Annons

Gasellvinnaren i Uppsala älskar utmaningarna i jobbet

Hårt arbete är nyckeln till framgång, enligt LMBAB:s ägare Niklas Löfström. Men för att det ska fungera måste man älska det man gör.

”Tycker man om att jobba blir man oftast bra. Träning ger färdighet.”

För Niklas Löfström, ägare till LMBAB, är det viktigt att kunna hålla vad han lovar. Det är en anledning till att han vill driva sitt eget bolag.
För Niklas Löfström, ägare till LMBAB, är det viktigt att kunna hålla vad han lovar. Det är en anledning till att han vill driva sitt eget bolag.Foto:Joey Abrait

När Niklas Löfström, ägare och vd för LMBAB, vaknar klockan fem på morgonen ser han fram emot arbetsdagen.

”Jag tycker det är kul att kliva upp och göra mitt jobb. Då blir det att man drivs vidare av det. Man ska trivas med det man gör, för då blir allt mycket lättare och roligare. Mitt jobb är mitt fritidsintresse”, säger han.

Och det är just hårt arbetet som ligger bakom att hans byggbolag växer. Förutom att arbeta operativt med bolagets maskiner, vilket han säger tar 99 procent av tiden, styr han även, tillsammans med sin sambo Jenny Engberg, bolagets finanser.

”Det finns alltid något kontorsjobb att göra. Men det sker på övrig tid – när man ’inte jobbar’”, säger han.

Skulle det bli tid över tar han hand om skogsbruket vid den gård i den lilla orten Lövstabruk som han tagit över efter sin pappa, som även han drev eget företag som snickare.

”Det är hobbysysslan. Vissa spelar golf – andra jobbar lite till. Jag är inte mycket för golf”, säger han med ett skratt.

Att varje dag är unik, framhåller Niklas Löfström, som en stor fördel med att driva eget företag. När Di träffar honom är det på ett fik vid ett köpcentrum, där han passar på att äta en frukostmacka och ta en kopp kaffe. Efter det ska han vidare till ett möte om snöröjningen i Tierps kommun, som hans bolag har ett avtal med.

Det roligaste med företaget tycker Niklas Löfström är utmaningarna som kommer med jobbet. Det kan handla om att hitta rätt maskin eller rätt sätt att utföra ett arbete på.

”Problemlösning är drivkraften i allting. Inget projekt är det andra likt, så det händer alltid någonting. Alla jobb är olika, men det handlar om att hitta den snabbaste vägen i mål samtidigt som det, så klart, ska vara rätt och riktigt”, säger han.

Totalt har Niklas Löfströms bolag vuxit med över 300 procent de senaste fyra åren. Det stora lyftet kom 2017 när omsättningen ökade med 140 procent jämfört med året innan. Han har svårt att sätta fingret exakt på varför hans bolag vuxit så pass mycket, men att han älskar sitt jobb kan nog ha spelat in.

”Det är väl så att vi är bra på det vi gör, och det är väl lite det som det handlar om. Tycker man om att jobba blir man oftast bra. Det är ofrånkomligt eftersom träning ger färdighet. Sedan gäller det att man ska vara på rätt plats vid rätt tid och att man har rätt grejer också, så lite tillfälligheter”, säger han och lägger till:

”Det gäller att växa med förstånd med kunden. För kunden måste vara nöjd – och är kunden nöjd, då blir personalen nöjd och då blir jag nöjd. Det blir en kedja som fungerar. Men är det ett moment som är svagt så är det ett problem. Men det gäller att lösa problemet: Det är det företagande handlar om”, säger han.

En annan faktor som spelar in i bolagets tillväxt är att det hittar rätt personal.

”Där tycker jag att jag har lyckats. Vi har ett väldigt bra lag nu”, säger han.

Det tog många år innan Niklas Löfström bestämde sig för att bli företagare. Det fanns en oro att lämna rollen som anställd efter att han sett sin pappas firma gå i konkurs då kunder inte betalade fakturorna. Men till slut kände han att det var dags.

”Jag kände att det var bättre att jag gör det själv. Blir det 5 kronor över är det mina 5 kronor, går vi back så får jag skjuta till i stället”, säger han.

För Niklas Löfström är det viktigt att kunna hålla vad han lovar. Det är också en anledning till att han vill driva sitt eget bolag.

