1515

Gasellvinnaren i Halland sopar banan med konkurrenterna

MÖLNDAL. Lucas Börjesson, 25 år, från Kungsbacka bytte livet som talang i hockeyrinken mot livet som framgångsrik ung entreprenör.

Med fokus på miljö och kundnöjdhet har städserviceföretaget Bofint, som han grundade för fem år sedan, vuxit så snabbt att bolaget är årets Gasellvinnare i Hallands län.

Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut

”Jag är en tävlingsmänniska. Det har jag med mig från hockeyn i mitt entreprenörskap. För mig är allt en tävling såsom att växa mest, bli störst och ta kunder från konkurrenterna. Personligen vill jag också se vad jag själv går för, vilken kapacitet jag har”, säger Lucas Börjesson, grundare och vd för Bofint som sköter lokalvården åt företagskunder i Väst- och Sydsverige.

Lucas Börjessons syn på tillväxt har dock ändrats något sedan han startade eget.

”När jag grundade företaget var jag 19 år och ville snabbt omsätta 100 miljoner kronor, nu är jag mer realistisk. Det får hellre ta några extra år bara vi växer på rätt sätt med lönsamhet, nöjda kunder och välmående personal”, säger han.

Bolagets eget kontor och lager finns sedan 2018 i en företagspark i Mölndal, mellan Göteborg och Kungsbacka. Lucas startade dock verksamheten redan tre år tidigare i Kungsbacka, därav årets topplacering på Gasellistan för Hallands län.

”Vi är fortfarande det största städföretaget i Kungsbacka och de flesta invånarna har någon gång gått på ett golv som vi har städat. Men när vi växte ur våra lokaler blev flytten till Mölndal ett bra alternativ för här ligger vi med närhet till Kungsbacka, Göteborg och Borås”, säger han.

Innan vi stiger in på kontoret, som är modernt och smakfullt inrett, blir vi påminda om den nya verklighet världen lever i. Här finns skyltar med information om covid-19 och handsprit för att tvätta händerna.

Vårens permitteringar och hemarbete i spåret av coronapandemin tvingade Lucas Börjesson att korttidspermittera personal i sitt företag och dessutom säga upp en del personal.

”Vi arbetar med människor så det är tråkigt att tvingas säga upp anställda, men det måste man vara beredd att göra som företagsledare för att värna om att verksamheten ska fortsätta att gå runt.”

Och nu ökar smittspridningen igen.

”Under hösten avslutade vi permitteringar för att vi fick en bättre beläggning. Men vad som händer nu vet vi inte än. Vi är bättre förberedda denna gång och avvaktar läget”, säger Lucas Börjesson.

Under Gasellundersökningens mätperiod, som i år är 2016 till 2019, ökade bolagets omsättning med 650 procent till 21 Mkr. Men det kunde ha varit mer. Lucas Börjesson sålde i början av 2019 den del av verksamheten som städade för privatkunder och som då utgjorde cirka 35 procent av omsättningen.

”Att städa för privatkunder eller företagskunder är olika saker och vi tyckte att vi var bäst på att serva företagskunderna och ville därför fokusera på det. Och det var rätt beslut för oss för det har förbättrat lönsamheten genom effektiviseringar såsom förbättrad logistik. Och vi har kunnat expandera vårt tjänsteutbud till att också inkludera bland annat kaffemaskiner och fruktkorgar.”

Det har också resulterat i att anställda trivs bättre och att bolaget har fått fler nöjda kunder.

Även företagets miljösatsning har bidragit till den snabba tillväxten, enligt Lucas Börjesson.

”Våra kunder gillar att vi satsar på att ha elbilar, miljövänliga städmaterial och att vi tar hand om pantburkar och skänker pengarna till ungdomsidrotten”, säger han.

Så trots försäljning av delar av verksamheten lyckades bolaget ändå växa i fjol. Samma gäller i år.

”Vår prognos är att vi för 2020 kommer att omsätta runt 26 miljoner kronor men utan försäljningen och coronapandemin hade vi omsatt 25 procent mer. Vi får ta igen det när vi kan öka tillväxttakten igen.”

Entreprenörskapet tog fart för Lucas Börjesson inför sista året på hockeygymnasiet i Växjö då han valde att lägga drömmen om NHL på hyllan. Fram till dess hade han under sin uppväxt varit en hockeytalang i bland annat Frölunda U16 och Växjö Lakers.

I stället flyttade han tillbaka till Kungsbacka och kombinerade sista året på gymnasiet med att arbeta ihop ett startkapital för att bli egenföretagare.

”Jag insåg att min talang inte skulle ta mig till NHL och att fortsätta spela hockey samtidigt som jag behövde ha ett arbete lockade inte. Det är allt eller inget som gäller för mig. Och jag har alltid velat driva eget företag och jag ville se hur långt jag kan gå när det gäller att bygga företag i stället.”

Att det blev städning var mest en slump.

”Det kunde egentligen ha blivit nästan vilken bransch som helst. När jag startade var det jag som städade och pappa var min första kund.”

Med en proffsig hemsida byggde han snabbt sitt varumärke och anställde personal redan efter en månad. Och nu fem år senare har han 63 helårsanställda vilket motsvarar cirka 90 personer på lönelistan.

”Det är roligt att arbeta med människor och i städservicebranschen är personalen vår främsta tillgång. Och jag gillar försäljning så det ska bli spännande att se hur långt vi kan ta företaget. Det är det som är drivkraften för mig som företagare”, säger Lucas Börjesson.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?