1515

Genombrott för svensk solteknik

Efter investeringar för flera hundra miljoner kronor har Midsummer fått det kommersiella genombrottet.
Solteknikbolaget räknar med snabb tillväxt trots att många europeiska konkurrenter har slagits ut.

Midsummers solceller finns bland annat på taket till Tele 2 Arena vid Globenområdet i Stockholm.
Midsummers solceller finns bland annat på taket till Tele 2 Arena vid Globenområdet i Stockholm.

”Det har varit tuffare och tagit betydligt längre tid än vi trodde. Men vi tror att vi nu har tagit oss över den ’dödens dal’ som fäller många utvecklingsbolag, och dessutom den omstrukturering och prispress som har slagit ut de flesta solbolagen i Europa. Det känns otroligt roligt”, säger Midsummers vd Sven Lindström.

2004 var han med och grundade Midsummer. Idén var att utmana solcellstillverkarna genom att vidareutveckla teknik som dittills bara använts för att tillverka cd- och dvd-skivor. Till skillnad från traditionella kiselsolceller så bygger Midsummers teknik på en metallegering med koppar, indium, gallium och selen som i en högautomatiserad process sputtras i tunna lager på mycket tunna substrat, plattor, av rostfritt stål.

”Produktionskostnaden är låg och en annan avgörande fördel med vår teknik är att solcellerna är så tunna, mindre än 0,2 millimeter, och samtidigt mycket lättare än traditionella solceller”, säger Sven Lindström.

Varför är låg vikt så viktigt?
”Hittills har många solceller installerats i stora subventionerade anläggningar, inte sällan långt från kunderna. Men på flera håll har man upptäckt att det är mycket bättre och effektivare om man kan installera solcellerna på taket på fabriker och andra byggnader där elen används”, säger Sven Lindström.

”I många länder med mycket sol är taken inte dimensionerade för traditionella solceller, medan våra lätta solceller fungerar utmärkt.”

Midsummer har investerat uppemot 300 miljoner kronor i utvecklingen, varav runt 100 Mkr är stöd och bidrag från bland andra Energimyndigheten. Efter många år med svaga resultat och relativt blygsam försäljning pekar pilarna uppåt. Omsättningen steg 2015 med 99 procent till 32,5 Mkr.

”Nu ser det riktigt ljust ut. Vi räknar med att öka omsättningen i år till 50–60 miljoner kronor och visa en vinst på runt 10 Mkr på sista raden”, säger Sven Lindström.

Försäljningen består av maskiner och annan produktionsutrustning till solcellstillverkare i främst Asien.

”Orderboken har fyllts på väldigt bra och vi räknar med att växa med minst 50 procent per år framöver. Vi har en unik teknologi i en bransch som växer snabbast av alla energislag, så möjligheterna är enorma. Men konkurrensen är stentuff så det gäller att vara ödmjuk och jobba hårt”, säger Sven Lindström.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?