”När jag lovar dig något kan jag hålla det, men om jag ska lova vad någon annan ska göra går det inte”, säger han.

Niklas Löfström ser ingen anledning till att han skulle sluta driva sitt företag. På frågan vad han tror att han gör om 20 år är det att han fortfarande driver bolaget med samma intensitet som i dag.

”Men jag måste fortfarande tycka att det är kul, annars kan man inte gå upp fem och komma hem sent. Då funkar det inte”, säger Niklas Löfström.


Innehåll från Resurs BankAnnons

Resurs Bank skapar hållbar lönsamhet när handeln förändras

Anna Nauclér, CCO på Resurs Bank
Anna Nauclér, CCO på Resurs Bank

Under lång tid har hållbarhetsfrågan och den cirkulära ekonomin vänt upp och ner på handeln och i dagsläget möter handlare också helt nya utmaningar där kunder håller hårdare i sina pengar. Förmågan att snabbt ställa om sin verksamhet blir därför allt viktigare, framför allt när nya oförutsedda omvärldsfaktorer nu tydligt påverkar handeln. Att väga in ansvarsfull kreditgivning och erbjuda flexibla betallösningar är två sätt att skapa hållbar lönsamhet och stå starkare i en osäker värld.

Nya utmaningar bidrar också till utveckling, nya kundresor och nya erbjudanden. Resurs Bank är en av de största leverantörerna av betallösningar på den nordiska marknaden och har lång erfarenhet av att i nära samarbete med sina partners möjliggöra detta omställningsarbete.

– Vill man få återkommande kunder kan man inte bara konkurrera med pris. Istället behöver man utmärka sig som en aktör som snabbt förstår kunderna behov och kan ställa om även när det blåser upp till storm. En viktig aspekt är att erbjuda olika alternativ av betallösningar i kombination med en noggrann kreditbedömning som ger kunderna ökad handlingskraft, trygghet och flexibilitet. Därför erbjuder vi bland annat prenumerationslösningar som ger kunden möjlighet att använda en produkt utan att äga den och därmed istället få en månadsavgift som går att avsluta, säger Anna Nauclèr, CCO på Resurs Bank.

Resurs Checkout – en omnilösning

När konsumenter ändrar sitt sätt att handla är det viktigare än någonsin med en omnilösning som håller ihop kommunikation och betallösningar i både e-handel och butik.

– Med Resurs Checkout får handlare en omnilösning som gör det smidigt att anpassa sin affär till de kanaler som konsumenterna efterfrågar. Med Resurs Checkout kan kunder välja delbetalning som gör att man kan skapa en jämnare månadsekonomi för att kunna planera sin ekonomi och känna sig trygg, fortsätter Anna.

Starka varumärken bygger lojalitet

Nyckeln till att få fler återkommande kunder ligger i att anpassa sin affärsstrategi så att den håller sig relevant och hjälper till att stärka varumärket. Precis som att affärsmodeller anpassas behöver varumärkesarbetet spegla vad som sker i världen.

– Handeln har mycket att vinna på att väga in aspekter som handlar om hållbar konsumtion, där kreditbedömning är grundläggande för att också skapa hållbar lönsamhet i sin affär. Genom att erbjuda co- och whitelabel-koncept för våra betallösningar, där våra partners varumärke frontas gentemot slutkund, skapas förutsättningar för en tydlig och anpassad kundkommunikation som stärker handlarens varumärke, säger Anna.

Klokare köp ger hållbarare samhällen

Detta får till följd att kunderna har råd att köpa produkter av högre kvalitet som håller längre vilket bidrar till klokare konsumtion samtidigt som högre snittköp skapar tillväxt. Långsiktigt smarta köp leder till hållbar privatekonomi, vilket i sin tur leder till mer hållbart rustade samhällen som kan leva upp till de globala målen.

– Resurs har en noggrann kreditbedömningsprocess med syfte att människor ska ha en långsiktig hållbar privatekonomi. Vi har individuell rådgivning och en rad olika aktiviteter för att undvika att kunder hamnar i inkasso. Ingen vinner på överskuldsättning, avslutar Anna.

FAKTA OM RESURS BANK

Resurskoncernen finns i hela Norden och består av Resurs Bank och Solid Försäkring. Vi jobbar med att skapa smarta betal- och finansieringslösningar för både konsumenter och företag.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Resurs Bank här 

Mer från Resurs Bank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Resurs Bank och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?