ANNONS:
Till Di.se
Här kan du läsa allt om Di Gasell 2017

Gasellvinnaren kastade loss för att sjösätta sin idé

För några år sedan lämnade Tomas Lindqvist, Arne Löfgren och George Fodor ABB och den fasta anställningens trygga hamn.

De har aldrig ångrat beslutet.

”Vi skulle ha slutat mycket tidigare”, säger medgrundaren och vd Tomas Lindqvist.

Längst ner i M/S Mariella ligger maskinrummet. Det är en ganska speciell arbetsmiljö, det är trångt, varmt och fuktigt i luften. För den som besöker det för första gången framstår det som en stor labyrint.

Men grundarna av Västeråsbaserade företaget Q-tagg R&D är vana, det här är deras hemmaplan. De har utvecklat fyra produkter som på olika sätt ska göra resan bättre och mer sparsam vad gäller bränsle.

Den första produkten styr varvtalet på motorn och optimerar mängden bränsle som förs in. Den andra produkten styr vinklingen på propellrarna vilket påverkar hastigheten.

”Den tredje produkten optimerar varvantal och propellerstigningen beroende på driftförhållanden som väder och liknande. Den fungerar som en sorts antisladdsystem och minskar rullningen och bränsleanvändningen med i snitt ungefär 5 procent”, säger Tomas Lindqvist.

I maskinrummets kontrollrum har de placerat fyra datorer som styr fartygets fyra motorer. Där sitter också ett par datorskärmar, och på den ena finns Q-taggs fjärde produkt.

”Här räknar vi ut en mängd olika färdvägar. Man knappar in den tid man vill vara framme vid sin destination och beroende på väder och annat räknar datorn ut ett antal rutter samt hur mycket bränsle som sparas för varje rutt”, säger Tomas Lindqvist.

”Det är mycket avancerade uträkningar som bara en dator klarar av, det är omänskligt att göra det i huvudet”, säger Arne Löfgren.

Företagets stora mål sedan ett antal år tillbaka är att minska mängden bränsle som krävs. Drygt 90 procent av all världshandel transporteras på havet och det finns stora besparingar man kan göra. I dag finns deras produkter på fartyg från rederijättar som Maersk, Viking och Stena.

”Rulldämpningen sparar ungefär 5 procent och ruttplaneringen ser ut att spara ungefär 5 procent ytterligare. Totalt blir det en besparing på ungefär 10 procent och ett normalstort fartyg drar ungefär 35 ton bränsle på ett dygn”, säger Tomas Lindqvist.

”För varje ton bränsle vi sparar minskar utsläppen av koldioxid med tre ton”, säger George Fodor.

I grunden är de civilingenjörer med olika spetskompetenser. På ABB var de kollegor och utvecklade styrsystem för fartyg. När den utvecklingen stannade av valde de att fortsätta själva i stället.

”Våra kunskaper matchar varandra väldigt bra”, säger George Fodor.

De hade inte själva någon erfarenhet av att driva företag. Däremot hade de haft olika ledarroller på ABB.

”Det är inte så svårt att grunda ett aktiebolag i Sverige, det är bara att följa de regler som finns”, säger Arne Löfgren.

Verksamheten är finansierad med eget kapital och med stöd från bland andra Vinnova, Länsstyrelsen och Business Sweden. Att ta in mer externt kapital har varit en diskussion, men de ångrar inte valet.

”Det kan vara farligt att ha för mycket pengar, man riskerar att tappa fokus. Det går inte att forcera utvecklingen hur mycket som helst”, säger Arne Löfgren.

De har också haft stor nytta av studenter vid högskolorna i Mälardalen och Skövde. Därifrån har de också anställt personer. Men allt stöd är inte pengar eller humankapital.

”Ibland är det kämpigt med order och tekniskt krångel och liknande. Då har vi haft stor glädje av Almi som har varit positiva och bidragit med uppmuntring”, säger Tomas Lindqvist.

”De har varit ett stort moraliskt stöd för oss”, säger George Fodor och skrattar.

Under ett par år fick de arbeta utan lön. De har prioriterat att anställa fler före hög vinst och utdelning, men kan sedan drygt två år tillbaka ta ut en i sammanhanget blygsam lön.

”Vi brukar säga att det är ungefär halva lönen jämfört med det vi hade på ABB”, säger Tomas Lindqvist.

”Det är en passion, vi drivs av att lyckas med det här. Det hägrar så klart också att kunna göra en riktigt bra sak för oss själv men också för världen”, säger Arne Löfgren.

Högst upp på M/S Mariella finns kommandobryggan. Även här är företagets produkter placerade. Tomas Lindqvist pratar med maskinchefen på fartyget, de har haft problem med att kompensera för väderförhållandena. Utvecklingen sker i nära samarbete med de som använder produkterna.

”Vi kan inte köra fartyg, då måste man fråga de som gör det hur de tänker och fattar beslut”, säger Tomas Lindqvist.

”Vi har en kapten från Stena Line som är så intresserad att han kommer upp regelbundet och kommer med förslag och påpekanden. Han tror verkligen på det här”, säger Arne Löfgren.

De tror att framtiden ser ljus ut. FN håller på att införa rapporteringskrav över bränsleanvändningen och kraven på kvaliteten på bränslet höjs. Något som också driver upp priset.

”Det ger ytterligare incitament att minska kostnaderna. Vi har en väldigt enkel och användarvänlig produkt, nu måste vi etablera oss som marknadsledare”, säger Tomas Lindqvist.


Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies