måste vi ta ansvar. SAS är viktigt för att se till et grundläggande behov av flyg”, säger Centerpartiets näringspolitiska talesperson Helena Lindahl.

För att staten ska gå in med pengar kräver regeringen, Centerpartiet och Liberalerna att SAS ska göra fler insatser för att intensifiera klimatåtaganden.

”Jag vill vara tydlig. Sverige kommer bara att gå in med kapital om det samtidigt ställs skarpa krav på SAS i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål”, säger finansmarknadsminister Per Bolund (MP).

Ett krav från Januaripartierna är också att andra intressenter ska gå in med kapital. Näringsminister Ibrahim Baylan säger att regeringen har ”tät dialog” med SAS andra storägare: den danska staten.

Han vill inte säga om danska regeringen, som leds av Socialdemokraterna där, har gett några garantier.

Danska finansministeriet har inte kommunicerat något belopp som den danska staten är villig att investera i SAS, men enligt finansminister Nicolai Wammen har den danska, S-ledda, regeringen ingått överenskommelse med flera partier om att också danskarna kommer att öppna plånboken.

Kapitalbehovet ligger enligt bolaget på 12,5 miljarder kronor. Beloppet krävs för att SAS ska kunna möta efterfrågan 2022, som då förväntas ligga på nivåer liknande de innan pandemin slog till.

Ibrahim Baylan ids dock inte dryfta hur mycket andra ägare bör gå in med för att 5 miljarder av de svenska skattebetalarnas pengar ska betalas ut.

”Jag vill inte hålla på och spekulera kring det. Går du in i en skarp, och vad jag förutser en tuff, förhandling där vi kommer ställa krav på att andra är med, då vill man inte visa alla sina kort på en gång”, svarar han undvikande.

Hur det nya ägarförhållandet kommer se ut vill näringsminister Ibrahim Baylan inte kommentera, men troligt är att Sveriges ägarandel kommer att öka.

Så sent som i slutet av förra veckan ställde Dagens industri frågor till näringsministern om SAS framtid.

Då var Ibrahim Baylan förtegen, inte minst om vilka aktörer som skulle kunna gå in i flygbolaget. Kollegan i grannlandet Norge, Norwegian, fick nyligen en ny storägare i form av den kinesiska staten.

Beskedet på måndagen var att staten inte kräver nya ägare för att skjuta till pengar. Förhoppningen är alltså att befintliga ägare ska investera. Förutom den danska staten finns där Wallenbergsfären bland storägarna.

SAS mycket kryptiska pressmeddelande som bolaget släppte under måndagen i samband med regeringens besked om nytt kapital talade om ”åtgärder för att fördela den ekonomiska bördan” genom ”interna, externa och ekonomiska intressenter i bolaget”.

Dagens industri har sökt SAS för en intervju med vd Rickard Gustafson, men bolaget vill inte ställa upp.

Om regeringens förslag om pengar till SAS klubbas i riksdagen måste det också godkännas av EU-kommissionen.

Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Moderaterna meddelar att man ställer sig bakom tillskottet till SAS.

Vänsterpartiet däremot kommer att lägga fram ett eget förslag där fler villkor ställs för att SAS ska få de 5 miljarderna. Bland annat ska bolaget tvingas ha fler baser i Norden och att SAS inte ska flyga kortare sträckor där tåg är en möjlighet, meddelar partiledare Jonas Sjöstedt.

Beskedet om SAS sammanfaller med att Swedavia meddelar att planerna på en utbyggnad av Arlanda skrotas, ett krav från Miljöpartiet i förhandlingarna med Socialdemokraterna i regeringen.

 


Innehåll från ScriveAnnons

Svenska tillväxtbolaget slår hål på myter om e-signering

Elektroniska underskrifter ge bättre lönsamhet.
Elektroniska underskrifter ge bättre lönsamhet.

Trenden är tydlig – att signera avtal med ett klick lockar både stora och små företag.

Samtidigt finns det fortfarande många myter och missuppfattningar kring e-signering.

Kom igång säkert med Nordens ledare inom e-signering – läs mer om Scrive här 

När Scrive drog igång sin verksamhet 2010 hade digitaliseringen inte fått sitt ordentliga genombrott i Sverige. För det svenskägda bolaget krävdes det enträget arbete för att övertyga kunderna om att e-signaturen faktiskt hade kommit för att stanna.

– Marknaden började mogna på allvar 2016 och i dag är det inte längre en frågeställning om en elektronisk underskrift är juridiskt bindande eller inte, säger Scrives vd Viktor Wrede.

Samtidigt tvekar vissa kunder fortfarande kring säkerhetsaspekten. Farhågan är att e-signeringsverktyget som gör det möjligt att signera avtal och många andra typer av dokument med hjälp av några tangentklick helt enkelt inte är tillförlitligt.

– Men det är bättre och säkrare att använda Scrive och e-signering än att underteckna avtal och kontrakt på ett fysiskt utskrivet papper. Det har alltid varit juridiskt möjligt att signera dokument elektroniskt men det är först nu marknaden vågar, säger Viktor Wrede.

Lämpar sig väl även för småföretag

En vanlig missuppfattning är att e-signeringstjänster enbart passar bolag med stora volymer av avtal och dokument. På sin kundlista har visserligen Scrive flertalet globala bolag med verksamheter i många länder.

– Men vi finns till för alla, stora som små. Tjänsten gör att även småföretagarnas arbetstillvaro underlättas, att de sparar tid och att de därmed kan göra fler affärer. Behoven finns i alla sorters bolag. Varje år ska exempelvis något styrelseprotokoll, en årsredovisning och ett stämmoprotokoll undertecknas, säger Viktor Wrede.

En annan myt, konstaterar han, är att elektroniskt underskrivna dokument i högre grad riskerar att hamna i fel händer. I verkligheten är det snarare tvärtom.

– Genom vår lösning kan företagen digitalisera alla kontrakt och sedan lagra dem virtuellt. På så sätt kan både chefer och anställda komma åt alla sina kontrakt från butikerna och kontoren med en enkel knapptryckning men åtkomst för utomstående är förstås skyddad, säger Viktor Wrede.

Minskad risk att slarva bort dokument

Följdeffekten blir snabbare kundservice, bättre skydd mot bedrägerier och ett betydligt bättre system för säker förvaring av kontrakt.

– Och risken för att du som företagare ska tappa bort dokument är obefintlig. Du får helt enkelt bättre koll. Du slipper att gå runt i arkivrum och leta reda på rätt avtal, dokument och offerter. Den här typen av minskad administrationstid gör att företagen kan effektivisera sina verksamheter – och därmed göra fler affärer.

Dessutom, påpekar Viktor Wrede, kan ett ökat fokus på elektroniska underskriften ge bättre lönsamhet.

– När en av våra kunder inom bilindustrin gick över till en helt digitaliserad process sparade de in åtta heltidsanställningar. Det här handlade om personer som tidigare bara satt och hanterade fel i kontrakt, och som nu fick andra och mer relevanta arbetsuppgifter.

Ett av de vanliga missförstånden är att man tror att tjänsten ska vara dyr – när det egentligen finns pengar att spara i förlorade affärer för att administrationstiden slukar tid.

– Nettoeffekten av att gå över till e-signering är i princip alltid positiv för våra kunder, säger Viktor Wrede.

Här kan du testa Scrive gratis 

Mer från Scrive

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Scrive och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?