Gigekonomins konsultdrottning blir årets entreprenör

Pernilla Ramslöv är serieentreprenören som med sitt it-bolag Nox Consulting vill locka fler kvinnor till techbranschen. Nu får hon utnämningen Årets entreprenör på Di:s lista Näringslivets mäktigaste kvinna. 

Pernilla Ramslöv
Pernilla Ramslöv

Redan som elvaåring testade Pernilla Rams-löv entreprenörslivet när hon under en sommar sålde hushållstjänster till sina föräldrar och grannar. Nu utses hon för andra gången till Årets entreprenör i Näringslivets mäktigaste kvinna.

Sedan företagaräventyren i barndomen har hon startat ett cateringbolag, ett AI-bolag och sedan tio år tillbaka arbetar hon som vd på Nox Consulting.

Och trots att hon säger sig ha mycket kvar att uträtta på Nox medger hon att nästa projekt redan marineras i bakhuvudet. 

”Det här är inte min sista resa. Det är klart att jag har tankar kring mitt nästa bolag.”

Snabbväxande Nox Consulting har den uttalade ambitionen att bli navet i den växande gigekonomin – och med över 7.000 it-konsulter i sitt nätverk är bolaget på god väg. I början av förra året tecknades ett stort avtal med Folkhälsomyndigheten.

Men för Pernilla Ramslöv handlar det inte bara om att bli störst. Hon arbetar också hårt för att lyfta fram mjuka värden inom näringslivet. 

Under intervjuer betonar hon vikten av personlig omtanke och hon har även talat om ett ”kärleksfullt ledarskap”. Samtidigt menar Pernilla Ramslöv att coronapandemin testat hennes eget ledarskap.

”Det är svårt att digitalt fånga upp de där små nyanserna av hur människor mår och det kreativa arbetet är mycket svårare digitalt. Jag får dessutom energi av att träffa människor så för mig har det varit otroligt utmanande att driva bolag utan att få möta sina medarbetare, alla konsulter och kunder”, säger hon.

I fjol publicerade stiftelsen Allbright en rapport som undersökte jämställdhet i techbranschen. I 14 av branschens största bolag upplevde drygt var tredje kvinna att hon blivit diskriminerad i sitt arbete. 

Pernilla Ramslöv är inte förvånad efter sina år i en mansdominerad bransch – även om hon säger sig själv aldrig ha blivit utsatt.

”Man måste verkligen jobba aktivt med en inkluderande kultur, och det måste börja uppifrån.” 

Hur ska man göra för att locka fler kvinnor till branschen?
”Det är viktigt att alla bolag jobbar med att lyfta fram kvinnliga förebilder internt. Det handlar också om att inse att teknik och it är ett brett område i dag och så mycket mer än bara programmering.”

Har du märkt av att fler kvinnor söker sig till branschen i dag jämfört med förr?
”Jo, det tycker jag, och det är fler tjejer som pluggar teknik. Men det är inte tillräckligt. Det behövs fler tjejer i techbranschen.”

Ta del av intervjun med Pernilla Ramslöv i DiTV:s inslag ovan.

 

 


Innehåll från EcsterAnnons

Nyckeln till hållbar handel: ökad koll för konsumenter

Sanna K Augustsson, vd på Ecster.
Sanna K Augustsson, vd på Ecster.

Kan ett företag som erbjuder betallösningar bidra till att göra handeln mer hållbar? Ecster är övertygade om detta och jobbar aktivt för att färre konsumenter ska genomföra ogenomtänkta köp och fastna i skulder. Nyckeln till framgång är långsiktighet i en bransch där majoriteten jobbar kortsiktigt, menar vd:n Sanna K Augustsson.

Vi befinner oss i en tid där e-handeln växer kraftigt. För att säljföretag ska kunna dra nytta av detta gäller det att skapa långsiktiga relationer med de nya kunderna. Ett steg i rätt riktning kan vara att kroka arm med en samarbetspartner som inte bara levererar betallösningar, utan också vill och kan ta ansvar för delarna runt omkring. 

– Traditionellt har betallösningar på nätet haft ett enda fokus – att generera så många köp som möjligt, ibland så fort att konsumenten inte ens förstår vad de har köpt. På Ecster har vi ett lite annat tänk. Vi vill jobba med full transparens, så att konsumenten känner kontroll över sitt köp och har koll på vilka villkor som gäller för betalningen av köpet. Då blir kunderna återkommande och säljföretagen som vi samarbetar med får en långsiktig lönsamhet, säger Sanna K Augustsson, vd på Ecster.

Vill inte bidra till ogenomtänkta transaktioner

På företagssidan har Ecster betallösningar för alla kanaler och olika typer av verksamheter.  Målbilden är att bidra till en mer hållbar handel. En del i detta är att erbjuda flera olika betalsätt, så att konsumenten kan hitta det betalsätt denne föredrar i varje situation. 

En annan grundpelare är ansvarsfull kreditgivning. Om kunden väljer ett betalsätt som innebär en kreditansökan görs en bedömning av konsumentens ekonomiska förutsättningar för att säkerställa att det finns goda marginaler att både klara av att betala ett lån, men även att ha pengar över till annat. På så sätt skapas en långsiktig ekonomisk trygghet för konsumenten. Kreditprocessen är till stora delar automatisk vilket innebär en enkel och smidig process för konsumenten, men även att betalningen blir en naturlig del i kundresan hos säljföretaget berättar Sanna K Augustsson.

– Vi vill inte bidra till att sätta någon i en sämre situation efter ett köp, utan vårt fokus är att hjälpa till med inköpen. Vi har en ordlista på baksidan av våra fakturor där vi berättar vad olika begrepp innebär och ser även till att all nödvändig information finns lättillgänglig inför ett köp. Vi har också en kundservice dit konsumenten kan vända sig om det skulle uppstå frågor, säger hon. 

Unikt men viktigt uppdrag

Hon berättar att det kanske inte är självklart att ett betalbolag har hållbar handel som en uttalad del av uppdraget, men för Ecster är det en självklarhet. Nyligen lanserade Ecster första steget i sitt nya erbjudande inom Banking as a Service, där handlaren får möjlighet att erbjuda finansiella tjänster i sina egna kanaler i sitt eget varumärke.  

– Med BaaS kan konsumenterna använda sig av samma säljföretag för en rad olika tjänster, vilket gör att företagen å sin sida behåller hela kundresan. Jag hoppas att vårt nya erbjudande kommer att bidra till att säljföretag hittar en långsiktig lönsamhet bland återkommande kunder och att alltfler ser över sin verksamhet ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Sanna K Augustsson.

Om Ecster

Ecster är ett helägt dotterbolag till Handelsbanken som i drygt 60 år levererat betallösningar till konsumenter och företag. I den breda produktportföljen finns allt från enskilda betalsätt till betallänkar och checkout, bland annat Ecster Pay som samlar de mest populära betalsätten i samma kassalösning. 

Läs mer om Ecsters hållbara betallösningar här.

 

Mer från Ecster

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ecster och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?