ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS
Coronaviruset i Sverige

Gasellvinnaren lanserar transaktionslunch: ”Måste göra affärer med varandra igen”

  • Linköpingsföretaget Xamera börjar med ”transaktionsluncher” för att hålla företag rullande. På bilden Jacob Svensson, vd och grundare tillsammans med Oskar Bentfors vice vd och grundare. Foto: Josefine Stenersen

När säljmöten bokades av på grund av corona och osäkerheten blev för stor tog tre Linköpingsföretag saken i egna händer. Nu börjar de med ”transaktionsluncher” som ska hålla både företag och restauranger rullande. 

Att affärsklimatet drastiskt har förändrats i spåren av corona kan många i näringslivet skriva under på. 

”Problemet nu är att bolagen fortfarande vill sälja, men hittar ingen köpare. Enkelt kan man säga att man har säljlunchen kvar och avbokar köplunchen. Men vi måste börja göra affärer med varandra igen. Annars kommer för många företag drabbas av akut likviditetsbrist”, säger Jacob Svensson, medgrundare till konsultbolaget Xamera, som i fjol utsågs till Gasellvinnare i Linköping. 

Tillsammans med Linköpingföretagen Exsitec och Storbildsfabriken har de därför lanserat initiativet ”Håll Sverige Rullande” där de bland annat uppmuntrar till företag till så kallade ”transaktionsluncher” - träffar med ett uttalat mål att köpa något av varandra. Träffarna ska helst förläggas till en restaurang, för att samtidigt stödja den hård drabbade krogbranschen.

”Nyligen träffade jag till exempel Jan Brugård från Wolfram Mathcore för en frukost, där jag köpte sponsring på Östgöta motionsrace av honom och han köpte en plats på Xameras talangprogram för ingenjörer av mig. Under träffen tog jag en bild, som jag lagt upp på Linkedin och uppmuntrat fler till att göra samma sak.”

Vilken respons har ni fått på initiativet?

”De flesta företagare vi pratar med säger att det här är precis sådana initiativ som behövs nu. Vi måste hjälpas åt om vi ska fortsätta ha ett fungerande näringsliv.”

Än så länge har Gasellbolaget Xamera påverkats lindrigt av coronakrisen. Bolaget arbetar bland annat med att rekrytera nyutexaminerade ingenjörer och de rekryteringsträffar företaget brukar anordna i universitetsmiljö, har nu förlagts till internet, när undervisningen sker på distans. 

”Vi har anpassat oss efter rådande situation och tar både kund- och kandidatmöten digitalt. Alla förstår och tycker att det är bra att vi håller igång på det här sättet.”

Tidigare har det rapporterats om att flera bolag har gjort sig av med sina konsulter, bland dem lastbilstillverkaren Scania. Vilka signaler får ni från kunder?

”Vi ser en ängslan i hela näringslivet som bidrar till att det är svårare att komma till beslut och som har lagt ett lock på investeringsviljan. Där tror vi att det är viktigt att hålla igång maskineriet, och det vill vi bidra med genom vårt initiativ.”

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer