1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Gates medicin för ökad covid-vaccinering: Arbeta med lokala ledare

Enbart vetenskapliga argument räcker inte för att övertyga ovaccinerade om covid-vaccinets fördelar i kampen mot pandemin. För att nå fram krävs samarbete med betrodda, lokala ledare som personerna lyssnar på. Det säger Mark Suzman, vd för Gates Foundation, till Di i samband med att stiftelsen släpper sin årliga Agenda 2030-rapport om utvecklingen i världen.

Bill & Melinda Gates.
Bill & Melinda Gates.Foto:Ted S. Warren

Bill & Melinda Gates Foundation bildades för drygt 20 år sedan av Microsoftgrundaren Bill Gates och hans fru. Stiftelsen räknas till en av världens ledande aktörer inom filantropi. Genom åren har den framför allt engagerat sig i frågor som rör hälsa, utbildning och jämställdhet.

Ett särskilt fokus har legat på spridning av vaccin även till fattigare delar av världen, för att förhindra att framför allt barn dör i sjukdomar som går att förebygga.

”Vi var tidiga investerare i mRNA-tekniken, eftersom vi såg den potential det kunde ha för vaccin mot malaria, tuberkulos och hiv”, säger Mark Suzman under en intervju med en mindre grupp internationella journalister.

Den så kallade mRNA-tekniken används också i covid-vaccinet från Pfizer och Moderna, vaccin som snabbt kunde tas fram eftersom den grundläggande tekniken redan var utvecklad.

Samtidigt är just mRNA något som väckt kritik från vaccinskeptiker som anser att tekniken är för oprövad för att rullas ut globalt, medan Gates Foundation själva hamnat i fokus för diverse konspirationsteorier då de står bakom tekniken.

Kritik eller oro kring vacciner är dock inget nytt fenomen, utan något Gates Foundation stött på många gånger tidigare under stiftelsens arbete. Det berättar Mark Suzman för Di under intervjun och ger samtidigt ett tips till regeringar som med olika informationskampanjer nu försöker omvända medborgare som valt att inte vaccinera sig mot covid:

”Vi har sett liknande tvekan tidigare när vi vaccinerat mot polio. Då har vi arbetat med bland annat betrodda lokala religiösa ledare. Det måste vara personer med hög trovärdighet, det kan inte vara avlägsna vetenskapliga röster. I slutändan har det varit lokalt ledda insatser som vi har sett lyckas”, säger Mark Suzman.

Det innebär inte att fakta och vetenskapliga argument är oviktiga, tvärtom – men det är avgörande hur den informationen förmedlas till den slutliga mottagaren. Störst chans att nå fram med budskapen är genom att utbilda ledare som medborgarna lyssnar på i sina respektive lokalsamhällen. Det kan vara allt från religiösa förebilder till kvinnogrupper.

Samtidigt påminner Mark Suzman om att frågan främst är ett problem för höginkomstländer när det gäller covid-vaccinet, medan det fortfarande råder vaccinbrist i stora delar av världen.

”Det finns många hundratals miljoner människor som desperat väntar på att få vaccinet”, säger han.

Intervjun med Mark Suzman görs i samband med att Gates Foundation släpper sin årliga så kallade Goalkeepers-rapport inför det högnivåmöte som hålls i veckan i FN i New York som del av generalförsamlingens öppnande.

Rapporten handlar om hur utvecklingen i världen ligger till i förhållande till de 17 hållbara utvecklingsmålen i FN:s Agenda 2030, som syftar till att bekämpa bland annat fattigdom, svält och klimatförändringar.

I samband med fjolårets rapport varnade stiftelsen för att pandemin riskerade att vrida klockan tillbaka och återigen försätta stora delar av världen i den extrema fattigdom, som de nyligen lyckats ta sig ur. I slutändan har det dock inte blivit fullt så illa som befarat även om utvecklingen backat på flera områden, konstateras i årets rapport.

”Vi har sett hur snabbt vi som individer och samhällen kan förändras, när omständigheterna kräver det. Människor över hela världen har försvarat den utveckling som skett under flera decennier och effekterna av pandemin kunde ha blivit betydligt värre”, skriver Bill Gates och Melinda French Gates i förordet till rapporten.

Att de värsta scenarierna inte slagit in innebär dock inte att de negativa konsekvenserna uteblivit. På en rad områden har många års arbete inom global hälsa, ekonomiska förhållanden och jämställdhet gått förlorat.

Pandemin beräknas till exempel ha gjort att 31 miljoner människor hamnat i extrem fattigdom och tvingas leva på under 20 kronor om dagen. Dessutom har omkring 13 miljoner jobb försvunnit för kvinnor jämfört med 2019 års nivå, medan arbetsmarknaden för män förväntas återhämta sig relativt snabbt igen efter pandemin.

Tydligast blir skillnaden mellan olika regioner, då 90 procent av världens mer utvecklade länder redan nästa år förväntas vara tillbaka på samma ekonomiska nivåer som före pandemin – medan det bara gäller för en tredjedel av alla låg- och medelinkomstländer.

Sammantaget ger det negativa effekter på barns utveckling, så väl på hälsoområdet som när det kommer till utbildning, konstateras i rapporten.

Trettio miljoner barn i världen saknade under fjolåret grundläggande vaccinationer, vilket är tio miljoner fler än före pandemin – en tillbakagång till 2005 års nivåer. Trots 15 års förlorad utveckling var det ändå bättre än väntat, då bedömningen i början av pandemin var att nedgången i barnvaccinationer skulle bli dubbelt så stor. Utvecklingen skulle då ha halkat tillbaka hela 25 år.

