1515
Annons

Generalstrejk i Hongkong: ”Många företag som stödjer strejken”

Hongkongbörsen rasade på måndagen efter att den största strejken i mannaminne brutit ut i stan. Personal vid allt från banker till internationella redovisningsfirmor deltar i protestaktionen. Massiva förseningar på flyget väntas.

Foto:Johan Nylander

Kaos utbröt i Hongkong på måndagen efter att den största generalstrejken på årtionden utbrutit i protest mot regeringen. Upp emot en halv miljon människor uppskattas gå ut strejk, och även de som försökte ta sig till jobb och skolor på morgonen kom inte långt då tunnelbanelinjer stängdes och trafiken stod still.

”Mina chefer sa att vi inte behövde komma till jobbet på måndag. Samma sak har jag hört från våra fyra stora kollegor”, säger Jason Lee, en man i 20-årsåldern som arbetar för en schweizisk redovisningsbyrå och refererar till KPMG, Ernst & Young, Deloitte and PwC.

”Jag har aldrig hört talas om så många företag som stödjer strejken. Det kommer vara massivt”.

Hundratals anställda vid stadens finansiella institutioner, som HSBC, Standard Chartered, Citibank, Deutsche Bank, JP Morgan och UBS, väntas också delta i strejken, enligt lokalmedia. 

En analytiker vid en kapitalförvaltningsfirma i Hongkong säger till Di att all personal uppmanats att inte komma till kontoret.

”Min vd är väldigt kritiskt till både Hongkongs och Pekings agerande, och stödjer demonstrationerna här”, säger han.  

Banker och försäkringsbolag stödjer officiellt inte strejken, men sagt till personal att de kan ta beslut själva om de vill ”jobba hemifrån”. Förra veckan genomförde tusentals anställda vid stadens finansiella institutioner protestaktioner. 

Under helgens demonstrationer – där tårgasgranater flög över er reporters huvud mot demonstranterna från ena hållet och gatstenar mot polisen från andra – skallrade uppmaningar om strejk och ett flertal personer som Di talade med sa att de inte skulle gå till jobbet.

Flyget till och från Hongkong väntas också påverkas. Enligt uppgifter till Di kommer en tredjedel av alla som jobbar med flygtrafikledning att stanna hemma på måndagen. Snabbtåget Airport Express väntas gå högst oregelbundet.

”Det här är helt galet”, sa en koreansk turist som fick sitt flyg inställt till tisdagen till SCMP. ”Men vi stödjer demonstranterna!”

Börsen rasade 2,5 procent i den inledande handeln i Hongkong. Också Tokyo, Shanghai och andra marknader runt om i regionen föll, pressade av det eskalerande handelskriget och hot om nya amerikanska tullar på kinesiska varor.

Demonstrationerna har sin grund i ett kontroversiellt lagförslag om utlämning av misstänkta brottslingar till Fastlandskina, vilket mötts av hårt kritik från både lokalbefolkning och internationella företag. Den forna brittiska kolonin har idag inget formellt överlämningsavtal med moderlandet då Kina inte anses ha tillräcklig rättssäkerhet. Demonstranterna kräver att lagförslagen stoppas helt och att regeringschef Carrie Lam avgår.

Under en presskonferens på måndagsmorgonen sa Carrie Lam att strejken skadar samhället och arbetarfamiljers möjlighet att försörja sig.

Finansminister Paul Chan sa under samma presskonferens att Hongkongs ekonomi står inför stora utmaningar i och med handelskriget mellan USA och den interna turbulensen. Detaljhandelsförsäljningen sjönk 6,7 procent under juli, sa han. 

Ett av stadens ledande fackförbund uppskattar att upp emot 500.000 personer deltar i strejken. Massiva demonstrationer väntas i olika regioner runtomkring i stan. Flera gator har redan på morgonen ockuperats av demonstranter.

Starka reaktioner på nej till höghastighetståg

Högerpartierna är emot att satsa på höghastighetsbanor mellan storstäderna.

Det har skapat en oro i berörda kommuner för vad regeringsskiftet innebär.

Maria Stockhaus, som skrivit under motionen för Moderaternas del.
Maria Stockhaus, som skrivit under motionen för Moderaternas del.Foto:Press.

Den avgående S-regeringen vill bygga höghastighetsbanor mellan Stockholm och Göteborg och Stockholm–Malmö.

Men högerpartierna M, KD, L och SD, som väntas stödja en ny M-ledd regering, tycker däremot att sådana banor blir alldeles för dyrt.

I riksdagsmotion skriver de fyra partierna bland annat att en satsning på höghastighetståg ”riskerar att tränga undan andra nödvändiga investeringar” inom infrastruktur. Motionen yttrar sig över en skrivelse från den avgående regeringen om den nationella planen för transportinfrastrukturen 2022–2033. 

Motionen väcker oro för att redan planerade satsningar på deletapper av de nya stambanorna ska drabbas.

”Jag har svårt att tro att det är sant”, säger Göran Forsberg (S), tidigare kommunalråd i Nyköping, till NT.

En deletapp av de nya stambanorna som finns i den nationella planen är den så kallade Ostlänken mellan Järna och Linköping.

”Vi står på olika sidor i politiken. Men oavsett det: Jag kan inte tro att någon är så oerhört korkad att man ställer av ett projekt som befinner sig på den position som Ostlänken gör”, säger Göran Forsberg.

Helena Gellerman, som skrivit under motionen för Liberalerna, uppger för NT att samarbetspartierna vill se en ny utredning kring järnvägen.

”Jag vill inte föregå den utredningen. Den ska titta på hur man löser det på bästa sätt”, säger hon. 

Maria Stockhaus, som skrivit under motionen för Moderaternas del, uppger dock för TT att Ostlänken inte påverkas:

”Moderaterna har sedan länge varit emot de dyra höghastighetstågen. Vi vill i stället satsa resurserna på befintligt järnvägsnät. Det är vad partierna på vår sida politiken också skriver i en motion som gavs in till riksdagen i går. Det finns dock inte några planer på att stoppa Ostlänken”, säger hon i en skriftlig kommentar.

Ulf Olsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Borås, räknar samtidigt med att inte heller den planerade järnvägen mellan Borås och Göteborg påverkas.

”Skulle den järnvägen försvinna, vilket jag än så länge inte har fått några indikationer på, då skulle det vara riktig allvarligt. Men jag utgår ifrån att den sträckan ligger kvar”, säger han till Borås Tidning.

LÄS OCKSÅ:
Högerpartierna säger nej till höghastighetsjärnväg
DEBATT Hög tid satsa på tåg i tid

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera