1515
Annons

Gasporox ökar omsättningen under kvartalet

Gasporox nettoomsättning under första kvartalet 2022 uppgick till 4,2 miljoner kronor (3,3). Rörelseresultatet blev -1,1 miljoner kronor (-1,2).

Kassaflödet var -2,1 miljoner kronor (-3,8) och likvida medel var 12,1 miljoner kronor (20,4).

”En tydlig skillnad från tidigare kvartal är att införsäljningstiderna samt leveranstiderna kortats ned avsevärt. Långa kundprojekt och avtalsförhandlingar har gett långa säljprocesser och typiska leveranstid har tidigare legat om 12 – 16 veckor. Genom att nu ha standarderbjudanden och försäljning genom återförsäljare har vi kunnat korta ner både införsäljningsprocessen samt leveranstiden avsevärt”, skriver bolagets vd Märta Lewander Xu i delårsrapporten.

För 2022 ser bolaget segmentexpansion och geografisk expansion. 

”Segmentexpansionen sker genom att lösningar för fler läkemedelsförpackningar inkluderas i vårt erbjudande, det vill säga att vi fördjupar läkemedelssegmentet. Expansionen sker även genom att vi påbörjar en resa mot livsmedelsmarknaden, där en plan kring hur vi effektivt och bäst ska nå den marknadens potential ska bli tydlig och kan börja sättas i verket. Den geografiska expansionen pågår och inkluderar fler återförsäljare och platser där vi finns representerade, men även att vi nu genom Vialarch enklare möjliggör för avtalskunder i andra världsdelar”, skriver vd som även lyfter fram återkommande intäkter i form av årlig service som ett växande segment.


Minskad omsättning för Game Chest

Gamingbolaget Game Chest, som är noterat på handelsplattformen NGM Nordic SME, redovisar ett nettoresultat för det första kvartalet på -1,2 miljoner kronor (-0,9).

Nettoomsättningen uppgick till 1,6 miljoner kronor (1,7).

Rörelseresultatet var -1,0 miljoner kronor (-1,2).

Vd Robin Bäcklund skriver i rapporten att flertalet diskussioner har inletts under kvartalet gällande partnerskap med återförsäljare runt om i Norden och att bolaget har inlett ett arbete att nå återförsäljare i både Tyskland och Storbritannien.

”Vi har estimerat att 10-15 av dessa kommer att ansluta sig till plattformen vid lansering. Individuell information kring dessa kommer att kommuniceras löpande vid anslutningstillfälle. Bolagets on-demandlösning för spel börjar forma sig till en eftertraktad och förlitlig produkt, en produkt av säkerhet och kvalité som våra nuvarande partners förlitar sig på”, skriver han.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?