1515

Gasellveteranen bytte fot från skyltar till skydd

LANDVETTER.

E-handlaren och skylttillverkaren Skyltmax har fortsatt sin extraordinära tillväxtresa med hostskydd och covid-skyltar som nya storsäljare.

Vd John Eskilsson planerar för ännu en fördubbling av omsättningen och lokal produktion i Australien för klimatets skull.

Företaget vill också lyfta frågan om psykisk ohälsa genom att berätta om egna erfarenheter.

Smret Dedesay arbetar med fräsning av skyltar.
Smret Dedesay arbetar med fräsning av skyltar.Foto:Bo Håkanson
Skyltmax vd och medgrundare John Eskilsson förser kunder runt om i världen med skräddarsydda skyltar som är klimatkompenserade.Foto:Bo Håkanson
Tilde Nertby arbetar med plastgravyr av skyltar.
Tilde Nertby arbetar med plastgravyr av skyltar.Foto:Bo Håkanson

Bolaget som digitaliserat skyltbranschen huserar i egna lokaler på 3.000 kvadratmeter i Bårhults företagspark i Landvetter. Flytten över kommungränsen från Partille gjorde man för drygt två år sedan.

”Flytten till Landvetter är en milstolpe. Efter ett par år då vi satt på olika adresser med kontor och produktion i Partille kunde vi flytta ihop igen i lokaler som byggts helt enligt våra önskemål och här kan vi växa ett par tre år till”, säger John Eskilsson, vd och medgrundare av e-handelsföretaget Signmax med varumärket och hemsidan Skyltmax.se på den svenska marknaden.

Här har de 65 anställda tillgång till utomhusgym och strandvolleyboll. Och i entrén finns ett smart designat omklädningsrum med bakgrundsmusik som har en avstressande effekt.

Lunchrum, spelrum med pingisbord, shuffleboard och tevespel, kontor- och mötesrum finns en trappa upp. Där arbetar bland annat kundtjänst och marknadsavdelningen.

Skyltmax vd och medgrundare John Eskilsson förser kunder runt om i världen med skräddarsydda skyltar som är klimatkompenserade.
Skyltmax vd och medgrundare John Eskilsson förser kunder runt om i världen med skräddarsydda skyltar som är klimatkompenserade.Foto:Bo Håkanson

På entréplan finns tillverkningen där flera moment är digitala och automatiserade. Här finns också e-handelns plock och pack. Och stora fönster släpper in mycket dagsljus i lokalerna.

Företaget har utsetts till en av Sveriges bästa arbetsplatser även om den just nu är ganska tom då många arbetar hemma. Och de som är på plats måste hålla avstånd enligt restriktionerna.

”Här har vi kunnat skapa den arbetsplats vi själva vill ha. Att få bestämma över mina arbetsförhållanden har alltid varit en stor drivkraft i mitt företagande. Vi har optimerat produktionsflöden och skapat möjlighet att ha gemensamma aktiviteter. Men tyvärr har ju pandemin gjort att vi inte kan samlas som vanligt vilket vi saknar väldigt mycket”, säger John Eskilsson.

När pandemin slog till för drygt ett år sedan minskade försäljningen för första gången i det snabbväxande företagets historia, men dippen blev kortvarig. Det vände snabbt till rekordförsäljning igen.

”Vi införde korttidsarbete men det avbröts snabbt när det vände uppåt igen, så inget stöd togs emot”, säger han.

Dessutom skedde en oväntad och snabb produktutveckling.

”Eftersom vi hade materialet kunde vi tillverka 3.000 skyddsvisir och skänka till sjukvården. Och på kundernas begäran har vi tagit fram ett hostskydd i plexiglas och golvdekaler som uppmanar folk att hålla avstånd. Nya produkter som blivit oväntade storsäljare”, säger han.

Företaget som tillverkar och säljer skräddarsydda skyltar online till både privatkunder och företag i 19 länder såg även en annan förändring under pandemiåret.

”Försäljningen till företag ökade inte i samma takt som tidigare men det togs igen av att vi sålde mer till privatkunder så på helåret, som vi avslutade i april i år, ökade omsättningen med 28 procent till 121 miljoner kronor. Därmed uppfyller vi vårt tillväxtmål för året. Planen är nu att fördubbla omsättningen till 2024 och då omsätta 250 Mkr”, säger John Eskilsson.

Signmax har lyckats bli ett snabbväxande Gasellföretag sju år i rad, och fler kan det bli. Bolaget har främst vuxit genom export som utgör 80 procent av omsättningen.

”Att satsa på export har varit vår tillväxtstrategi ändå från start. Efter bara fem månader öppnade vi en tysk hemsida. I dag finns vi i 19 länder och två till ska det bli i år. Men vi är en liten aktör på de flesta marknader så fokus framöver är att locka fler kunder på våra befintliga marknader.”

Men företagets miljöengagemang har satt den globala expansionen under lupp.

”Att göra vad vi kan för att ta ansvar för våra egna utsläpp känns självklart. Vi är nu ett hundra procent klimatkompenserat företag. Det arbetet påbörjades för två år sedan. Åtgärdsplanen för att minska vår koldioxidpåverkan per omsatt krona inkluderar 200 solpaneler på taket och klimatkompensering sker genom ett skogsbevarande projekt i Panama”, berättar John Eskilsson.

Tilde Nertby arbetar med plastgravyr av skyltar.
Tilde Nertby arbetar med plastgravyr av skyltar.Foto:Bo Håkanson

Men det räcker inte tycker han. Granskningen av verksamhetens klimatpåverkan visade att en av de stora miljöbovarna var frakten av skyltar till kunder i Australien.

”Det säger sig självt att det inte är hållbart att skicka skyltar till Australien. I stället ska vi öppna en lokal tillverkning utanför Sydney. Och slår det väl ut så är det bland annat genom att etablera lokal produktion som vi kommer expandera internationellt framöver”, säger John Eskilsson.

På en vägg utanför ett av kontorets mötesrum hänger en karta över Fotö och ett porträtt av John Eskilssons kusin David Engstrand vars affärsidé och designverktyg Skyltomaten lade grunden för företaget år 2008. 

”David som var 27 år och programmerare letade alltid nya affärsidéer. Den här gången hade han googlat på traditionella branscher som inte hade digitaliserats och skyltbranschen var en sådan”, berättar John Eskilsson.

David utvecklade designverktyget Skyltomaten så att kunden kan designa sin egen skylt på företagets hemsida och så köpte han en enklare gravyrmaskin som placerades i källaren i föräldrarnas sommarhus på Fotö. 

John Eskilsson som då var 21 år och funderade på att läsa till fastighetsmäklare fick frågan om han ville vara med och starta företag, men tvekade. 

”När David två veckor senare ringde och berättade att han redan hade sålt sin första skylt till ett sjukhus så hängde jag på. Och har aldrig ångrat det beslutet för sedan trillade beställningarna in dag för dag”, säger han.

I dag har företaget 20 industriella gravyrmaskiner.

Men samtidigt som skyltförsäljningen tog fart drabbades David Engstrand av psykisk ohälsa och avslutade sitt liv 2011. En tung period för hans vänner och anhöriga. Och 2017 hedrade företaget hans minne med kampanjen #detsynsinte tillsammans med organisationen Mind.

”Vi tycker att det är viktigt att prata om psykisk ohälsa och det känns självklart att då också berätta vår egen historia i hopp om att det kan hjälpa andra.”

Hur har det varit att driva företaget vidare?
”Att fortsätta var en självklarhet. Och det var möjligt tack vare våra duktiga och engagerade medarbetare. Vi tillsammans med Davids familj, som är delägare i företaget, vill hedra hans minne genom att både förvalta hans arv men också utveckla hans idéer vidare.”

I ett blogginlägg som David Engstrand skrev 2008 beräknade han att med den tillväxttakt Skyltmax då hade skulle det ta 87 år att nå en omsättning på en miljard kronor.

”Med vår nuvarande tillväxttakt når vi dit om nio år, så bra är hans affärsidé och strategi fortfarande”, säger John Eskilsson.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?