Erfarenheterna från pandemin visar enligt Mark Suzman på behovet av samarbete mellan olika länder och mellan privat och offentlig sektor. Framför allt krävs långsiktiga investeringar i infrastruktur för att kunna testa och analysera prover på alla kontinenter – något som fanns på plats i Afrika redan före pandemin och har gjort det möjligt att snabbare spåra olika mutationer av coronaviruset.

Nästa steg är att också kunna tillverka vaccin nära befolkningen för att undvika den skeva fördelning som just nu sker av covid-vaccin. Enligt Goalkeepers-rapporten gavs till exempel ungefär lika många vaccindoser i enbart Kalifornien som i hela Afrika under första halvåret 2021.

”Pandemin har visat att det även ligger i höginkomstländernas egenintresse att snabbt kunna identifiera nya virusvarianter, men vi har ännu inte sett det engagemang som krävs för att göra långsiktiga investeringar. Nu tittar vi på hur vi kan samarbeta med EU och Afrika för att få igång vaccintillverkning i Afrika, med fokus på malaria”, säger Mark Suzman.


Innehåll från Orbitvu NordicAnnons

Här är verktygen som optimerar produktexponering online

För två år sedan startade då 17-åriga Gustav Grøn Risager Clausen, (CEO) och David Samuel Holsko, (COO) Orbitvu Nordic, en start-up som skapar perfekta produktbilder på några sekunder. Fram till idag har bolaget en årlig tillväxt på 300 + procent vilket i år resulterar i intäkter på 9 miljoner sek.  

Steve Jobs, som var medgrundare och VD för Apple Inc, är en stor förebild till grundarna och har inspirerat dem att tänka stort. Något som resulterat i att Orbitvus teknologi idag används av stora företag som Boozt, Plantagen och Lyko. Orbitvu Nordic distribuerar Orbitvus fotostudioutrustning och mjukvara i Sverige, Norge, Danmark, Finland och på Island.

Här finner du mer info om fotostudio för produktbilder med 360° vy, 2D-foton och videoupptagningar 

Ökad kundlojalitet med högkvalitativa produktbilder

Idén till Orbitvu kom till då grundarna såg hur många webbutiker som hade problem med att ta bra, konsekventa produktbilder billigt och i hög kvalitet för webbpublicering. Lösningen på problemet blev en integrerad och automatiserad fotostudio med tillhörande mjukvara där kunden snabbt kan skapa perfekta produktbilder, även med 360° vy. 

– Det finns ett ökat förtroende för produkten som köps online om man har kunnat se hela produkten i en 360° vy och läsa produktbeskrivningen. Det skapar ett förtroende att produkten lever upp till förhoppningar och minskar antalet returer, säger David Samuel Holsko. 

Optimalt verktyg för digital närvaro

Många företag har under pandemin märkt hur avgörande digital närvaro är för affärsverksamheten. Som konsekvens upplever nu många företag ett behov av effektiva arbetsprocesser för publicering av innehåll online. Orbitvu Nordics affärsmodell är enkel och bygger på en finansieringsmodell där man med en månadsavgift får ta del av studion.

– Vårt syfte är att hjälpa e-handlare effektivisera resan från produktfotografering till webbpublicering och skapa bättre innehåll, vilket kommer förbättra deras kundupplevelse. Vi kan integrera vår lösning för alla stora och små företag med behov av en kostnadseffektiv lösning för publicering av produktbilder online. Vår lösning kan sänka kostnaderna som annars läggs på fotograf, hyra av studio och redigering rejält, säger Gustav Grøn Risager Clausen.

Vill du veta mer om Orbitvus mjukvara? Läs här

Tre snabba med Lyko

1. Varför har ni valt att visa produkterna i en 360° vy?

För att ge kunderna bästa möjliga information innan köpet. De kan vända, vrida, zooma in produkten och läsa t.ex. innehållsförteckning och hur produkten ska användas.

2. Hur har ert arbetsflöde med publicering av produktbilder förändrats?

Produktfotograferingen har definitivt blivit mycket snabbare tack vare den automatiska friläggningen och enkelheten i programmet.

3. Hur har 360° vyn påverkat er kundupplevelse?

Vi har sett att kunderna använder funktionen mycket och det tar vi som ett kvitto på att det är en bra funktion. Förflyttningen till e-handeln har varit stor till följd av Covid och denna funktion ersätter inte den fysiska upplevelsen i att hålla i något i en butik men underlättar helt klart för kunden att fatta ett informerat köpbeslut.

Om Orbitvu Nordic i Danmark

Industri: Content production & management automation
Teknologi: Mjukvara som automatiserar produktfotografering med en användarvänlig teknik, redigerar automatiskt bort bakgrunden, skapar 360° bilder och med templates redigeras automatiskt skuggor och belysning och exporterar till önskad destination.
Service: Alla kunder stöds personligen av Orbitvu Nordics team
Omsättning (sek): 2021: 9 Mkr. Förväntad 2022: 13–18 Mkr.
Team: Gustav (CEO) Gustav@orbitvunordic.com, David (COO) David@orbitvunordic.com och Johannes (CMO) Johannes@orbitvunordic.com

orbitvunordic.com/se/kontakt

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Orbitvu Nordic och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?