ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Gekås strategi för att möta näthandeln - "Vi matchar vilken e-handlare som helst”

  • Gekås vd Boris Lennerhov. Foto: ADAM IHSE / TT

Gekås i Ullared har fortfarande inga planer på att erbjuda näthandel. Men konkurrensen gör att fyndvaruhuset nu tar nya grepp i kampen om kunderna. 

”Vi vet att vi matchar vilken e-handlare som helst”, säger Boris Lennerhov till branschtidningen Market. 

Gekås i Ullared vägrar gå näthandeln till mötes och fortsätter i stället satsa på att fler kunder ska besöka jättebutiken i Halland.

Ytan på 35.0000 kvadratmeter ska byggas ut med ytterligare 12.000 kvadratmeter fram till 2020. En avdelning med mer trädgårdsrelaterade produkter planeras bland annat, där hemleverans ska kunna bli möjlig, liksom en större leksaksavdelning. 

Hemleveransen kan tolkas som ett steg i att möta den växande näthandeln, även om Gekås själva inte vill beskriva det så.

”Nej, hela tanken med satsningen är att kunderna ska komma hit till Ullared”, säger vd:n Boris Lennerhov till branschtidningen Market.

Nu väljer även varuhuset att ändra marknadsstrategi.  Listpriser på Gekås produkter ska presenteras i de digitala kanalerna. Något som inte gjorts tidigare.

”Historiskt har vi aldrig berättat om produkt och pris, men det kommer vi att göra nu, framför allt i våra egna digitala kanaler. Till exempel hemsidan som har 14 miljoner besökare per år. Vi behöver inte skämmas för våra priser och kunderna vill veta vad vi erbjuder innan de åker hit, annars är risken att de ställer in resan", säger Boris Lennerhov till Market.

Att näthandeln blivit en allt viktigare spelare hos de flesta butikskedjor och inneburit att många fysiska aktörer fått slå igen verkar inte oroa vd:n, i alla fall inte när det gäller Gekås framtid.

”När det gäller konkurrens från e-handeln så vet vi att vi prismässigt matchar vilken e-handlare som helst, möjligtvis med undantag för de kinesiska företag som säljer mobilskal för elva kronor”, säger han.

I fjol minskade Gekås varuhus sin omsättning med 50 miljoner kronor och redovisade en vinst på 339 miljoner kronor jämfört med 377 miljoner 2016. Det är första gången som varuhuset inte redovisat en tillväxt.

”Vi ska visa under 2018 att vi kan bli bättre”, sa Boris Lennerhov till Hallands Nyheter då siffrorna presenterades. 

När Boris Lennerhov åter tog över vd-posten för Gekås i vintras menade han att man gjort för lite satsningar på varuhuset under de senaste åren.  

Utbyggnationen och sättet att möta näthandeln kan därför ses som två tydliga steg i att vända tillväxten. 72 nya lägenheter har även byggts i Gekåsbyn och Boris Lennerhov planerar en julmarknad i varuhuset.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer