1515
Annons

Geely överväger börsintroduktion i Hongkong för Cao Cao Mobility

Kinesiska Zhejiang Geely Holding Group överväger en börsintroduktion i Hongkong för taxiapptjänsten Cao Cao Mobility. Det framgår av personer med insyn i saken, rapporterar Bloomberg News.

En potentiell börsintroduktion kan äga rum redan nästa år, sade personerna. Det skulle kunna inbringa flera hundra miljoner dollar till bolaget för ytterligare expansion.

Företaget överväger också en finansieringsrunda innan noteringen, enligt personerna. En representant från Geely har avböjt att kommentera.

Cao Cao erbjuder transporter via sin egen fordonsflotta och taxibilar samt tjänster som concierge och bilservice. De finns tillgängliga i 62 städer och konkurrerar mot större rivaler som T3 Mobility och Didi Global.

Innehåll från AtraccoAnnons

Miljön vinnare när Atracco ger gamla bildelar nytt liv

Hållbarhet är en grundpelare för Atracco: ”Det ett konkurrensmedel gentemot kunder, ett måste gentemot myndigheter och kommuner och en samvetsfråga för varje enskild individ”, säger Magnus Tagesson, CEO Atracco Group.
Hållbarhet är en grundpelare för Atracco: ”Det ett konkurrensmedel gentemot kunder, ett måste gentemot myndigheter och kommuner och en samvetsfråga för varje enskild individ”, säger Magnus Tagesson, CEO Atracco Group.

För Atracco är cirkulär ekonomi inte framtiden – det är redan vardag. Genom återvinning och miljövänlig bildemontering bidrar företaget till minskade koldioxidutsläpp i samhället. Nu hoppas man att fler branscher ska följa deras exempel.

Atracco växer snabbt. Företaget är ledande i Norden inom miljövänlig bildemontering och försäljning av begagnade orginaldelar över internet. Man hanterar över 20 000 fordon varje år, och man gör det med ett starkt hållbarhetsfokus.

– Vi är övertygade om att miljömässig och effektiv demontering, ihop med kundsamarbete och e-handel, är framtiden inom bildemontering. Genom att återanvända bildelar sparar försäkringsbolag, verkstäder och konsumenter på miljön samtidigt som de ekonomiska vinsterna är betydande, säger Magnus Tagesson, CEO Atracco Group.

Mycket har hänt under det decennium som Magnus Tagesson arbetat inom bildemontering. En bransch som tidigare var förknippad med smuts och föroreningar är idag omgärdad av hårda krav och miljöbestämmelser. Och Atracco har tagit täten i utvecklingen.

– Vi arbetar med en miljöfarlig produkt som vi hanterar på ett miljövänligt sätt. Vi brukar säga att en begagnad originaldel har hundra procent mindre CO2-påverkan än en ny. Även om det är en sanning med viss modifikation, förädling och frakt har viss påverkan, så ligger det mycket i det. Att arbeta långsiktigt med fokus på hållbarhet, miljö och effektivitet är oerhört viktigt för Atracco, säger Magnus Tagesson. 

Alla måste ta ansvar

Atracco arbetar nästan uteslutande med inlösta försäkringsfordon. Man har avtal med alla stora försäkringsbolag och demonterar bilar som skadats för mycket för att kunna repareras. Fordonen saneras och demonteras och delarna säljs sedan tillbaka till skadereparationer. Efterfrågan har ökat dramatiskt de senaste åren.

– Det finns flera orsaker till det. Dels gör komponentbrist det svårt få fram vissa delar. Sedan ökar konsumenternas miljöfokus, något vi framför allt märker i yngre målgrupper. Dessutom är de ekonomiska fördelar stora, en begagnad bildel kostar bara runt halva nypriset, säger Magnus Tagesson.

Även om återanvändning av bildelarna är målet, så är det inte alltid möjligt. De delar som inte kan återanvändas säljs vidare till materialåtervinning, där de smälts ner och blir nya produkter. Bildemontering har med andra ord kommit långt i sitt arbete med cirkulär ekonomi, och enligt Magnus Tagesson är deras tänk och arbetssätt applicerbart på fler branscher.

– Vi kan inte fortsätta leva i ett slit och släng-samhälle, utan alla måste ta ett större ansvar för konsumtion och minskat koldioxidutsläpp. På Atracco visar vi gärna vägen, och jag hoppas att fler ska följa vårt exempel, säger Magnus Tagesson.

Om Atracco:
Atracco är ledande i Norden inom miljövänlig bildemontering och försäljning av begagnade originaldelar över internet. Vi arbetar framför allt med inlösta försäkringsfordon och har avtal med alla stora försäkringsbolag i Norden. Atracco ägs av det amerikanska företaget LKQ, som är världsledande inom återvinning av bildelar.

Läs mer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Atracco och ej en artikel av Dagens industri

Bluetooth ska hjälpa förare att upptäcka faror i trafiken

Den amerikanska biljätten Ford jobbar på att ta fram en app som varnar bilförare om det finns fotgängare eller cyklister i närheten. Det skriver nyhetssajten Techcrunch.

Foto:Dmitry Rukhlenko

Den nya appen kommer att fungera med Fords senaste infotainmentsystem och fungerar så att den känner av andra mobiltelefoner i direkt närhet till fordonen. Systemet kan sedan beräkna potentiella risker och ge varningar till föraren. Tekniken har, enligt Ford, också andra potentiella användningsområden, som att upptäcka byggarbetsplatser och byggnadsarbetare.

”De fordon som redan har Fords Co-Pilot360-teknologi kan upptäcka och hjälpa till att varna förare för fotgängare, cyklister, skoterförare och andra trafikanter - och till och med bromsa om förarna inte reagerar i tid”, säger Fords forskningschef Jim Buczkowski i ett uttalande.

Till skillnad från exempelvis kameror och radar kan tekniken som används, Bluetooth Low Energy, även känna av vad som finns bakom byggnader och andra hinder. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera