1515

Gasellernas bästa tips – så blir du en vinnare

GÖTEBORG. Vad är hemligheten bakom att bygga ett företag som växer i gasellfart? På onsdagen lämnade tidigare vinnare sina bästa tips samtidigt som nya entreprenörer tävlade med sina affärsidéer.

Årets kvinnliga gasell, Maria Mattsson Mähl, Alpha CE intervjuas av Di:s Karin Olander.
Årets kvinnliga gasell, Maria Mattsson Mähl, Alpha CE intervjuas av Di:s Karin Olander.Foto:Patrik Olsson

Högsommarvädret räckte inte för att avhålla storpubliken när Di:s Gasellturné landade i Göteborg. De fick träffa bland annat tidigare Gasellvinnare som berättade om sin resa för att slå sig in bland Sveriges främsta tillväxtföretag.

”Man måste förstås ha bra produkter, rätt timing och lite tur. Men allra viktigast är nog ändå att vara beredd att lägga ned hårt arbete. Och man måste vara naiv nog att satsa även om det finns risker och hela tiden dyker upp problem”, sa Phillip Miller, vd för Vårdväskan.

E-handelsbolaget som han 2012 startade tillsammans med sin hustru och kompanjon Sofi Miller säljer färgglada arbetskläder och utrustning till anställda i vårdsektorn. Vårdväskan lyckades mellan 2013 och 2016 växa med över 340 procent. Det räckte för att bli gasellvinnare i Hallands län de två senaste åren. Och tillväxten fortsätter, avslöjade grundarna.

Jessica Löfström som 2000 grundade Expanderamera, gav inblickar i hur kämpigt det varit att bygga ett framgångsrikt bemanningsföretag inom bygg- och anläggningsbranschen.

”Det visade sig bli mycket tuffare än vad jag kunde ana. Vi har tvingats utkämpa en rad krig mot invanda arbetssätt i bolagen, facken och det massiva svartarbetet. Att hela tiden vara bråkig har därför varit en jätteviktig framgångsfaktor”, sa Jessica Löfström, vilket rev ned stora applåder.

Någon spikrak tillväxtresa har det inte varit. Intäkterna föll brant efter finanskrisen men även när vd själv fick barn och en period ”tappade drivet” som entreprenör.

”Man måste vara medveten om att omsättningen kan rasa från ett år till ett annat. Ett råd är att försöka förbereda sig för att det kan hända redan i förväg”, sa Jessica Löfström.

Jakten efter framtida gasellvinnare fortsatte genom gasellsprånget. Där fick fyra företag med höga tillväxtambitioner tävla genom treminuters presentationer och efterföljande frågestunder från en expertpanel. Och det var publiken som röstade fram sina favoriter via en app. En av vinnarna blev den gröna restaurangkedjan Holy Greens som avslöjade planer för snabb expansion både på hemmaplan och internationellt.

Enkät: Hur blåser vindarna i din bransch

Foto:Patrik Olsson

Susanne Broström, kontorschef Nordea i Göteborg med kollegorna Bo Nordling och Magnus Berglund, båda med kundansvar företag.

”Digitaliseringen och nya regelverk påverkar mycket inom bankverksamheten just nu. Det blåser annars överlag positiva vindar i de flesta branscher. Ett undantag är inom handeln där det finns vissa orosmoment på grund av omställningen mot mer e-handel”, säger Susanne Broström.

Foto:Patrik Olsson

Jakob Frisk, marknadsansvarig, tillsammans med Linda Haggren försäljningschef på översättningsbyrån Språkbolaget.

”Vi har kunder i många branscher och just nu är det historiskt mycket stark efterfrågan över i stort sett hela linjen. En utmaning är Ai och maskinöversättning som på sikt kan bli ett hot för oss, men än så länge är det mer ett komplement”, säger Linda Haggren.

Foto:Patrik Olsson

Claes Rossby, vd för projektledningskonsulten CBR Consulting, och Christine Bengtsson, seniorkonsult, CBR Consulting.

”Det råder stark högkonjunktur vilket gynnar både oss och många av våra kunder. Vi har uppdragsgivare i matbranschen med bland annat matkassar och där är tillväxten mycket stark”, säger Christine Bengtsson.

 


Innehåll från GIABAnnons

Så erbjuder GIAB strategiskt och praktiskt konsultstöd i omställningen till en cirkulär ekonomi

Andreas Anderholm Pedersen, hållbarhetschef på GIAB och Emma Nilsson, hållbarhetskonsult.
Andreas Anderholm Pedersen, hållbarhetschef på GIAB och Emma Nilsson, hållbarhetskonsult.

Världen är ungefär åtta procent cirkulär – men för att nå de globala hållbarhetsmålen behöver den andelen öka avsevärt. Hållbarhetsaktören GIAB ser en stark potential och vill nu hjälpa andra företag och organisationer i hur man bäst ställer om till en cirkulär verksamhet. 

– Vi har gjort det själva och kan bidra med den praktiska kompetensen, säger Andreas Anderholm Pedersen, hållbarhetschef på GIAB.

GIAB grundades 2012 och har snabbt etablerat sig som en viktig aktör inom återbruk och hållbarhet, med kunder och samarbetspartners inom allt från försäkringsbranschen till e-handeln. Gemensamt för de olika affärsområdena är att de utgår från bolagets kärna: filosofin om den cirkulära ekonomin.

– Cirkulär ekonomi handlar i grunden om att frikoppla ekonomisk tillväxt från miljöpåverkan. Genom att återbruka i stället för att producera och konsumera nytt minskar trycket på jordens resurser och saktar ner systemet, menar Andreas.

Ett praktiskt exempel på hur de arbetar med den cirkulära modellen är webbshopen returhuset.se, där en mängd olika produkter säljs som först genomgått en bedömning, gradering och värdering innan de slutligen rekonditioneras och görs redo för försäljning. 

GIAB Consulting

Att bedriva verksamhet utan att påverka miljön är inte omöjligt, men det kräver kunskap och omställning. GIAB har under de senaste åren tagit all den erfarenhet de har i organisationen och utvecklat affärsområdet GIAB Consulting. De har bland annat samarbetat med IKEA för att utveckla deras återbruksarbete, något som resulterade i att GIAB var med och utformade världens första IKEA-second hand-butik med tillhörande renoveringsverkstad. De har dessutom hjälpt till att ta fram Sveriges första klimatneutrala måleritjänst tillsammans med Schööns måleri.

– Vi blev utvalda tack vare den praktiska hands on-expertisen vi besitter när det kommer till cirkulär ekonomi. Vi är inte bara strategiska, utan får saker att hända säger Emma Nilsson som jobbat som hållbarhetskonsult på GIAB i över två års tid.

Cirkulär ekonomi halva lösningen

Efterfrågan på cirkulär expertishar ökat de senaste åren och GIAB ser hur de kan spela en fortsatt viktig roll i att få företag att ställa om till en mer hållbar verksamhet.

– Återbruk är en liten bransch som befinner sig under stark tillväxt. Vi måste alla bli bättre – en cirkulär omställning är halva lösningen på klimatkrisen, avslutar Andreas.

Om GIAB

GIAB:s kärnverksamhet ligger i att utveckla, implementera och kommersialisera affärsmodeller baserade på cirkulär ekonomi. Konsultverksamheten erbjuder spetskompetens och rådgivning inom områdena cirkulär affärsutveckling, hållbara investeringar, hållbar produkt- och designutveckling, hållbart varumärkesbyggande, hållbarhetsredovisning samt klimatkalkyleringar.

Läs mer på www.giabnordic.se 

 

Mer från GIAB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med GIAB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?