1515

Glädjebesked för SAS – regeringen skjuter till pengar till statliga bolag

Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna har kommit överens om att skjuta till pengar till statliga bolag under coronakrisen. 

SAS kan nu få ett tillskott på 5 miljarder kronor från staten, om andra ägare också går in med pengar.

Näringsminister Ibrahim Baylan.
Näringsminister Ibrahim Baylan.Foto:Jessica Gow/TT

Regeringen skjuter till kapital till statliga bolag.

”Om bolagen ska finnas i framtiden ska vi som ägare vara med och ta ansvar”, säger näringsminister Ibrahim Baylan (S).

Swedavia och Lernia garanteras pengar genom en extra ändringsbudget; drygt 3,1 miljarder respektive 150 miljoner kronor.

Regeringen tillsammans med Januaripartierna, Centerpartiet och Liberalerna, lägger också fram ett förslag till riksdagen om att staten ska skjuta till pengar till SAS. Sammanlagt handlar det om 5 miljarder kronor i en ny kapitalrunda för att ge det krisande flygbolaget luft under vingarna.

”Så länge vi äger statliga bolag måste vi ta ansvar. SAS är viktigt för att se till et grundläggande behov av flyg”, säger Centerpartiets näringspolitiska talesperson Helena Lindahl.

För att staten ska gå in med pengar kräver regeringen, Centerpartiet och Liberalerna att SAS ska göra fler insatser för att intensifiera klimatåtaganden.

”Jag vill vara tydlig. Sverige kommer bara att gå in med kapital om det samtidigt ställs skarpa krav på SAS i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål”, säger finansmarknadsminister Per Bolund (MP).

Ett krav från Januaripartierna är också att andra intressenter ska gå in med kapital. Näringsminister Ibrahim Baylan säger att regeringen har ”tät dialog” med SAS andra storägare: den danska staten.

Han vill inte säga om danska regeringen, som leds av Socialdemokraterna där, har gett några garantier.

Danska finansministeriet har inte kommunicerat något belopp som den danska staten är villig att investera i SAS, men enligt finansminister Nicolai Wammen har den danska, S-ledda, regeringen ingått överenskommelse med flera partier om att också danskarna kommer att öppna plånboken.

Kapitalbehovet ligger enligt bolaget på 12,5 miljarder kronor. Beloppet krävs för att SAS ska kunna möta efterfrågan 2022, som då förväntas ligga på nivåer liknande de innan pandemin slog till.

Ibrahim Baylan ids dock inte dryfta hur mycket andra ägare bör gå in med för att 5 miljarder av de svenska skattebetalarnas pengar ska betalas ut.

”Jag vill inte hålla på och spekulera kring det. Går du in i en skarp, och vad jag förutser en tuff, förhandling där vi kommer ställa krav på att andra är med, då vill man inte visa alla sina kort på en gång”, svarar han undvikande.

Hur det nya ägarförhållandet kommer se ut vill näringsminister Ibrahim Baylan inte kommentera, men troligt är att Sveriges ägarandel kommer att öka.

Så sent som i slutet av förra veckan ställde Dagens industri frågor till näringsministern om SAS framtid.

Då var Ibrahim Baylan förtegen, inte minst om vilka aktörer som skulle kunna gå in i flygbolaget. Kollegan i grannlandet Norge, Norwegian, fick nyligen en ny storägare i form av den kinesiska staten.

Beskedet på måndagen var att staten inte kräver nya ägare för att skjuta till pengar. Förhoppningen är alltså att befintliga ägare ska investera. Förutom den danska staten finns där Wallenbergsfären bland storägarna.

SAS mycket kryptiska pressmeddelande som bolaget släppte under måndagen i samband med regeringens besked om nytt kapital talade om ”åtgärder för att fördela den ekonomiska bördan” genom ”interna, externa och ekonomiska intressenter i bolaget”.

Dagens industri har sökt SAS för en intervju med vd Rickard Gustafson, men bolaget vill inte ställa upp.

