1515

Gästgiveriets väg genom krisen: ”Det gäller att vara kreativ”

BORGAFJÄLL. I snart fyra år har paret Cecilia och Joakim Engwall drivit gästgivaregården i Borgafjäll. Sedan kom corona och på två dagar försvann nästan alla bokningar. Men hammare, spik och kreativitet blev lösningen för att hålla bolaget flytande. 

Pojken heter Malte och är son till paret Engwall.
Pojken heter Malte och är son till paret Engwall.Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut

Vid Borgasjöns strand, med en vidunderlig utsikt över snöklädda toppar ligger Borgagården med sina 13 stugor. Hit kommer skid- och skoterälskare på vintern och friluftsentusiaster på sommaren för att njuta av fjällvärlden och anläggningens restaurang och aktivitetsutbud. 

”Det här är vår fjärde sommar, och sedan vi tog över har vi satsat mycket på att utveckla stället”, säger Cecilia Engwall, som driver Borgagården tillsammans med maken Joakim Engwall.

Tillsammans har de renoverat och rustat upp stugor, röjt utsikten och skaffat får, kaniner, höns och ankor, samt byggt om källarförrådet till en saloon där personalen går klädd i cowboystil för den rätta western-känslan. Förutom det har paret också satsat på upplevelserna kring boendet, de har bland annat lanserat ett livsnjutarpaket där både tre- och femrättersmenyer med lokala råvaror ingår, samt utvecklat den lite udda, men populära aktiviteten fjällsnorkling.

”Då får man låna handskar, våtdräkt och cyklop av oss så ger vi oss ut på en guidad tur i fjällbäckarna där vi vet att det finns mycket röding och öring. Det är häftigt när en tvåkilosöring passerar alldeles intill en”, säger Joakim Engwall. 

Att paret beslutade sig för att ta över Borgagården berodde dels på att de båda hade sina rötter i trakterna och att deras familjer har tillbringat många semestrar på orten, dels på att de ville ha mer tid tillsammans. Joakim Engwall hade bott i Östersund i tio år, och både drivit mediebolag och varit snickare, medan Cecilia Engwall precis hade avslutat sin helikopterpilotutbildning när de köpte gården.

”Under utbildningen var jag borta i sju månader och vi sågs två gånger. Det är en livsstil att vara pilot och vi båda kände att vi ville ha ett gemensamt projekt och satsa på familjen”, säger Cecilia Engwall. 

I dag har företaget elva anställda i högsäsong och sommaren såg i början av året ut att bli riktigt bra med nästan full beläggning. Men redan innan vintersäsongen var slut var läget ett helt annat. 

”Vintersäsongen fick ett abrupt slut på grund av corona och på två dagar tappade vi nästan alla bokningar. Inför påsken hade vi 500 matgäster bokade i restaurangen. Det kom 20, men vi var också snabba med att erbjuda påskkassar som vi körde ut till kunderna.” 

För att kunna ha kvar de anställda på timbasis startade Joakim Engwall också en liten snickeriverksamhet. Han ritade upp några olika stol- och bordsmodeller som man sedan började tillverka i svenskt virke. Till en början var tanken att de nya möblerna skulle kunna ställas ut på stugornas terrasser, pubens veranda och i närheten av bastun. Men snart började man få beställningar från stugägare runtom i länet. 

”När vi såg att vi tappade kunder behövde vi göra något för personalen. Vi vill att unga ska kunna bo här, och som arbetsgivare på en sådan här ort såg vi det som vårt ansvar att hjälpa till så gott vi kan, även i den här situationen”, säger Joakim Engwall och Cecilia Engwall fyller i: 

”Sedan tror jag att många gillar att vi är unga och satsar här. Stammisarna som inte har kunnat komma hit under våren har köpt ett presentkort eller en stol för att stötta oss.” 

Intäkterna för stolarna har inte täckt upp för vårens inkomstbortfall, men har gjort att man kunnat behålla personalen som behövs nu när stugorna åter ser ut att bli fullbelagda i sommar. Samtidigt har planerna på att bygga tre nya stugor i år fått skjutas ett år på framtiden. 

”Men att vi alltid har utvecklat i vår takt och haft en buffert har hjälpt oss. Vi har inga tunga investerare bakom oss och har inte expanderat med lånade pengar, utan bara fixat och renoverat när vi har sett att vi har haft råd med det”, säger Joakim Engwall och Cecilia Engwall lägger till: 

”Annars har vi gjort en insamling och sett vad den räcker till.”

Det är så man finansierat det senaste tillskottet på gården – ett utegym som stod klart strax före midsommar. Det kom till efter att Borgagården startade en insamling på sociala medier. Sammanlagt fick man in 14.000 kronor från stamgäster och Borgafjällsbor. 

”Det gäller att vara kreativ på ett sådant här ställe och den dagen vi slutar att vara det är det dags att sälja. Men just gymmet passar väl in i vår plan att ha fler aktiviteter här och locka folk hit. Alla är välkomna att gymma här och kanske ta en öl i saloonen efteråt”, säger Joakim Engwall. 


Innehåll från LenovoAnnons

Så skapar lösningar från Lenovo bättre säkerhet och sömlösa processer för den hybrida arbetsplatsen

Daniel Lindberg, Country Manager på Lenovo Sverige, och Pasi Välimaa, Solutions Technologist på Lenovo.
Daniel Lindberg, Country Manager på Lenovo Sverige, och Pasi Välimaa, Solutions Technologist på Lenovo.

När allt fler arbetar hemifrån är rätt teknik och bibehållen säkerhet förutsättningar för kontinuitet i arbetsflödet.

Lenovo har utvecklat flera nya lösningar för att möta detta förändrade arbetslandskap.

 – Det skifte i hur vi arbetar som kommit med pandemin har lett till att behovet av en solid IT -grund är ännu mer avgörande. Här kan vi leverera en helhetslösning, säger Daniel Lindberg, Country Manager på Lenovo Sverige.

Enligt en rapport från Gartner planerar 82 procent av cheferna att låta sina anställda även efter den pågående pandemin fortsätta att delvis arbeta externt. Samtidigt visar en rapport från Lenovo att 63 procent av den tillfrågade globala arbetskraften känner sig mer produktiv när de arbetar hemifrån än på kontoret.

– Många arbetsplatser kommer att bli hybrida, där anställda kan arbeta på distans men kan komma till kontoret vid behov, till exempel för att samarbeta om ett projekt, säger Daniel Lindberg. För detta krävs att organisationer tar ett nytt grepp om sitt IT-arbete. 

– Arbetsgivaren måste erbjuda digitala lösningar och teknik som gör det dagliga arbetet och samarbetet på hybrida arbetsplatser så smidigt och säkert som möjligt, säger han.

Lenovo skapar sömlösa arbetsprocesser

Medarbetares olika behov av hårdvara kan variera. Men för att arbetet ska kunna ske sömlöst, och företagets IT-support ska kunna hjälpa alla på distans, krävs en genomtänkt plan. Här är Lenovos breda produktportfölj en lösning.

– Vi tar ett helhetsgrepp kring flera delar, i allt från mobiltelefoner till datorer, och kan tillfredsställa alla behov, säger Pasi Välimaa, Solutions Technologist på Lenovo. Lenovo Go är ett utbud av kringutrustning, som mus, headset och tangentbord, som är helt kompatibla med annan hårdvara från Lenovo. ThinkShield är Lenovos innovativa och anpassningsbara säkerhetsplattform som skyddar medarbetarna mot dagens avancerade IT-brottslingar.

– Dessa produkter och tjänster skapar tillsammans en helt sömlös, hybrid arbetsmiljö för medarbetarna, samtidigt som organisationens IT-support får överblick och bättre möjligheter att lösa utmaningar. Det kommer hela organisationen att vinna på, säger Pasi Välimaa.

Om Lenovo

Med mer än 50 000 anställda och 433 miljarder dollar i global försäljning i 160 länder är Lenovo en global ledare inom innovativ konsument-, kommersiell- och datacenterteknik.

Lenovo är världens största PC-leverantör och fjärde största smartphonetillverkare.

Läs mer på: www.lenovo.se 

 

Mer från Lenovo

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lenovo och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?