1515

Geelys Volvoköp hyllas i Kina – det ska pengarna användas till

HONGKONG Inför Volvo Cars notering hyllas Geely i Kina. Den svenska biltillverkaren kommer att använda pengarna från den planerade börsnoteringen i Stockholm för att satsa på helt elektriska fordon, säger bilanalytiker till statskontrollerade kinesiska medier.

Foto:Mikael Sjoberg/Mikael Sjoberg

Statskontrollerade medier i Kina hyllar sammanslagningen mellan Zhejiang Geely Holding och Volvo Cars och framhåller att den planerade börsnoteringen av Volvo kommer representera en av bilindustrins mest dramatiska vändning någonsin.

”Det här är en av de mest framgångsrika föreningarna inom bilindustrin globalt inom de senaste 10 till 20 åren, och det är inga tvivel om att Geely är en bra investerare”, säger Feng Shiming, bilanalytiker vid Menutor Consulting i Shanghai, till Global Times, en av regimens främsta propagandamegafoner.

Statskontrollerade medier är inte en del av Kinas regering men ses allmänt som indirekta språkrör för kommunistpartiet.

Volvo Cars bekräftade på måndagen att bolaget avser notera sina aktier på Stockholmsbörsen under 2021, vilket Di rapporterat.

Under det senaste decenniet har Geely plöjt ned mer än 96 miljarder kronor i Volvo Cars och lett bolagets moderniseringsprocess mot gröna fordon, skriver Global Times.

Feng Shiming säger vidare att Geely inte bara hjälpt Volvo Cars med nödvändiga investeringar utan med ”ny teknologi och hjälpmedel så att bolaget snabbt kunnat särskilja sig från andra konkurrenter och ta mark på den konkurrensutsatta bilmarknaden”, skriver Global Times. 

Feng Shiming tror att Volvo Cars kommer kommer att använda pengarna från den planerade börsnoteringen i Stockholm till investeringar i helt elektriska bilar, något bolaget också har bekräftat. 

”Framtiden inom bilindustrin kommer att avgöras av varje enskild biltillverkares prestation gällande nya motorer”, säger han med referens till gröna fordon.

Global Times framhåller att Volvo Cars initialt drabbades hård av virusutbrottet, men också var ett av de snabbaste bilmärkena att ta sig ur krisen och vända tillbaka till vinst.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?