Om regeringens förslag om pengar till SAS klubbas i riksdagen måste det också godkännas av EU-kommissionen.

Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Moderaterna meddelar att man ställer sig bakom tillskottet till SAS.

Vänsterpartiet däremot kommer att lägga fram ett eget förslag där fler villkor ställs för att SAS ska få de 5 miljarderna. Bland annat ska bolaget tvingas ha fler baser i Norden och att SAS inte ska flyga kortare sträckor där tåg är en möjlighet, meddelar partiledare Jonas Sjöstedt.

Beskedet om SAS sammanfaller med att Swedavia meddelar att planerna på en utbyggnad av Arlanda skrotas, ett krav från Miljöpartiet i förhandlingarna med Socialdemokraterna i regeringen.

 


Innehåll från Ikano BostadAnnons

Så blir nya bostadsområdet i Stockholm

Just nu växer ett helt nytt bostadsområde upp sex minuters cykelväg från Stockholm. Fokus ligger på gemenskap och trygghet – bland annat genom nya digitala verktyg, gemensamma ytor och kvadratsmarta lägenheter.  

Läs allt om hur den nya stadsdelen Årstahusen växer fram 

Totalt ska det bli över tusen lägenheter, både bostadsrätter och hyresrätter. Området Årstahusen, som ligger mellan Liljeholmstorget och Årsta centrum, var tidigare ett industriområde men omvandlas nu till bostadskvarter med fokus på att förenkla vardagen för de som flyttar in. 

– En stor del av enkelheten ligger i platsen. Det finns otroligt bra kommunikationer med tvärbana och bussar och en cykelväg som går hela vägen till Södermalm, dit det tar sex minuter att cykla. Så småningom kommer också en tunnelbanestation, säger Josefine Wikström, bostadsutvecklingschef på Ikano Bostad. 

”Hemma” växer

Men det ska också vara enkelt att bo i Årstahusen eftersom all service kommer att finnas på plats. Det finns redan en F-9-skola i området och det byggs flera lokaler för förskolor. I bottenplanen på husen finns möjligheter för café och gemensamma ytor. 

– Vi ser i studier att det vi kallar ”hemma” inte längre definieras så snävt som det egna huset eller den egna lägenheten. ”Hemma” kan lika gärna vara de närmaste kvarteren. Vi bär ändå stora delar av våra liv i våra devices och caféet runt hörnet kan lika gärna bli mitt hemmakontor som ett extra vardagsrum. Odlingslådor på gården blir precis som en egen trädgård och i gemensamhetslokalerna kan man ha sin studentskiva. Det gör att vi behöver utveckla närområdet på lite andra vis än vad vi gjorde för tio år sedan , säger Josefine.   

Appen underlättar kontakt

Andra ledord för utvecklingen av Årstahusen är gemenskap och trygghet. De blandade boendeformerna skapar möjligheter för människor i olika faser i livet att hitta en bostad och med gröna gårdar och gemensamma utrymmen är förutsättningarna för att lära känna sina grannar bättre. Man har också digitala verktyg som ska underlätta kontakterna mellan boende.

– Det blir lättare att ta kontakt med grannarna när det görs digitalt. Man kanske behöver låna en borr eller undrar om någon kan passa ens katt när man reser bort. Att ta kontakt via appen innebär en lägre tröskel, det har vi märkt i de områden där den redan används. Dessutom är den bra ur ett hållbarhetsperspektiv, eftersom den uppmuntrar till dela saker och tjänster snarare än konsumtion, säger Josefine. 

Hittills har 278 lägenheter färdigställts i Årstahusen och innan årets slut påbörjas inflyttning av ytterligare 170 bostäder. Under hösten startar försäljningen av nästa projekt, som är ett 26 våningar högt hus. Detta är det tredje kvarteret av fem i området. I samma kvarter byggs hyresrätter med inflyttning 2023. 

Ikano Bostad är en långsiktig och engagerad bostadsutvecklare och fastighetägare – läs mer här 

Mer från Ikano Bostad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ikano Bostad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?