1515

Generalsekreteraren: ”Vi satte oss i bilen och åkte 600 mil runt om Europa”

Veckans resenär Ninna Engberg, generalsekreterare för Lidingöloppet och nu aktuell med den 55:e upplagan av loppet som går av stapeln 27-30 september. För Di berättar hon om sina bästa och sämsta reseminnen.

Den bästa resa jag gjort.

”I somras bilade jag och min sambo med vår hundvalp Bamse. Vi satte oss i bilen utan mål och det slutade med att vi åkte 600 mil runt om i Europa.”

Hit åker jag aldrig mer

”Sri Lanka. Jag var där under inbördeskriget och när vi skulle åka till hotellet kom de tamilska tigrarna in i vår buss och satte en k-pist mellan mig och min son som sov i min famn. När vi kom fram fick jag som kvinna inte gå utanför resort-området, kossorna var ju mer värda än jag. ”

Tre saker jag alltid packar ned

”Jag packar alltid ned träningskläder, men det är inte alltid jag använder dem.”

Så reser jag hållbart/klimatsmart

”Jag väljer alltid tåg istället för bil om jag kan. Senast tog vi tåget till Göteborg för att gå på Liseberg med familjen.”

Mitt märkligaste reseminne

”1987 var de inte så vana vid turister på Maldiverna. Vi skulle åka båt till ön Kuredu och det blev sån storm på vägen att ena båten vände. Det fanns inga flytvästar och jag blev sjösjuk så jag bara kräktes. Jag var dyngsur och vädret var hemskt, men jag vågade inte gå ned eftersom jag spydde så jag klamrade mig fast uppe på däck.”

Min mest minnesvärda matupplevelse utomlands

”På den polska landsbygden stannade vi på en restaurang där allt var på polska och ingen kunde engelska. Vi försökte förklara vad vi ville ha men det som kom in var inälvsmat och det var så hemskt att ingen kunde äta upp.”

Något jag unnar mig som jag inte gör hemma.

”Lyssnar ikapp på min sons podcast 'Nörden och jag'. Det hinner jag aldrig hemma.”

Ett ställe jag aldrig varit på, men skulle vilja se.

”Jag har lovat i många år att jag ska hälsa på mina vänner som bor i Sydney. Jag säger alltid att jag ska åka dit, men jag kommer aldrig iväg.”

Min bästa souvenir.

”Jag är allergiskt mot såna saker. Jag minns när när jag var liten och fick allt från ryska dockor till holländska väderkvarnar och kände redan då: ‘jag vill inte’. ”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

• Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

• Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

• Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan