1515

Gasellvinnaren vill ta det lite långsammare

Helhetslösningar, sociala medier och egna husmodeller är några av nycklarna för den snabba tillväxten i Pontus Nilssons byggföretag.

Men själv skulle han gärna låta företaget växa i en något långsammare takt framöver.

”Det är alltid ett tajt tidsschema”, säger Pontus Nilsson, vd för Bygg Entreprenad i Jämtland.
”Det är alltid ett tajt tidsschema”, säger Pontus Nilsson, vd för Bygg Entreprenad i Jämtland.Foto:Jesper Frisk

Det doftar av tjära från ytterväggarna i det platta paket som är på väg ut i den jämtländska fjällvärlden. Spikpistolen smäller till, rytmiskt, när nya huselement växer fram under snickarna Robin Rehnsbos och Magnus Tengströms händer. Delarna färdigställs i Hissmofors för att sedan snabbt kunna sättas samman till fritidshus, villor och kedjehus.

Pontus Nilsson svänger in på gårdsplanen i Hissmofors. Det är bara förmiddag, men han har redan hunnit med en resa till Åre åtta mil bort, där en platta ska gjutas. Gärna innan snön kommer på riktigt. 

”Det är alltid ett tajt tidsschema”, säger han och slår sig ned på kontoret.

Hans företag, Bygg Entreprenad i Jämtland, håller på att färdigställa sitt hittills största jobb. Ritningarna som hänger på väggen visar det hus med 20 lägenheter som just nu byggs i Tegefjäll, mellan Åre och Duved. Huset byggs på uppdrag av MBC i Mora och säljs både som fritids- och permanentboende. Ett bygge som också innebär en högre vinstmarginal än enskilda hus.

”Ett sådant här projekt är mindre tidskrävande för mig. Om du ska bygga en stuga åt en familj har du säkert dubbelt så många mejlkonversationer som för att bygga 20 lägenheter”, säger Pontus Nilsson. 

Han ser ingen avmattning på byggandet i fjällvärlden, men svårigheten att få tag i mark i Åre gör att nybyggnationen flyttar till andra områden, som Vem­dalen i Härjedalen. 

För fyra år sedan jobbade runt 15 personer i bolaget. Sedan dess har företaget vuxit kraftigt och har i dag ungefär tre gånger så många anställda. År 2019 ser omsättningen ut att öka ännu mer, från 2018 års 82 Mkr till 120–130 Mkr.

Pontus Nilsson var bara 20 år när han startade sitt bolag, nu är han 28 år. Då hade han jobbat som anställd snickare på Trångsviken Bygg, som har sitt huvudkontor på samma gårdsplan i Hissmofors och som nu är en samarbetspartner.

Han är uppvuxen med en pappa som drev åkeri och såg det som självklart att starta eget: 

”Jag tycker om att man får bestämma själv. Det blir lätt enformigt att vara anställd”, säger han. 

Efter ett halvår gjorde han sin första rekrytering. 

”Första åren var det tuffare, men på slutet har det blivit att många vill börja här. Bra folk drar annat bra folk.”

I bolaget jobbar också hans sambo Therese Svensson som sköter ekonomin. En utmaning i att växa snabbt är att bygga upp organisationen i samma takt.

”Det är svårt att få till organisationen med arbetsledning och liknande. Man måste ha ett antal snickare innan man tar in en arbetsledare.”

Merparten av alla jobb bolaget gör är totalentreprenader inklusive markjobb, betongarbete, byggnation och huselement. Han samarbetar också med en konstruktör som ritar husen utifrån kundernas önskemål.

”Det räcker med att de har en skiss på ett papper när de kommer.”

De senaste åren har 10–15 husmodeller vuxit fram som en följd av marknadsföringen via sociala medier. Bolaget har ingen traditionell hemsida utan fyller istället sina flöden på Instagram och Facebook med hus som växer fram, vilket ger en hel del kunder. Pontus Nilsson tror att husmodellerna är en anledning till den kraftiga tillväxten. Hela processen med prisbild och bygglov går snabbare när ritningar finns klara från början. 

Några mil bort, i bostadsområdet Sandnäset sjöstad, finns ett av företagets byggprojekt. En räcka av gråbruna kedjehus målade i järnvitriol blickar ut över Storsjön. Med sina 120 kvadrat­meter, fyra sovrum och öppen plan­lösning i bottenvåningen, kostar de runt tre miljoner.

”Det är ju det här som är modernt nu, det ska vara lite ladhus, där inspirationen är hämtad från lador”, säger Pontus Nilsson, som tagit fram husen tillsammans med konstruktören Jimmy Nilsson.

Det här är ett av flera projekt som företaget gör i egen regi med samarbetspartners – vilket behövs för finansieringen. Pontus Nilssons erfarenhet är att det är svårt att få banker att gå in i den typen av projekt. De första fyra husen i Sandnäset såldes oväntat snabbt i fjol, medan försäljningen av nästa etapp går lite långsammare. Ett helkaklat badrum växer fram i ett av husen som ska bli helt klart innan det läggs ut till försäljning.

”Man måste hjälpa folk lite på traven och bygga det som de inte vet om att de vill bo i”, säger han.  

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?