Annons

Gasellernas bästa tips – så blir du en vinnare

GÖTEBORG. Vad är hemligheten bakom att bygga ett företag som växer i gasellfart? På onsdagen lämnade tidigare vinnare sina bästa tips samtidigt som nya entreprenörer tävlade med sina affärsidéer.

Årets kvinnliga gasell, Maria Mattsson Mähl, Alpha CE intervjuas av Di:s Karin Olander.
Årets kvinnliga gasell, Maria Mattsson Mähl, Alpha CE intervjuas av Di:s Karin Olander.Foto:Patrik Olsson

Högsommarvädret räckte inte för att avhålla storpubliken när Di:s Gasellturné landade i Göteborg. De fick träffa bland annat tidigare Gasellvinnare som berättade om sin resa för att slå sig in bland Sveriges främsta tillväxtföretag.

”Man måste förstås ha bra produkter, rätt timing och lite tur. Men allra viktigast är nog ändå att vara beredd att lägga ned hårt arbete. Och man måste vara naiv nog att satsa även om det finns risker och hela tiden dyker upp problem”, sa Phillip Miller, vd för Vårdväskan.

E-handelsbolaget som han 2012 startade tillsammans med sin hustru och kompanjon Sofi Miller säljer färgglada arbetskläder och utrustning till anställda i vårdsektorn. Vårdväskan lyckades mellan 2013 och 2016 växa med över 340 procent. Det räckte för att bli gasellvinnare i Hallands län de två senaste åren. Och tillväxten fortsätter, avslöjade grundarna.

Jessica Löfström som 2000 grundade Expanderamera, gav inblickar i hur kämpigt det varit att bygga ett framgångsrikt bemanningsföretag inom bygg- och anläggningsbranschen.

”Det visade sig bli mycket tuffare än vad jag kunde ana. Vi har tvingats utkämpa en rad krig mot invanda arbetssätt i bolagen, facken och det massiva svartarbetet. Att hela tiden vara bråkig har därför varit en jätteviktig framgångsfaktor”, sa Jessica Löfström, vilket rev ned stora applåder.

Någon spikrak tillväxtresa har det inte varit. Intäkterna föll brant efter finanskrisen men även när vd själv fick barn och en period ”tappade drivet” som entreprenör.

”Man måste vara medveten om att omsättningen kan rasa från ett år till ett annat. Ett råd är att försöka förbereda sig för att det kan hända redan i förväg”, sa Jessica Löfström.

Jakten efter framtida gasellvinnare fortsatte genom gasellsprånget. Där fick fyra företag med höga tillväxtambitioner tävla genom treminuters presentationer och efterföljande frågestunder från en expertpanel. Och det var publiken som röstade fram sina favoriter via en app. En av vinnarna blev den gröna restaurangkedjan Holy Greens som avslöjade planer för snabb expansion både på hemmaplan och internationellt.

Enkät: Hur blåser vindarna i din bransch

Foto:Patrik Olsson

Susanne Broström, kontorschef Nordea i Göteborg med kollegorna Bo Nordling och Magnus Berglund, båda med kundansvar företag.

”Digitaliseringen och nya regelverk påverkar mycket inom bankverksamheten just nu. Det blåser annars överlag positiva vindar i de flesta branscher. Ett undantag är inom handeln där det finns vissa orosmoment på grund av omställningen mot mer e-handel”, säger Susanne Broström.

Foto:Patrik Olsson

Jakob Frisk, marknadsansvarig, tillsammans med Linda Haggren försäljningschef på översättningsbyrån Språkbolaget.

”Vi har kunder i många branscher och just nu är det historiskt mycket stark efterfrågan över i stort sett hela linjen. En utmaning är Ai och maskinöversättning som på sikt kan bli ett hot för oss, men än så länge är det mer ett komplement”, säger Linda Haggren.

Foto:Patrik Olsson

Claes Rossby, vd för projektledningskonsulten CBR Consulting, och Christine Bengtsson, seniorkonsult, CBR Consulting.

”Det råder stark högkonjunktur vilket gynnar både oss och många av våra kunder. Vi har uppdragsgivare i matbranschen med bland annat matkassar och där är tillväxten mycket stark”, säger Christine Bengtsson.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?