Annons

Giesecke om brittisk coronaexpert: ”Arrogant”

Enligt den brittiske epidemiologen Neil Ferguson kommer antalet döda i Sverige till följd av coronaviruset snart att börja stiga kraftigt. Men det tror inte den tidigare statsepidemiologen Johan Giesecke som beskriver Ferguson som ”arrogant”.

Tidigare statsepidemiologen Johan Giesecke.
Tidigare statsepidemiologen Johan Giesecke.Foto:Joey Abrait

Neil Ferguson arbetar vid Imperial College London och det var hans rapport som visade att 250 000 britter skulle dö om Storbritannien inte vidtog kraftfullare åtgärder mot coronaviruset, vilket resulterade i den ”lockdown-strategi” som Storbritannien fortfarande lever under.

Den tidigare statsepidemiologen Johan Giesecke tycker dock att rapporten överdriver virusets farlighet, och det var när Neil Ferguson på den brittiska tv-sajten Unherd, som sänder nyheter relaterade till pandemin, fick en chans att svara på kritiken som han kom med den beska profetian att antalet döda i Sverige snart kommer att börja stiga kraftigt. Under intervjun pressades Neil Ferguson också på slutsatserna i sin egen rapport, som fått så stor påverkan på miljoner britters liv.

”Jag känner honom lite och han är normalt sett ganska arrogant, men jag har aldrig sett honom så spänd och nervös som under den intervjun”, säger Johan Giesecke.

Johan Giesecke vidhåller dock sin kritik mot rapporten, att den överskattar faran med viruset och att Storbritanniens reaktion är överdriven.

”Ferguson modifierade en del ganska raka uttalanden, men verkar fortfarande tro att dödligheten ligger någonstans på knappt en procent, medan jag tror att den i själva verket är betydligt lägre, kanske så liten som 0,1 procent”, säger Johan Giesecke.

TT: Kommer antalet döda i Sverige att stiga kraftigt?

”Nej, jag tror tvärtom att antalet kommer att gå ner, även om det kan komma att gå upp något sedan, när vi får en topp i Västra Götalandsregionen eller Skåne”.

Därutöver, säger han, fungerar sjukvården på det stora hela som den ska. Målet, att hålla nere smittspridningen så att sjukvården mäktar med, tycks ha lyckats, menar han.

”Ecmo (en form av högspecialiserad intensivvård) är fullt, men i övrigt fungerar sjukvården och intensivvården. Inom äldrevården har vi problem, men det vi lär oss nu är att nästan inget annat land klarat av att stoppa smittspridningen till ålderdomshemmen”, säger Johan Giesecke.

England, Skottland, Wales, Belgien, Nederländerna, Irland, Spanien, Frankrike och Italien. I alla dessa länder finns också en mer eller mindre stor smittspridning inom äldreomsorgen. Norge är ett undantag, men de har mindre enheter i sin åldringsvård, enligt Giesecke.

TT: Varför drabbas äldrevården?

”Det räcker med ett enda misstag för att smittan ska komma in på ett ålderdomshem. Det säger något om hur smittsam den här sjukdomen är. De allra flesta kommer att drabbas av den, men 99 procent får bara milda symtom. Om du är gammal, däremot, kan den vara farlig”.

TT: Men Nya Zeeland har lyckats stoppa smittan helt, eller?

”Ja, det verkar så. Men vad ska de göra nu? För att hålla landet virusfritt måste de behålla sina gränser stängda. Alla som reser dit måste sitta i karantän i 14 dagar innan de släpps in i landet, och om det inte kommer något bra vaccin måste Nya Zeeland ha kvar karantänen länge. Mycket länge..”.


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?