1515

Gekås strategi för att möta näthandeln - "Vi matchar vilken e-handlare som helst”

Gekås i Ullared har fortfarande inga planer på att erbjuda näthandel. Men konkurrensen gör att fyndvaruhuset nu tar nya grepp i kampen om kunderna. 

”Vi vet att vi matchar vilken e-handlare som helst”, säger Boris Lennerhov till branschtidningen Market. 

Gekås vd Boris Lennerhov.
Gekås vd Boris Lennerhov.Foto:ADAM IHSE / TT

Gekås i Ullared vägrar gå näthandeln till mötes och fortsätter i stället satsa på att fler kunder ska besöka jättebutiken i Halland.

Ytan på 35.0000 kvadratmeter ska byggas ut med ytterligare 12.000 kvadratmeter fram till 2020. En avdelning med mer trädgårdsrelaterade produkter planeras bland annat, där hemleverans ska kunna bli möjlig, liksom en större leksaksavdelning. 

Hemleveransen kan tolkas som ett steg i att möta den växande näthandeln, även om Gekås själva inte vill beskriva det så.

”Nej, hela tanken med satsningen är att kunderna ska komma hit till Ullared”, säger vd:n Boris Lennerhov till branschtidningen Market.

Nu väljer även varuhuset att ändra marknadsstrategi.  Listpriser på Gekås produkter ska presenteras i de digitala kanalerna. Något som inte gjorts tidigare.

”Historiskt har vi aldrig berättat om produkt och pris, men det kommer vi att göra nu, framför allt i våra egna digitala kanaler. Till exempel hemsidan som har 14 miljoner besökare per år. Vi behöver inte skämmas för våra priser och kunderna vill veta vad vi erbjuder innan de åker hit, annars är risken att de ställer in resan", säger Boris Lennerhov till Market.

Att näthandeln blivit en allt viktigare spelare hos de flesta butikskedjor och inneburit att många fysiska aktörer fått slå igen verkar inte oroa vd:n, i alla fall inte när det gäller Gekås framtid.

”När det gäller konkurrens från e-handeln så vet vi att vi prismässigt matchar vilken e-handlare som helst, möjligtvis med undantag för de kinesiska företag som säljer mobilskal för elva kronor”, säger han.

I fjol minskade Gekås varuhus sin omsättning med 50 miljoner kronor och redovisade en vinst på 339 miljoner kronor jämfört med 377 miljoner 2016. Det är första gången som varuhuset inte redovisat en tillväxt.

”Vi ska visa under 2018 att vi kan bli bättre”, sa Boris Lennerhov till Hallands Nyheter då siffrorna presenterades. 

När Boris Lennerhov åter tog över vd-posten för Gekås i vintras menade han att man gjort för lite satsningar på varuhuset under de senaste åren.  

Utbyggnationen och sättet att möta näthandeln kan därför ses som två tydliga steg i att vända tillväxten. 72 nya lägenheter har även byggts i Gekåsbyn och Boris Lennerhov planerar en julmarknad i varuhuset.


Innehåll från OffertwayAnnons

Ta tillfället i akt och se över avtalen under semestern

Sommarens lägre tempo är ett bra tillfälle att i lugn och ro fundera över företagets framtid. Vad kan ni göra smartare och var finns pengar att spara? Varför inte passa på att titta över bolagets abonnemangsavtal för telefoni och it? Här finns mycket att vinna. 

Offertway tipsar om hur du kan gå tillväga. 

Läs mer om vägen till rätt avtal 

– Att förhandla företagsavtal för kommunikationstjänster kan vara krävande. Det tar tid att ringa runt och du måste ha helst också vara en duktig förhandlare. Det ville vi ändra på för att göra marknaden mer rättvis, säger Mathias Winberg.  

Tillsammans med kollegan Jonas Lundqvist grundande han Offertway. Det är en oberoende digital tjänst som gör det lättare för företag att jämföra priser och villkor på offerter för företagstjänster som telefoni, växel, bredband, digitala tjänster och körjournaler.  

Stora besparingar

De har försökt att göra tjänsten så enkelt som möjligt.

 – Du fyller bara i ett digitalt formulär och svarar på några frågor om verksamhetens abonnemangsbehov. Det tar bara någon minut. Inom 48 timmar får du offerter från upp till fyra utvalda återförsäljare och kan gå igenom dem i lugn och ro, säger Mathias Winberg.  

– Det är helt upp till dig om du vill gå vidare med någon av dessa, det är inget krav. Men kostnadsbesparingen är oftast påtaglig – upp till 40 procent – så de allra flesta vill det. När du sedan kommer tillbaka från semester går det snabbt att få det nya avtalet och besparingen på plats, vilket ger en skön start på hösten. 

Jonas Lundqvist och Mathias Winberg, grundare av Offertway.
Jonas Lundqvist och Mathias Winberg, grundare av Offertway.

Stora skillnader i avtalen 

Innan Mathias Winberg och Jonas Lundqvist startade Offertway gjorde de en undersökning där de studerade 100 företag och deras telefonikostnader och behov. Den visade sig att det skilde i snitt över 40 procent i månadskostnader för företagsabonnemang med exakt samma innehåll – hos en och samma operatör. 

De hittade inte heller något tydligt samband mellan företagssegment och kostnader.  Oavsett företagets storlek upplevde företagen också att det var krångligt att komma i kontakt med mobiloperatören och få kontroll på sina avtal. 

– Det bekräftade att vi var på rätt spår. Att göra förarbetet på egen hand tar lång tid och är svårt. De företag de pratade med tyckte även att det var knepigt att hitta rätt bland återförsäljare, säger Jonas Lundqvist.

– Men genom att använda vår tjänst blir allt det lättare. Du kan inte bara sänka priset utan även förbättra villkoren och innehållet i tjänsten så att den blir rätt just för dig. Du knyter en lokal återförsäljare till dig och om problem uppstår får du den service och support som krävs.

Läs mer om vägen till rätt avtal 

 

Mer från Offertway

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Offertway och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?