1515
Annons

Gasellvinnaren lanserar transaktionslunch: ”Måste göra affärer med varandra igen”

När säljmöten bokades av på grund av corona och osäkerheten blev för stor tog tre Linköpingsföretag saken i egna händer. Nu börjar de med ”transaktionsluncher” som ska hålla både företag och restauranger rullande. 

Linköpingsföretaget Xamera börjar med ”transaktionsluncher” för att hålla företag rullande. På bilden Jacob Svensson, vd och grundare tillsammans med Oskar Bentfors vice vd och grundare.
Linköpingsföretaget Xamera börjar med ”transaktionsluncher” för att hålla företag rullande. På bilden Jacob Svensson, vd och grundare tillsammans med Oskar Bentfors vice vd och grundare.Foto:Josefine Stenersen

Att affärsklimatet drastiskt har förändrats i spåren av corona kan många i näringslivet skriva under på. 

”Problemet nu är att bolagen fortfarande vill sälja, men hittar ingen köpare. Enkelt kan man säga att man har säljlunchen kvar och avbokar köplunchen. Men vi måste börja göra affärer med varandra igen. Annars kommer för många företag drabbas av akut likviditetsbrist”, säger Jacob Svensson, medgrundare till konsultbolaget Xamera, som i fjol utsågs till Gasellvinnare i Linköping. 

Tillsammans med Linköpingföretagen Exsitec och Storbildsfabriken har de därför lanserat initiativet ”Håll Sverige Rullande” där de bland annat uppmuntrar till företag till så kallade ”transaktionsluncher” - träffar med ett uttalat mål att köpa något av varandra. Träffarna ska helst förläggas till en restaurang, för att samtidigt stödja den hård drabbade krogbranschen.

”Nyligen träffade jag till exempel Jan Brugård från Wolfram Mathcore för en frukost, där jag köpte sponsring på Östgöta motionsrace av honom och han köpte en plats på Xameras talangprogram för ingenjörer av mig. Under träffen tog jag en bild, som jag lagt upp på Linkedin och uppmuntrat fler till att göra samma sak.”

Vilken respons har ni fått på initiativet?

”De flesta företagare vi pratar med säger att det här är precis sådana initiativ som behövs nu. Vi måste hjälpas åt om vi ska fortsätta ha ett fungerande näringsliv.”

Än så länge har Gasellbolaget Xamera påverkats lindrigt av coronakrisen. Bolaget arbetar bland annat med att rekrytera nyutexaminerade ingenjörer och de rekryteringsträffar företaget brukar anordna i universitetsmiljö, har nu förlagts till internet, när undervisningen sker på distans. 

”Vi har anpassat oss efter rådande situation och tar både kund- och kandidatmöten digitalt. Alla förstår och tycker att det är bra att vi håller igång på det här sättet.”

Tidigare har det rapporterats om att flera bolag har gjort sig av med sina konsulter, bland dem lastbilstillverkaren Scania. Vilka signaler får ni från kunder?

”Vi ser en ängslan i hela näringslivet som bidrar till att det är svårare att komma till beslut och som har lagt ett lock på investeringsviljan. Där tror vi att det är viktigt att hålla igång maskineriet, och det vill vi bidra med genom vårt initiativ.”

 


Innehåll från EKNAnnons

Så ska svenska RFID-bolaget mångdubbla omsättningen

RFID-bolaget 4E Antenna är i början av sin exportresa. Just nu gör de sin första stora leverans till Italien, och går allt som det ska kommer omsättningen att mångdubblas nästa år. Men det kostar att växa – därför har de vänt sig till EKN, Exportkreditnämnden.

Läs mer om hur du kan säkra finansiering för din fortsatta tillväxt

RFID-taggar är radiobaserade streckkoder som kan ersätta vanliga streckkoder. Taggarna är väldigt lätta att läsa av – det kan göras från cirka tio meters avstånd – och detta har öppnat för en mängd nya möjligheter inom lika många branscher.

– Tänk bara vad det gör för butiksinventeringar. Med RFID-taggar som prislappar i en butik kan du göra en hel inventering bara genom att gå in på lagret och svepa i luften med en läsare, säger Lars Granbom, vd på bolaget 4E Antenna som tillverkar en av RFID-taggarnas huvudkomponenter, antennerna.

Från giftigt till giftfritt

RFID är en växande bransch. Enligt Lars Granbom tillverkades det cirka 20 miljarder RFID-taggar 2021, och den siffran stiger med drygt 20 procent per år. Men det finns hållbarhetsproblem i den konventionella produktionen.

– Ser vi till antennerna så är de gjorda av plast- och aluminiumlager som lamineras ihop. I den konventionella tillverkningen etsas aluminium sedan bort från antennen. Det är ett slöseri med aluminium och det skapar en giftig avfallssörja som måste tas om hand.

4E Antenna har patenterat en tillverkningsprocess där antennerna görs av papper i stället för plast. Dessutom behöver man inte etsa bort aluminium i tillverkningen.

– I vår process används 70–80 procent mindre aluminium än vanligt. Vi blir helt av med plasten, vi använder inga giftiga etsningskemikalier och vi skapar inget giftigt avfall. Dessutom innebär vår process ett 60 procent lägre koldioxidavtryck än dagens konventionella tillverkning, säger Lars Granbom.

”Affärskritiskt stöd”

Affärsidén är att bygga och sälja de maskiner som producerar dessa miljövänliga RFID-antenner. 4E Antenna är mitt i sin första leverans; en maskin har beställts av ett italienskt dotterbolag till ett av världens största etikett-tillverkare. Varje maskin är dock en stor beställning för 4E Antenna, och under tillverkningsprocessen har det varit mycket viktigt att ha ordentligt med rörelsekapital genom banklån.

– Vår bank ansökte då om en rörelsekreditgaranti från EKN – och den garantin gjorde att EKN täckte en stor del av bankens risk. Det gjorde det så klart lättare för banken att säga ja, förklarar Lars Granbom.

Går allt som planerat så kommer den italienska kunden också att beställa fler enheter under året, och det kommer att ställa ännu högre krav på kassaflödet.

– Det är otroligt spännande men lika kostsamt att växa så snabbt. Stödet vi har fått från vår bank och EKN har varit affärskritiskt för oss. Förhoppningsvis kommer vi att ha skäl att vända oss till EKN igen redan i vår, säger Lars Granbom.

Läs mer om hur du kan få hjälp med att finansiera din exportsatsning

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?