1515
Annons

Gasellen ritar om klimatkartan

Karavan Landskapsarkitekter gör städer mer attraktiva att mötas i – från parker till torg och gator. Nu tar Uppsalabolaget sig an uppgiften att gestalta för klimatet och biologisk mångfald.

Kristina Ehrstedt.
Kristina Ehrstedt.

”När städerna växer och förtätas så blir det allt viktigare att verkligen ta hand om mellanrummen och göra någonting bra av dem”, säger Kristina Ehrstedt.

Hon grundade Karavan Landskapsarkitekter tillsammans med Karin Danielsson och Åsa Ehn Hillberg 2010. De jobbade då tillsammans på ett större konsultbolag där landskapsarkitektur var en kompetens bland en mängd andra. Tanken var att starta en renodlad verksamhet med tydligare profil.

”Vi ville skapa ett litet kontor med hög kompetens vad gäller gestaltning och ett högt tekniskt kunnande”, säger Kristina Ehrstedt.

Bland kunderna finns både kommuner, som efterfrågar utformning av offentliga mötesplatser, och privata byggbolag som vill ha lösningar för bostadsgårdar och andra miljöer. Karavan kommer ofta in i processen tidigt, men finns även med i slutskeden att ta fram detaljplaner och slutgiltiga handlingar.

”De senaste åren har de blivit allt fler offentliga beställare. Det är något som vi har lagt mycket fokus på eftersom vi tycker att det är roligt med miljöer som alla kan använda, men vi jobbar även med kunder som Vasakronan och NCC”, säger Kristina Ehrstedt.

Bredden i uppdragen ger trygghet. I den offentliga gestaltningen ingår alltifrån parker, gator och torg till skejtparker.

”Nu ser man en tydlig inbromsning på bostadsmarknaden. Det finns många husarkitekter som jobbar specifikt med bostäder och de känner säkert av en sådan svängning mycket mer än vad vi gör”, säger Kristina Ehrstedt.

På senare år har uppdragen breddats ytterligare. Med ett allt större klimat- och miljötänk kommer nya lösningar på plats genom välplanerad och innovativ landskapsarkitektur.

”Det handlar om att gestalta för att minska klimatpåverkan genom exempelvis regnbäddar som ska ta hand om dagvattenflöden eller gröna tak i städerna. Vi har även uppdrag för att främja biologisk mångfald och håller just nu på med en bipark”, säger Kristina Ehrstedt.


Innehåll från HaglöfsAnnons

Haglöfs Restored – second hand gear for first hand adventures

Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.
Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.

Begagnade kläder återställs och blir lika funktionella och fina som nya, samtidigt som avfall, utsläpp och resursanvändning minskar. Nu gör Haglöfs Restored det enklare för oss att minska vårt avtryck.

I över hundra år har Haglöfs tillverkat produkter som inspirerar människor att uppleva naturen. Att bidra till att naturen bevaras och kan upplevas i många generationer framöver ligger i företagets dna. Som ett led i hållbarhetsarbetet har varumärket skapat Haglöfs Restored, en kollektion med begagnade kläder som är lika funktionella som nyproducerade produkter, men som har en hel del extra fördelar för miljön. 

– För att tillverka kläder krävs resurser som energi, vatten och råvaror. Varje gång vi kan förlänga en produkts livslängd genom produktvård, reparation eller återanvändning så utnyttjar vi de resurserna på ett bättre sätt. Och framför allt undviker vi att använda ytterligare resurser genom att producera nya produkter, säger Fredrik Ohlsson, vd på Haglöfs.

Stort intresse för att handla begagnat

Till Haglöfs Restored kommer kläder på grund av produktionsfel, garantier och returer, eller för att konsumenten helt enkelt tröttnat på sitt plagg. Oavsett ursprung går alla produkter igenom en rigorös rengörings-, reparations- och impregneringsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder. Genom att återställa gamla produkter som ingen längre vill ha bidrar Haglöfs till mindre avfall, utsläpp och vattenanvändning i produktionsprocessen, samtidigt som de håller fortfarande högkvalitativa material borta från soptippen. Och intresset för att handla begagnat är stort.

– I arbetet med att ta fram Haglöfs Restored gjorde vi konsumentstudier som visade på ett stort sug efter att handla secondhand som man vet håller måttet. Att så många vill göra ett aktivt val att minska miljöavtrycket genom att köpa begagnat är väldigt glädjande, säger Fredrik Ohlsson.

Från slit och släng till cirkulärt

För Haglöfs startar hållbarhetsarbetet redan i företagets designfilosofi. Genom att skapa tidlösa kläder av hög kvalitet så ökar förutsättningarna att de får leva länge. Med konceptet Haglöfs Restored har man nu också skapat ett sätt att ytterligare förlänga livslängden på produkterna.

– För oss handlar det både om att se till att produkter används så länge som möjligt, och om att utforska nya affärsmodeller som innebär att vi inte alltid behöver producera nya produkter för att fortsätta växa som företag. Haglöfs Restored är en del av en process som syftar till att förändra hur vi handlar; att ta oss från en linjär modell med en slit-och-släng-filosofi till ett cirkulärt och mer resursåterhållsamt köpbeteende, säger Fredrik Ohlsson.

Fakta Haglöfs
Svenska outdoorvarumärket Haglöfs grundades 1914 av Wiktor Haglöf. De designar och utvecklar kläder, skor, ryggsäckar och sovsäckar i Stockholm och är verksamma i Europa och delar av Asien. Läs mer på www.haglofs.se 

www.haglofsrestored.com

 

Mer från Haglöfs

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Haglöfs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?