Annons

Gasellvinnaren lanserar transaktionslunch: ”Måste göra affärer med varandra igen”

När säljmöten bokades av på grund av corona och osäkerheten blev för stor tog tre Linköpingsföretag saken i egna händer. Nu börjar de med ”transaktionsluncher” som ska hålla både företag och restauranger rullande. 

Linköpingsföretaget Xamera börjar med ”transaktionsluncher” för att hålla företag rullande. På bilden Jacob Svensson, vd och grundare tillsammans med Oskar Bentfors vice vd och grundare.
Linköpingsföretaget Xamera börjar med ”transaktionsluncher” för att hålla företag rullande. På bilden Jacob Svensson, vd och grundare tillsammans med Oskar Bentfors vice vd och grundare.Foto:Josefine Stenersen

Att affärsklimatet drastiskt har förändrats i spåren av corona kan många i näringslivet skriva under på. 

”Problemet nu är att bolagen fortfarande vill sälja, men hittar ingen köpare. Enkelt kan man säga att man har säljlunchen kvar och avbokar köplunchen. Men vi måste börja göra affärer med varandra igen. Annars kommer för många företag drabbas av akut likviditetsbrist”, säger Jacob Svensson, medgrundare till konsultbolaget Xamera, som i fjol utsågs till Gasellvinnare i Linköping. 

Tillsammans med Linköpingföretagen Exsitec och Storbildsfabriken har de därför lanserat initiativet ”Håll Sverige Rullande” där de bland annat uppmuntrar till företag till så kallade ”transaktionsluncher” - träffar med ett uttalat mål att köpa något av varandra. Träffarna ska helst förläggas till en restaurang, för att samtidigt stödja den hård drabbade krogbranschen.

”Nyligen träffade jag till exempel Jan Brugård från Wolfram Mathcore för en frukost, där jag köpte sponsring på Östgöta motionsrace av honom och han köpte en plats på Xameras talangprogram för ingenjörer av mig. Under träffen tog jag en bild, som jag lagt upp på Linkedin och uppmuntrat fler till att göra samma sak.”

Vilken respons har ni fått på initiativet?

”De flesta företagare vi pratar med säger att det här är precis sådana initiativ som behövs nu. Vi måste hjälpas åt om vi ska fortsätta ha ett fungerande näringsliv.”

Än så länge har Gasellbolaget Xamera påverkats lindrigt av coronakrisen. Bolaget arbetar bland annat med att rekrytera nyutexaminerade ingenjörer och de rekryteringsträffar företaget brukar anordna i universitetsmiljö, har nu förlagts till internet, när undervisningen sker på distans. 

”Vi har anpassat oss efter rådande situation och tar både kund- och kandidatmöten digitalt. Alla förstår och tycker att det är bra att vi håller igång på det här sättet.”

Tidigare har det rapporterats om att flera bolag har gjort sig av med sina konsulter, bland dem lastbilstillverkaren Scania. Vilka signaler får ni från kunder?

”Vi ser en ängslan i hela näringslivet som bidrar till att det är svårare att komma till beslut och som har lagt ett lock på investeringsviljan. Där tror vi att det är viktigt att hålla igång maskineriet, och det vill vi bidra med genom vårt initiativ.”

 


Innehåll från Bristol-Myers Squibb Annons

Uppköpet stärker BMS:s läkemedelsportfölj

I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.
I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.

Med uppköpet av läkemedelsbolaget Celgene stärker Bristol Myers Squibbs sitt erbjudande av läkemedel och vårdlösningar. Bolaget kommer även fortsätta att samarbeta med andra vårdaktörer för att utveckla behandlingar för svårt sjuka patienter.

I november förra året fullbordade BMS, Bristol Myers Squibb, sitt uppköp av Celgene och de båda bolagens produkter finns nu under BMS varumärke.

– Bägge bolagen var framgångsrika både globalt och här i Sverige. Tillsammans har vi nu möjligheten att hjälpa än fler patienter inom olika sjukdomsområden. Vi har redan ett flertal ledande produkter på marknaden och bara under de kommande två åren lanserar vi ytterligare åtta nya läkemedel, säger Michaël Lugez, vd på BMS Sverige och tidigare vd på Celgene Nordics. 

Ledande biofarmabolag

Celgene var innan sammanslagningen en världsledande aktör inom läkemedelsutveckling för behandling av bland annat blodcancersjukdomar, solida cancertumörer samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS var ett globalt biofarmabolag som utvecklade innovativa läkemedel inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, immunologi och fibros.

– Tillsammans har vi en av industrins bredaste pipelines och tack vare att vi nu kan slå samman kunskaperna och erfarenheterna från de båda bolagen kommer vi bli ännu starkare. Medarbetarna är vår främsta tillgång och de drivs av att hitta nya läkemedel och innovativa behandlingslösningar för vården. Både Celgene och BMS har tidigare också investerat stort i forskning globalt och det är något vi kommer att fortsätta med, säger Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer - så verkar Bristol Myers Squibb i Sverige.

Under kommande år avser BMS i Sverige att arbeta mot tre huvudmål.

– Vår första prioritet är nu att färdigställa sammanslagningen av bolagen för att patienterna ska kunna ta del av fördelarna. Vidare har vi som mål att våra nya produkter ska bli tillgängliga för patienter i Sverige så snart som möjligt. Det tredje målet är att ge vår personal fler möjligheter att växa och utveckla vår affär, säger Michaël Lugez.

Patienterna är allt fokus

Patienterna och deras vård står ständigt i fokus i allting som BMS gör och bolaget vill vara med genom hela patientresan. Därför utvecklar de nu bland annat en app där patienter kan följa sin behandling, få svar på frågor och prata med en läkare.

– Vi vill inte bara vara en läkemedelsleverantör, utan även en partner till alla som är involverade inom hälso- och sjukvård. BMS var till exempel med och grundade organisationen ”All.Can” vars mål är att frigöra resurser för sjukhus för att optimera behandlingen av patienter. För att uppnå detta måste vi arbeta tillsammans. Ett annat exempel är hur vi i den pågående pandemin arbetar tillsammans med andra företag och organisationer för att donera pengar, labbutrustning och produkter för att stötta kampen mot coronaviruset, säger Michaël Lugez.

Ny logotyp

I samband med uppköpet av Celgene uppdaterar BMS även sitt varumärke med en ny logotyp.

– Även om vi fortfarande heter BMS är vi ett nytt bolag och det vill vi visa med vår nya logotyp. Motivet är en hand som är en universell symbol för läkande. Den representerar att ge och ta emot vård och visar på vårt engagemang för att sätta människan i första rummet, det är personligt, avslutar Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Bristol Myers Squibb här 

Fakta Bristol Myers Squibb
Bristol Myers Squibb, BMS, är ett globalt biofarmaceutiskt bolag som utvecklar innovativa läkemedel för svåra sjukdomar. Bolaget kombinerar smidigheten hos ett bioteknikbolag med räckvidden och resurserna hos ett etablerat läkemedelsföretag. BMS är bland annat verksamma inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, cancersjukdomar samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS deltar i flera globala samarbeten för att utveckla och optimera vårdlösningar med patienten i fokus.

Mer från Bristol-Myers Squibb

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bristol-Myers Squibb och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?