1515
Annons

Gasellerna knäar under kostnaderna

Två av tre svarande Gasellföretag påverkas av kriget i Ukraina och hälften av bolagen har sett sina kostnader öka med mellan 20 och 50 procent.

Det visar en undersökning som Di har gjort. Men Sveriges mest snabbväxande företag visar också motståndskraft i det tuffa läget.

Drygt två månader efter Rysslands invasion av Ukraina har flera följdverkningar i krigets spår redan blivit kännbara för det svenska näringslivet. Gasellföretagen, Sveriges mest snabbväxande bolag, är inget undantag.

I en undersökning som Di har genomfört bland de som har utsetts till Gasellföretag under åren 2018-2021, uppger två av tre av de 71 bolag som svarat att de är påverkade av kriget och lika många spår en försämring av bolagets ekonomi om situationen fortsätter.

”Vi påverkas kraftigt. Först skenade priserna under corona och sedan när man redan är i en utsatt sits stiger priserna ännu mer på grund av kriget. Det kan få väldigt stora konsekvenser”, svarar ett av Gasellbolagen i enkäten. 

Flera andra företag nämner den senaste tidens snabba prisökningar som en kännbar effekt av kriget. Två av tre svarande bolag har påverkats av de kraftigt höjda drivmedelspriserna, där priset på bensin och diesel passerade 20 respektive 24 kronor litern strax efter krigsutbrottet. Högre råvaru- och energipriser är andra effekter företagarna känner av. I enkäten svarar två av tre att bolagets kostnader redan har ökat med mellan 20 och 50 procent sedan kriget började.

För att parera prisökningar uppger många av företagen att man har, eller inom kort planerar för att höja sina priser. 

”Vår leverantör ökade sina priser på material med 400 procent, därför måste vi höja våra priser mot kund, men fortsätter det så blir det en ond cirkel”, skriver ett av företagen. 

Samtidigt är det flera bolag som vittnar om svårigheter att i nuläget agera på de ökade priserna när man sitter fast i långa avtal och kontrakt som skrevs innan krigsutbrottet. Detta är särskilt tydligt inom byggbranschen, som är den dominerande Gasellbranschen.

”Inflationen och alla stigande priser är svårt att snabbt ta höjd för i vår bransch”, som ett av bolagen uttrycker det. 

Har man inte möjlighet att förhandla om avtalen, kommer man att behöva se över sina kostnader på annat sätt, varnar flera av företagen. Det kan handla om att avvakta med att genomföra planerade satsningar, eller säga upp och permittera personal.  

Gasellerna är spjutspetsen av Sveriges tillväxtföretag och har en viktig roll i Sverige som jobbskapare. Men just tillväxten kan bli lidande om kriget blir långvarigt, påtalar flera av företagen. De tilltagande störningarna i leveranskedjorna i krigets spår och den ökade svårigheten att få tag på byggmaterial och komponenter är några av ordsakerna som företagen tar upp. 

”Vi är ett företag i en expansiv fas men oron i omvärlden i kombination av ökande priser och leveransproblem gör det svårare att fortsätta växa”, uppger ett företag. 

För att föregå problemen uppger några av bolagen att de har börjat bunkra byggmaterial och Adblue, den reningsvätska som används i dieselmotorer och som det riskerar att bli brist på till följd av sanktioner mot Ryssland. 

Men det är inte bara krigets följdverkningar som spär på företagens oro. Med flera aviserade räntehöjningar i år varnar en del för att en perfekt storm ska uppstå. 

Det har tidigare visat sig att Gasellföretagen har ett större eget kapital och använder sitt rörelsekapital mer effektivt än jämförbara bolag. Vid en kris innebär det större uthållighet och bättre förmåga att stå emot ekonomiska smällar. Detta finns också stöd för i enkäten där flertalet bolag uppger att de är lågt eller inte alls belånade, och därmed inte särskilt känsliga för högre räntor. I stället är företagens oro att räntehöjningar ska trycka tillbaka köpkraften och viljan att bygga och renovera när kunder håller hårdare i plånboken. 

”Vi har inga externa lån, men våra kunder får sämre köpkraft vilket minskar vår försäljning”, som ett bolag uttrycker det. 

Men de många utmaningarna och den turbulenta omvärlden till trots lyser också stråk av Gasellbolagens optimism igenom i enkäten, då nära hälften av de svarande uppger att de inte är oroliga för bolagets utveckling givet de nya förutsättningarna.

”I en kris ska man inte underskatta kraften hos duktiga företagare. De är suveräna på att se krasst på verkligheten och driva affär givet förutsättningarna”, som Per Weidenman, senior analytiker på beslutsstödsföretaget Bisnode som är Gaselltävlingens dataleverantör, uttryckte det när coronakrisen slog till våren 2020. 

Att coronasmällen blev mindre än befarat bland Gasellbolagen beror bland annat på de omfattande stödåtgärderna, men är också bevis på bolagens motståndskraft i tuffa lägen. 

En annan ljusglimt i sammanhanget är att kriget i Ukraina väckt bolagens engagemang, och flera av de svarande företagen nämner att de försöker bidra på olika sätt. Det kan handla om att öka sina köp av tjänster från Ukraina, planera för att anställa personer som flytt från kriget eller skänka pengar, förnödenheter och annan typ av välgörenhet, som ett av företagen berättar om: 

”Vi har jobbat mer aktivt med välgörenhet och sponsrat bussar som hämtar flyktingar från Ukraina.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?