Annons

Gasellvinnare i Västra Götaland: Byggbranschen måste bli mer digital

MÖLNDAL. Fokusera på att ha nöjda kunder och medarbetare som trivs så kommer tillväxten automatiskt. Så beskriver barndomsvännerna Daniel Olsson och Claes Westerberg vägen till framgång för deras byggbolag DC Wäst.

Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut

Bolaget är årets Gasellvinnare i Västra Götalands län.

”Nöjda kunder är återkommande kunder och effekten av det är tillväxt. Det är vår strategi för företaget sedan dag ett. Det låter enkelt, och det är så enkelt”, säger Daniel Olsson, ekonomichef och ordförande för byggbolaget DC Wäst.

Samtidigt betonar Claes Westerberg, produktionschef och vd, vikten av att också lyckas värva kompetent personal som vill vara med på en tillväxtresa.

”I vår rekrytering är det viktigt att anställda vill utvecklas och växa tillsammans med bolaget. För oss som ägare är det häftigt att få vara en del av en organisation där individer utvecklas och blomstrar, och att de anställda mår bra på den arbetsplats som vi har varit med och skapat”, säger han.

I Lackarebäcks industriområde i Mölndal utanför Göteborg har DC Wäst sitt huvudkontor. På väggarna finns porträtt av idrottshjältar som Carolina Klüft, Annika Sörenstam, Ingo och Zlatan. 

När Daniel Olsson och Claes Westerberg startade företaget för fem år sedan var de två delägare och fyra snickare. I dag har man 25 anställda och sysselsätter ett hundratal personer på sina byggprojekt om man inkluderar underleverantörer.

”I början var rekrytering vår största utmaning. Vem ville lämna ett bra jobb på ett känt större företag för att jobba hos oss som då var nystartade och okända? Men när vi väl har fått dem vi vill rekrytera att komma hit till vårt kontor och har berättat om våra värderingar, visioner för företaget och att de har sett vilket skönt gäng vi är så har vi lyckats locka över dem till oss”, säger Claes Westerberg.

DC Wäst är en totalentreprenör som bygger nyckelfärdiga kommersiella fastigheter från Haparanda i norr till Malmö i söder. Bolaget har spetskompetens inom konceptbyggnation och bygger bland annat affärs- och butikslokaler för OKQ8, St1, Mjuk Biltvätt, Riksbyggen och Castellum. 

”OKQ8 var vår första kund och vi bygger fortfarande för bolaget. Med vårt fokus på kundnöjdhet har vi aldrig behövt marknadsföra oss utan det är goda muntliga rekommendationer som har gett oss fler och fler projekt inom konceptbyggnation”, säger Daniel Olsson.

Vi besöker DC Wästs konceptbyggnation i Varberg. Här borras, hamras och spikas det för fullt för att färdigställa projektet före jul.

”Vi bygger ny drivmedelsstation och ett nytt butikskoncept åt St1 som är en ny kund. Vi hoppas att det bli fler”, säger Claes Westerberg.

DC Wäst ökade omsättningen mellan 2016 och 2019 med nästan 1.400 procent till 100 miljoner kronor. Och trots coronapandemin och en inbromsning av byggkonjunkturen fortsätter bolaget att växa. För det brutna räkenskapsåret som slutade i juni i år hamnar omsättningen på 155 Mkr.

”Än har inte coronapandemin försenat våra byggprojekt och en positiv sak är att den har snabbat på en digitalisering som byggbranschen är i stort behov av. Exempelvis minskar digitala möten onödigt resande och det bidrar också till ett ökat miljömedvetande i branschen”, säger Daniel Olsson.

För det egna företaget är det viktigaste nu att växa geografiskt.

”Vi har byggt i hela landet, men nu vill vi också växa på vår hemmaplan och ta marknadsandelar i Göteborgsområdet”, säger Claes Westerberg.

Allt började redan för tjugo år sedan hemma i Skene, som ligger mellan Göteborg och Borås.

De två grundarna blev vänner på Marks gymnasieskola tack vare samma värderingar och önskan om att få skapa något eget. De båda kommer dessutom från företagarfamiljer med verksamheter inom vitvaruförsäljning och kretskortstillverkning.

Claes Westerberg utbildade sig till snickare och avancerade till projektledare på ett större byggbolag. Och Daniel Olsson valde ekonomistudier på Handelshögskolan i Göteborg. I sin masteruppsats granskade han insolvens och konkurser i byggbranschen. 

”I min research var Claes en viktig källa eftersom han då hade arbetat i byggbranschen i över tio år. Under våra samtal väcktes vår gamla idé från gymnasiet om att starta eget tillsammans. Utan Claes hade det inte blivit byggbranschen för mig”, säger Daniel Olsson.

Samtidigt var Claes Westerberg redo för ett nytt karriärsteg.

”Jag hade kommit till en punkt där jag ville göra något annat, helst ville jag skapa något eget och på så sätt också kunna vara med och påverka utvecklingen i branschen”, säger han.

Sagt och gjort bolaget startades 2015 av en ekonom och en byggare.

”Våra olika kompetenser och personligheter är bolagets styrka. Jag är mer gasen och Daniel är mer bromsen för han har koll på siffrorna. Tillsammans blir det en bra balans”, säger Claes Westerberg.

Daniel Olsson säger:

”Vi delar kontor för att kunna diskutera och vara delaktiga i alla beslut som rör företaget, men med full tillit till varandras expertkunnande inom våra respektive kompetensområden.”

Dessutom har resultaten från masteruppsatsen gagnat det egna företagandet.

”Jag har med mig kunskap om att likviditetshantering är viktigt om man ska överleva i byggbranschen. Vanligt vid kraftig tillväxt är att man inte hinner med vissa områden, men vi har inte haft sådana problem då jag i högre grad kan fokusera på områden som inte hör produktionen till”, säger Daniel Olsson.

Claes Westerberg säger:

”Varken jag eller Daniel hade på egen hand varit i närheten av att lyckas skapa det som vi har gjort tillsammans.”

 

 


Innehåll från CroisetteAnnons

Croisette ser möjligheter på het marknad

David Almqvist, Co-head of Transactions och Peter Bergquist, Head of Leasing.
David Almqvist, Co-head of Transactions och Peter Bergquist, Head of Leasing.

Efterfrågan på lokaler i strategiskt placerade industri- och logistikfastigheter har ökat markant under senare år. De senaste tre åren har exempelvis 1,6 miljoner kvadratmeter logistikyta tillkommit i Sverige fördelat på 77 nya etableringar. En exponentiellt ökande e-handel samt att många bolag både växer och är i behov av mer ändamålsenliga lokaler är viktiga faktorer bakom denna ökning.

– Vi märker av ett enormt underskott av ändamålsenliga ytor i bra lägen i större delen av Sverige. Utbudet utgörs till stor del av äldre byggnader vars utformning sällan är optimerad för hyresgästernas verksamheter. Trots det är det generellt få vakanta lokaler på marknaden vilket eldar på hyresnivåerna runt om i landet. Utöver det har detaljplanearbetet hamnat på efterkälken då flertalet av de planer som tas fram nu inte möter de krav som dagens verksamheter kräver, säger Peter Bergquist, Head of Leasing

Men det är inte bara logistikmarknaden som är het, även mer traditionella lager och lättindustrifastigheter frodas och har under senare år lockat till sig en mängd nya investerare. Drivna av låga vakansgrader och en tydlig hyrestillväxt ser allt fler möjligheterna bortom de moderna logistikfastigheterna. För att åskådliggöra detta har Croisette i år gjort en komplett kartläggning av industrimarknaden i Sveriges fyra storstadsregioner som kommer att redovisas i en kommande rapport.

– Croisette har följt utvecklingen av industrimarknaden på nära håll i flera år och i vår kommande rapport kommer fastighetsägare och investerare att kunna skapa sig en bra överblick för respektive marknad man är aktiv inom och därigenom fatta välavvägda beslut. En intressant notering ur ett riskperspektiv är att vakansgraden för hela industrimarknaden är lägre än för kontor i centrala Stockholm, säger David Almqvist, Co-head of Transactions.

Med en stark vilja att förändra har Croisette på fem år gått från start-up i Malmö till att bli branschens mest expansiva fastighetsrådgivare med fem kontor runt om i Sverige samt ett helt nyöppnat kontor på Island. 

– Vi har hela tiden lockats av att hitta nya sätt att göra affärer på, att utmana och att driva utvecklingen framåt i en konservativ bransch. Vi upplevde att många konkurrenter gjorde samma sak som de alltid gjort, även om det fanns alternativ som skulle gynna deras kunder bättre, säger Peter Bergquist. 

Nyckeln till framgång har varit att alla affärsben inom Croisette är proaktiva och lyhörda för vad marknaden vill ha.

– Vi drivs av att tillsammans med våra kunder skapa nya tjänster för att förenkla och effektivisera beslutsprocesser. Vi har infört allt från digitala 3D-visningar av lokaler och försäljningsobjekt till att nyttja sociala medier på ett mer tidsenligt sätt, eller att implementera helt nya digitala verktyg som vi gör med vårt nya affärsområde förvaltning som både kan innebära digitala intäkter och kostnadsbesparingar för våra kunder, berättar David Almqvist.

Om Croisette

Croisette Real Estate Partner är fastighetsbranschen mest expansiva och nytänkande rådgivare och företräder fastighetsbranschens mest progressiva kunder. Bolagets hängivna och engagerade medarbetare erbjuder kvalificerad och långsiktigt hållbar rådgivning inom transaktion, värdering & analys, lokalförmedling, kompetensförsörjning samt förvaltning. Croisette är rikstäckande i Sverige och på Island med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Halmstad, Uppsala och Reykjavik.

www.croisette.se

Mer från Croisette

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Croisette och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?