Gasellfest i Göteborg – se mingelbilderna här

GÖTEBORG: Det börjar närma sig slutet för den 20-årsjubilerande Gasellturnén. På måndagen var det dags för stort företagarfirande på Gothia Towers i Göteborg. 

Peter Fellman, chefredaktör på Dagens industri, samtalar med Evelina Lindgren, vd på Apak, på Gasellgalan i Göteborg.
Peter Fellman, chefredaktör på Dagens industri, samtalar med Evelina Lindgren, vd på Apak, på Gasellgalan i Göteborg.Foto:Pax Engström
Jarno Vanhatapio, grundare av Na-kd intervjuas av Anna Ekelund, Dagens moderator och nyhetschef på Dagens industri, på Gasellgalan i Göteborg.
Jarno Vanhatapio, grundare av Na-kd intervjuas av Anna Ekelund, Dagens moderator och nyhetschef på Dagens industri, på Gasellgalan i Göteborg.Foto:Pax Engström
Vilket är ditt bästa entreprenörstips? Ronja Pantzar, rekryteringsansvarig på bemaningsföretaget Nr 1 Personalpartner AB tillsammans med Jennifer Djureholt, konsultchef. ”Att man ska tro på det man gör och våga står för det. Ärlighet och att hålla det man lovar kunderna är centralt”, säger Ronja Pantzar.Foto:Pax Engström
Vilket är ditt bästa entreprenörstips? Nina Järvi, vd, med Alexander Palmqvist, arbetsledare, på städbolaget Fix Cleaning ”Att våga sätta höga mål och att verkligen jobba för att få med hela teamet”, säger Nina Järvi.Foto:Pax Engström
Vilket är ditt bästa entreprenörstips? Susanne Sahlén, försäljningschef på Appva, och Ulrika Kjellberg, vd och grundare Appva. ”Lyssna på dina kunder. Arbeta hårt. Var tillgänglig och nyfiken. Skapa en stark företagskultur där teamet delar samma värderingar”, säger Ulrika Kjellberg.Foto:Pax Engström
Vilket är ditt bästa entreprenörstips? Niclas Svensson, regionsansvarig, och Tobias Ryberg, vd och grundare, på redovisningsbyrån Frivision. ”Jag hämtar inspiration från Warren Buffett. Satsa gärna på en unik och skalbar affärsidé med en säkerhetsmarginal, så kan man nå framgång säväl i goda som i dåliga tider”, säger Tobias Ryberg.Foto:Pax Engström
Vilket är ditt bästa entreprenörstips? Christian Wieland, vd på Vestia Construction Group, och Linda Wennersten, marknadschef. ”Att ligga nära sina kunder och förstå vad kunderna vill ha. Att försöka hitta nya segment i marknaden”, säger Christian Wieland.Foto:Pax Engström
Vilket är ditt bästa entreprenörstips? Patric Rydén, franchisegivare på Flexmassage, och Frida Möstl, franchisetagare på Flexmassage. ”Att brinna för det du gör och våga satsa”, säger Frida Möstl.Foto:Pax Engström
Vilket är ditt bästa entreprenörstips? Richard Jonsson, ägare, byggbolaget PB Bygg i Falkenberg AB, med Magnus Sundblad, driftschef. ”Håll koll på utgifterna, det finns mer av dem än du tror. Alliera dig med personal som har mer kompetens än du själv”, säger Richard Jonsson.Foto:Pax Engström
Vilket är ditt bästa entreprenörstips? Anton Sandblom, ägare och ordförande i entreprenadfirman Schaktbolaget i Borås AB, med Kim Sandblom, ekonomiansvarig. ”Ta hand om de anställda. Glöm heller aldrig familjen. Även om man jobbar mycket som egenföretagare så måste man hitta en balans i livet”, säger Anton Sandblom.Foto:Pax Engström
Vilket är ditt bästa entreprenörstips?
Daniel Tovesson, projektledare och Jonas Johansson, ägare på Paralarm.
”Att vara öppen, lyhörd och genuint nyfiken. Det hjälper både för att få med de anställda och sina kunder”, säger Jonas Johansson.
Vilket är ditt bästa entreprenörstips? Daniel Tovesson, projektledare och Jonas Johansson, ägare på Paralarm. ”Att vara öppen, lyhörd och genuint nyfiken. Det hjälper både för att få med de anställda och sina kunder”, säger Jonas Johansson.Foto:Pax Engström

På scen inledde Jarno Vanhatapio, som gjort snabb tillväxt till något av sitt signum. Han blev känd inom det svenska näringslivet när han som 25-åring grundade e-handelssajten Nelly.com som han senare sålde till dåvarande Cdon.com. 

Sedan dess har han hunnit med en sejour inom husdjurssegmentet för att sedan återvända till damkläderna. För fyra år sedan grundade han e-handelsföretaget Na-kd, med bland annat affärsängeln Magnus Emilson, som gästade förra årets gasellgala, i ryggen. Bolaget skeppar nu kläder till 100 marknader.

På frågan om hur han är som ledare svarar han att han är extremt krävande. 

”Men också väldigt belönande.”

Han konstaterar också att många tidigare anställda gått vidare och startat egna företag. 

Erfarenhet är viktigt för att företaget inte ska drabbas av växtvärk när man skalar upp väldigt snabbt, anser Jarno Vanhatapio. Samtidigt tycker han inte att man ska vara rädd för lite växtvärk. 

”Det är en fråga om perspektiv. Man måste acceptera att det inte behöver vara något dåligt”, säger han.

Brist på växtvärk kan i stället vara ett tecken på för lågt satta mål. 

Förra året omsatte den snabbväxande näthandeln Na-kd 763 miljoner kronor. I år väntas omsättningen landa någonstans mellan 1,2 och 1,3 miljarder kronor. 

Jarno Vanhatapio följdes på scen av Evelina Lindgren, vd på familjeföretaget Apak, som är ett av Sveriges äldsta emballage- och förpackningsföretag. 

”För mig var det rätt självklart att jag skulle arbeta inom familjeföretaget. Jag har alltid varit intresserad av bolaget och vetat att jag skulle vilja jobba där. Sedan var det kanske lite oklart när, jag började väldigt tidigt.”

Redan som 26-åring axlade hon rollen som vice vd. Redan då fanns en plan att hon skulle ha den rollen i tre till fem år och sedan ta över som vd. Den tydliga planen var den viktigaste framgångsfaktorn i generationsskiftet, tror hon. 

”När jag väl tog över var det: ''här, var så god, gör vad du vill'. Min pappa var väldigt bra på att släppa taget”.

Intervjuades gjordes även serieentreprenören Charlotte Ljung, som är delägare i familjeföretaget Dux som tillverkar sängar. Att hon skulle ta över familjeföretaget var allt annat än självklart. Faktum är att hon flyttade till New York efter gymnasiet för att komma så långt bort från företaget som möjligt.

Nu har hon startat en digital plattform för skilsmässor. Idén fick hon från sina två egna separationer. Det är en tjänst hon själv önskar att hon hade haft sa hon nyligen till Di Digital.

På scen under festkvällen stod även Fabian Bengtsson, mannen som klivit in hela svenska folkets vardagsrum i de ständigt återkommande reklamfilmerna för Siba, som hans familj ägde, men numera har slagit ihop med deras andra hemelektronikföretag Netonnet. 

Efter måndagens gasellgala återstår endast två deltävlingar, i Malmö och i Stockholm. Peter Fellman, chefredaktör på Dagens industri, som modererat kvällens evenemang tillsammans med nyhetschefen Anna Ekelund är nöjd när han summerar årets gasellturné så här långt. 

”Vi har faktiskt 40 procent fler gäster på årets gasellturné jämfört med i fjol och intresset har varit större än någonsin tidigare under de här 20 åren.”

Di:s chefredaktör Peter Fellman, Anders Berg från Viaq, Simon Arvidsson från Devies Development, Di:s nyhetschef Anna Ekelund och Jonas Södergård från Evolabel.
Di:s chefredaktör Peter Fellman, Anders Berg från Viaq, Simon Arvidsson från Devies Development, Di:s nyhetschef Anna Ekelund och Jonas Södergård från Evolabel.Foto:Pax Engström

 


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?