1515
Annons

Gasellvinnare i Västra Götaland: Byggbranschen måste bli mer digital

MÖLNDAL. Fokusera på att ha nöjda kunder och medarbetare som trivs så kommer tillväxten automatiskt. Så beskriver barndomsvännerna Daniel Olsson och Claes Westerberg vägen till framgång för deras byggbolag DC Wäst.

Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut

Bolaget är årets Gasellvinnare i Västra Götalands län.

”Nöjda kunder är återkommande kunder och effekten av det är tillväxt. Det är vår strategi för företaget sedan dag ett. Det låter enkelt, och det är så enkelt”, säger Daniel Olsson, ekonomichef och ordförande för byggbolaget DC Wäst.

Samtidigt betonar Claes Westerberg, produktionschef och vd, vikten av att också lyckas värva kompetent personal som vill vara med på en tillväxtresa.

”I vår rekrytering är det viktigt att anställda vill utvecklas och växa tillsammans med bolaget. För oss som ägare är det häftigt att få vara en del av en organisation där individer utvecklas och blomstrar, och att de anställda mår bra på den arbetsplats som vi har varit med och skapat”, säger han.

I Lackarebäcks industriområde i Mölndal utanför Göteborg har DC Wäst sitt huvudkontor. På väggarna finns porträtt av idrottshjältar som Carolina Klüft, Annika Sörenstam, Ingo och Zlatan. 

När Daniel Olsson och Claes Westerberg startade företaget för fem år sedan var de två delägare och fyra snickare. I dag har man 25 anställda och sysselsätter ett hundratal personer på sina byggprojekt om man inkluderar underleverantörer.

”I början var rekrytering vår största utmaning. Vem ville lämna ett bra jobb på ett känt större företag för att jobba hos oss som då var nystartade och okända? Men när vi väl har fått dem vi vill rekrytera att komma hit till vårt kontor och har berättat om våra värderingar, visioner för företaget och att de har sett vilket skönt gäng vi är så har vi lyckats locka över dem till oss”, säger Claes Westerberg.

DC Wäst är en totalentreprenör som bygger nyckelfärdiga kommersiella fastigheter från Haparanda i norr till Malmö i söder. Bolaget har spetskompetens inom konceptbyggnation och bygger bland annat affärs- och butikslokaler för OKQ8, St1, Mjuk Biltvätt, Riksbyggen och Castellum. 

”OKQ8 var vår första kund och vi bygger fortfarande för bolaget. Med vårt fokus på kundnöjdhet har vi aldrig behövt marknadsföra oss utan det är goda muntliga rekommendationer som har gett oss fler och fler projekt inom konceptbyggnation”, säger Daniel Olsson.

Vi besöker DC Wästs konceptbyggnation i Varberg. Här borras, hamras och spikas det för fullt för att färdigställa projektet före jul.

”Vi bygger ny drivmedelsstation och ett nytt butikskoncept åt St1 som är en ny kund. Vi hoppas att det bli fler”, säger Claes Westerberg.

DC Wäst ökade omsättningen mellan 2016 och 2019 med nästan 1.400 procent till 100 miljoner kronor. Och trots coronapandemin och en inbromsning av byggkonjunkturen fortsätter bolaget att växa. För det brutna räkenskapsåret som slutade i juni i år hamnar omsättningen på 155 Mkr.

”Än har inte coronapandemin försenat våra byggprojekt och en positiv sak är att den har snabbat på en digitalisering som byggbranschen är i stort behov av. Exempelvis minskar digitala möten onödigt resande och det bidrar också till ett ökat miljömedvetande i branschen”, säger Daniel Olsson.

För det egna företaget är det viktigaste nu att växa geografiskt.

”Vi har byggt i hela landet, men nu vill vi också växa på vår hemmaplan och ta marknadsandelar i Göteborgsområdet”, säger Claes Westerberg.

Allt började redan för tjugo år sedan hemma i Skene, som ligger mellan Göteborg och Borås.

De två grundarna blev vänner på Marks gymnasieskola tack vare samma värderingar och önskan om att få skapa något eget. De båda kommer dessutom från företagarfamiljer med verksamheter inom vitvaruförsäljning och kretskortstillverkning.

Claes Westerberg utbildade sig till snickare och avancerade till projektledare på ett större byggbolag. Och Daniel Olsson valde ekonomistudier på Handelshögskolan i Göteborg. I sin masteruppsats granskade han insolvens och konkurser i byggbranschen. 

”I min research var Claes en viktig källa eftersom han då hade arbetat i byggbranschen i över tio år. Under våra samtal väcktes vår gamla idé från gymnasiet om att starta eget tillsammans. Utan Claes hade det inte blivit byggbranschen för mig”, säger Daniel Olsson.

Samtidigt var Claes Westerberg redo för ett nytt karriärsteg.

”Jag hade kommit till en punkt där jag ville göra något annat, helst ville jag skapa något eget och på så sätt också kunna vara med och påverka utvecklingen i branschen”, säger han.

Sagt och gjort bolaget startades 2015 av en ekonom och en byggare.

”Våra olika kompetenser och personligheter är bolagets styrka. Jag är mer gasen och Daniel är mer bromsen för han har koll på siffrorna. Tillsammans blir det en bra balans”, säger Claes Westerberg.

Daniel Olsson säger:

”Vi delar kontor för att kunna diskutera och vara delaktiga i alla beslut som rör företaget, men med full tillit till varandras expertkunnande inom våra respektive kompetensområden.”

Dessutom har resultaten från masteruppsatsen gagnat det egna företagandet.

”Jag har med mig kunskap om att likviditetshantering är viktigt om man ska överleva i byggbranschen. Vanligt vid kraftig tillväxt är att man inte hinner med vissa områden, men vi har inte haft sådana problem då jag i högre grad kan fokusera på områden som inte hör produktionen till”, säger Daniel Olsson.

Claes Westerberg säger:

”Varken jag eller Daniel hade på egen hand varit i närheten av att lyckas skapa det som vi har gjort tillsammans.”

 

 


Fonder dumpar Autoliv – Robur storsäljare: ”Misstroendet är kompakt"

Autoliv, med ordförande Jan Carlson och vd Mikael Bratt, pressas av att svenska institutionella ägare överger aktien. 

Fondjätten Robur har i år storsålt i bilsäkerhetsjätten.

Henrietta Theorell, förvaltare på Robur, förklarar varför hon är tveksam till Autoliv-aktien.
Henrietta Theorell, förvaltare på Robur, förklarar varför hon är tveksam till Autoliv-aktien.Foto:DiTV/ Autoliv

Sedan årsskiftet har svenska institutioner nettosålt närmar 3 miljoner Autoliv-aktier, vilket motsvarar nära 3 procent av kapitalet, enligt ägardatatjänsten Holdings. De största försäljningarna står storbanken Swedbanks fondbolag Robur för. Robur är Stockholmsbörsens femte tyngsta ägare och ägde vid årsskiftet 5,5 procent av Autoliv, där Jan Carlson är ordförande och Mikael Bratt vd.

Sedan dess har fondjätten sålt knappt 40 procent av Autoliv-innehavet och äger nu 3,3 procent av bolaget, enligt Holdings. Efter försäljningarna är Småbolagsfond Sverige den Roburfond som har störst ägande i Autoliv. Även småbolagsfonden har minskat sitt innehav med en femtedel men äger fortfarande nästan 0,7 procent av Autoliv. 

”Aktien har väldigt låga värderingar och därför ligger jag kvar, men det är klart att det är rationellt att känna viss tveksamhet inför aktien”, säger förvaltaren Henrietta Theorell, som även är Roburs aktiechef för svenska och nordiska aktier.

Varför är tveksamhet till Autoliv-aktien rationellt? 
”Den svaga kvartalsrapporten implicerar att allt måste ordna sig under resten av året för att de ska möta guidance. Med tanke på hur skakigt det har varit motiverar det viss försiktighet.”

Vad säger du om Autolivs pricing power?  
”Den är ett mysterium. De har uppenbart ett så attraktivt produkterbjudande att man kan ta hälften av orderingången. Det borde gå hand i hand med att man kan ta ut bättre marginaler.” 

För ett år sedan pekade Henrietta Theorell ut Autoliv som en intressant aktie i Di TV.  Bolagets ”enorma” marknadsandel gav stor potential i aktien, sa hon då. 

”Autolivs skördeperiod förskjuts ständigt framåt och det är en källa till frustration, men man måste vara väldigt pessimistisk för att tro att det aldrig löser sig med komponentbristen och då har de ju den här starka orderingången att se fram emot”, säger hon.

Vad skulle krävas för att du ska trycka på köpknappen igen?
”Värderingen är låg och intjäningen finns där framme. Men misstroendet är kompakt och då sitter jag still i båten.”

Ett annat fondbolag som dumpat Autoliv-aktier är Didner & Gerge. Enligt Holdings byggde Didner & Gerges aktiefond ifjol upp en post i bilsäkerhetsjätten på som mest 1,3 procent av kapitalet vilket gjorde fonden till Autolivs tolfte största ägare. Under 2022 har fonden helt lämnat ägarlistan.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?