Annons

Giganterna shoppar loss – här är deras nya favoritaktier

Finansmannen George Soros satsade bland annat på detaljhandelskedjan Target Corporation och klädföretaget American Eagle Outfitters under fjärde kvartalet. Investeringsgurun Warren Buffett valde i stället elektronikjätten Apple och ett israeliskt läkemedelsföretag. 

Warren Buffett och George Soros
Warren Buffett och George SorosBild:TT/AP

Finansmannen George Soros investeringsbolag som bär hans namn redovisade för fjärde kvartalet en ökning av sina innehav  med 13 procent till 4,1 miljarder dollar, motsvarande 37 miljarder kronor. 

Investmentbolaget har även under fjärde kvartalet gjort ett antal nya köp, rapporterar Bloomberg.

Bland nykomlingarna i portföljen återfinns bland andra e-handelsföretaget Overstock där George Soros köpt 2,5 miljoner nya aktier till ett värde om 158 miljoner dollar. Han har också köpt på sig aktier i fastighetsbolaget Kennedy-Wilson Holdings och detaljhandelskedjan Target Corporation till ett värde 106,7 respektive 36,4 miljoner dollar. 

Investmentbolaget har också ökat sitt innehav i 32 stycken bolag. Däribland klädkedjan Urban Outfitters där det totala innehavet nu värderas till 35,9 miljoner dollar. Även i halvledarbolaget Lam Research Corp och klädföretaget American Eagle Outfitters har innehavet byggts på och aktieposterna i respektive bolag är nu värda 49,6 miljoner dollar respektive 24 miljoner dollar. 

Samtidigt har investmentbolaget dumpat hela innehavet i bland andra konglomeratet Mondelez-A och Kraft Heinz Company. 

Finansgurun Warren Buffetts konglomerat Berkshire Hathaway var också aktivt under fjärde kvartalet. Berkshire Hathaway minskade sin andel i IBM med hela 94 procent under fjärde kvartalet, medan investeringarna i Apple ökade.

Berkshire Hathaways aktiepost i Apple är nu värd nästan 28 miljarder dollar. Konglomeratet har även under årets sista tre månader investerat i Teva Pharmaceutical Industries till ett värde av 365 miljoner dollar. Berkshire ökade också i Monsanto där innehavet nu uppgår till 11,7 miljoner aktier. 


Innehåll från Region VästerbottenAnnons

Så stärker Region Västerbotten sin hållbara besöksnäring

Under de senaste fem åren har Region Västerbotten drivit ett intensivt arbete för att stimulera en hållbar och högkvalitativ besöksnäring i regionen. Här kombineras en omfattande kompetens inom hållbarhetsfrågor med en djup förståelse för genuina natur och kulturupplevelser i ett av Sveriges vackraste och mest kontrastrika områden. 

Regionens målinriktade arbete har burit frukt på många vis, vilket inte minst har bevisats under den rådande pandemin. Medan det fanns en viss oro hos många företag under våren har facit efter sommaren visat sig vara oväntat positivt. 

– Tack vare den höga kvalitet och kunskap som finns samlad inom regionens näringsliv har vi kunnat vara snabbrörliga och därmed stått väl rustade för att möta situationens unika förutsättningar, säger Annika Sandström, länsturismchef i Region Västerbotten Turism.

Samarbete är en nyckelfaktor

En av nyckelfaktorerna för framgången stavas samarbete. Annika berättar att det förs en kontinuerlig dialog med såväl de fyra lokala destinationsbolagen som med andra, mindre aktörer. Från sitt håll har regionen satsat hårt på kunskapsförmedling och rekrytering av medarbetare med kompetens inom utvecklingsfrågor och hållbarhetsarbete. 

– Vi är en kunskapsorganisation, som med stöd av EU-finansiering stärker Västerbottens besöksföretag. Det inkluderar bland annat att sprida information, bjuda in till kunskapsdagar och utvecklingssatsningar och mycket mer. I nuläget satsar vi av förklarliga skäl särskilt på digitala insatser.

Konkretiserar arbetet

Att arbeta med hållbarhet kan ibland tyckas vara en ganska abstrakt ansträngning; det kan vara svårt att veta vad som ger effekt och kraven på kvalitet är höga. Av den anledningen är ett av Region Västerbottens huvudfokus att konkretisera hur man kan utforma en hållbarare verksamhet. 

– Vi kartlägger företagen utifrån en mall med globalt vedertagna kriterier för att identifiera brister och utvecklingsbehov. I dagsläget har vi granskat omkring 100 företag och har därför en god översikt av vilka behov och problem som är genomgående inom besöksnäringen. Utifrån denna översikt planerar vi åtgärder och insatser för framtiden – vi har kommit långt, men det finns fortfarande mycket kvar att göra för att visa Västerbotten från sin bästa sida, avslutar hon.

FAKTA 

Region Västerbotten turism är länets regionala turismorganisation och en del av Region Västerbotten. Vårt uppdrag är att verka för en hållbar utveckling av besöksnäringen i Västerbottens län. 

Läs mer på: www.regionvasterbotten.se/turism 

 

Mer från Region Västerbotten

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Region Västerbotten och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?