ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Geely väljer svenskt mjukvarubolag för självkörande bilar

Mjukvarubolaget Zenuity, som ägs av Volvo Cars och Veoneer, har blivit utvalt att leverera teknik för självkörande bilar till hela Geelygruppen med sju varumärken.

Det pågår även diskussioner med andra biltillverkare.

”Vi pratar i princip med alla”, säger Zenuitys vd Dennis Nobelius.

Zenuity bildades för två år sedan med syftet att utveckla mjukvara för framtidens helt självkörande bilar och det som finns i dag och kallas förarstöd, det vill säga system som autobroms, adaptiv farthållare och styrningshjälp.

Veoneer, som är en avknoppning från Autoliv inom området aktiv säkerhet, och Volvo Cars äger hälften var i Zenuity som har huvudkontor och sin största verksamhet i Göteborg. Volvo är en självklar kund men har inte exklusiv rätt till tekniken eftersom den säljs på marknaden av Veoneer.

Konkurrensen i branschen är hård och flera biltillverkare har samarbeten och partnerskap med mjukvaruutvecklare. Techbolag som Googles Waymo har kommit långt i sina tester av självkörande bilar.

”Vi har ett attraktivt erbjudande ihop med Veoneers hårdvara”, säger Dennis Nobelius om bolagets position.

Vad gäller förarstöd har Zenuity utöver Geelygruppen redan kontrakt med en tysk premiumtillverkare och en amerikansk tillverkare. Vilka det är avslöjar inte Dennis Nobelius. 

Zenuity behöver få in fler kunder även vad gäller mjukvaran till självkörande bilar.

Att Kinaägda Geelykoncernen, där Volvo Cars ingår, väljer Zenuity som så kallad föredragen leverantör för både förarstöd och självkörande teknik är inte förvånande. Dennis Nobelius ser det ändå som ett stort steg.

”Det betyder mycket för oss att väljas ut av Geelykoncernen. De är en av de snabbast växande inom fordonsindustrin och säljer i dag över två miljoner bilar”, säger han men vill inte gå in på vad kontraktet med Geely är värt.

Varumärken inom Geelykoncernen är Volvo Cars, Lynk & Co, Polestar, Geely Auto, Proton, nya elbilsmärket Geometry och Lotus.

Hur nära är ni att få kontrakt med andra förutom Geelygruppen?
”Det kan jag inte kommentera. Men generellt har vi ett positivt läge. Vår produktportfölj är väldigt stark”, säger Dennis Nobelius.

Zenuity vill inte prata om självkörande bilar på olika nivåer, utan tycker att den stora distinktionen finns mellan övervakad körning där föraren har ansvaret och oövervakad körning där bilen tar över.

Första kunden för självkörande teknik väntas bli Volvo Cars som ska ha det i nästa generation bilar som väntas komma runt 2021. Det handlar då inte om teknik som ska göra bilen självkörande alltid och överallt utan i första hand i trafikköer, på motorvägen och vid parkering.

”Vi går in i automation steg för steg för att komma till marknaden tidigare och bygga intäkter. Det är svårt att förutse när det blir stora volymer av bilar med automatisk körning”, säger Erik Coelingh, teknisk rådgivare på Zenuity.

Allmänt har framtidsvisionerna över hur snabbt bilarna ska bli självkörande dämpats.

”Det har ändrats bara det senaste året. Nu pratar många mer om hur viktigt det är med förarstöd på vägen mot autonoma bilar. Vi är vaga med årtal eftersom allt handlar om att det måste vara hundra procent säkert”, säger Dennis Nobelius.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies