ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Generaldirektören: Svårt att klara målet om punktliga tåg

  • Foto: Henrik Montgomery/TT

Förra året var ett riktigt dåligt tågår. Och även om det blir bättre i år, blir det svårt för branschens att nå målet för punktligheten till 2020. 

Det framgick av Ekots lördagsintervju där Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon var gäst. 

Av den miljon persontåg som avgick förra året var över 100.000 försenade. 

”Förra året var inget bra år. Vi hade en låg punktlighet. Det är nödvändigt att få upp den siffran, även om vi aldrig kommer att nå 100 procents punktlighet”, säger Lena Erixon till Sveriges radio. 

Branschen har satt som mål att nå 95 procents punktlighet nästa år. I fjol var den bara 87,5 procent. Lena Erixon medger att det blir svårt att nå det målet. 

”Det är jättetufft att klara det till 2020, men det är ett bra mål så det är viktigt att vi håller fast vid det. Klarar vi inte att nå det 2020 ska vi fortsätta att jobba mot det”, säger hon. 

För vissa delar av trafiken går målet att nå, säger hon. 

”Vi kanske klarar det för delar av trafiken, den kortare trafiken, och börja närma oss det när det gäller medeldistanser men på långa distanser blir det svårt”, säger hon. 

Tågtrafiken ökar trots det problem som funnits med punktligheten, konstaterar hon. 

”Men tåget måste bli mer punktligt och robust , så att man kan lita på järnvägen. Det finns en berättigad kritik”, säger hon och nämner att kapaciteten måste byggas ut, vilket i sig innebär ytterligare tågstopp och dessutom finns en brist på kompetent personal, enligt Trafikverkets generaldirektör.

När det gäller höghastighetstågen säger hon att det är viktigt att finansieringen kommer på plats. Förhandlingar ska dra igång mellan partierna, men det är tydligt att Lena Erixon är otålig. 

”Det är viktigt att vi har en finansiering så att vi kan bygga ut det snabbare. Annars blir det svårt, och risk för att det blir en utdragen process”, säger Lena Erixon, utan att ange hur hon vill att finansieringen ska se ut. 

Tanken är höghastighetstågen ska ha förverkligats 2040-2045.

Angående klimatfrågan säger hon att någon form av koldioxidskatt skulle ge den bästa effekten, tillsammans med stöd och incitament för bland annat teknisk utveckling. 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies